qua vrijheid is er nog een ander aspect: de vrijheid van de één om veel te mogen, eindigt waar de vrijheid van de ander in de problemen komt of afneemt. simpel gezegd: je hoort rekening te houden met een ander.
bekend voorbeeld op de middelbare-school-leeftijd: leerling (m/v/x/iets-anders) 'zegt' iets en het past of mag niet in die (les)situatie. leerling wordt daar op gewezen en zegt dan terug (want mondig ) : "maar ik heb recht op een vrije meningsuiting", alsof dat maakt dat je altijd en overal iets mag zeggen of je mening mag geven. dit laatste is dus niet zo.
dat rekening houden met een ander zit ook in het verkeerswetartikel 5: je mag een heleboel, maar niet (potentieel) ten koste van een ander.
maar/en: voor dit topic zijn we hopelijk toch wel zo ver dat iemand meenemen in de bakfiets waarschijnlijk wel mag.
er is trouwens nog een ander 'artikel 5' : spreid je vingers en houd je hand voor je gezicht. kijk nu tussen je vingers door.
'artikel 5' is namelijk ook een uitdrukking voor 'iets door de vingers zien'
bekend voorbeeld op de middelbare-school-leeftijd: leerling (m/v/x/iets-anders) 'zegt' iets en het past of mag niet in die (les)situatie. leerling wordt daar op gewezen en zegt dan terug (want mondig ) : "maar ik heb recht op een vrije meningsuiting", alsof dat maakt dat je altijd en overal iets mag zeggen of je mening mag geven. dit laatste is dus niet zo.
dat rekening houden met een ander zit ook in het verkeerswetartikel 5: je mag een heleboel, maar niet (potentieel) ten koste van een ander.
maar/en: voor dit topic zijn we hopelijk toch wel zo ver dat iemand meenemen in de bakfiets waarschijnlijk wel mag.
er is trouwens nog een ander 'artikel 5' : spreid je vingers en houd je hand voor je gezicht. kijk nu tussen je vingers door.
'artikel 5' is namelijk ook een uitdrukking voor 'iets door de vingers zien'