Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen rond Marseille - Forum Wereldfietser

fietsen rond Marseille

Hoi allemaal,

Ik pak in mei het vliegtuig en vertrek naar Marseille om daar zo´n 10 dagen (in ´t zonnetje) te fietsen. Waar moet ik (niet) heen en wat mag ik beslist niet missen. Mooie beklimmingen?? Strand hoef ik eigenlijk niet te zien! Ik weet zeker dat jullie voldoende adviezen hebben.

Ik wacht af!!

Het is daar natuurlijk prachtig fietsen rond Marseille en Nice. Ik heb wel eens een rondje gefietst en uiteindelijk vanaf Marseille weer terug gevlogen.
Het vliegveld ligt een end buiten de stad dus die hoeft je niet in te fietsen.
Erg mooi vond ik de gorges daluis en Cians, maar dat is misschien iets te ver voor 10 dagen.

Kijk maar eens op mijn website

http://www.luddo.nl

onder france 2003

groet

Luddo

Ik zou vanaf het vliegveld van M. linea recta koers zetten naar het noorden, weg van de kust. Je kunt in één dag de Lubéron bereiken (via bijv. Coudoux, Lambesc en Cadenet. De Lubéron is een heel mooi gebied waar een bewegwijzerde fietsroute rondomheen loopt. Genoeg voor meerdere dagen fietsplezier (het is op sommige plaatsen wel een heel zwaar rondje met steile beklimmingen, dat kun je evt. opvangen door op een of meer plekken de bagage achter te laten en dan vanuit camping of hotel stukken van de Lubéron zonder bagage te doen) Geheimtip: vanuit Bonnieux (zeer geschikte uitvalsbasis voor een aantal dagen) de voor auto's verboden weg door de Petit Lubéron over het massif des Cèdres. Ten noorden van de Lubéron richting Sault is het zo mogelijk nog mooier en zijn veel wegen lekker uitgestorven (wel weinig voorzieningen). De streek rond de Mont Ventoux, de Vaucluse is ook een aanrader.

Een andere mogelijkheid is om via Aix-en-Provence en het fraaie Montagne Ste. Victoire naar de Gorges du Verdon te fietsen. Zwaar bergachtig terrein, maar zeer spectaculaire routes. De door Luddo al genoemde gorges de Daluis en Cians kan ik ook aanraden, maar liggen wat ver. Het kan echter wel in 2 weken.
Zie voor meer info en routes mijn fietsgids Fietsen langs Zuidfranse Gorges (uitgeverij Pirola)
Luc

Een handige site voor de echte berggeit is

http://www.aukadia.net/alps/south/sfa.htm

Je krijgt daar een prima impressie van verschillende bergpassen.

Ten noorden van Nice is het ook erg leuk fietsen. De Col de la Madeleine de Corbio is een echte aanrader.

Afbeelding

Het stikt daar van de leuke weggetjes

Even een berichtje na terugkomst. Luc, wij hebben je voorstel opgevolgd. De eerste dag zijn we vanuit Mariagne, hotelletje gepakt (hotel Louisiana), direct doorgereden naar Bonnieux. De volgende dag je geheimtip uitgevoerd en over het Massif gereden en na het verbodsbord (toch erin gereden) een schitterende afdaling naar Cavaillon. Van daaruit kun je een vaste fietsroute terug nemen naar Bonnieux. Deze fietsroute hebben wij eigenlijk de hele week in stukken opgepakt. Na Bonnieux zijn we via Apt, Gargas, Roussillon, Gordes naar Fontaine de Vaucluse gereden (het Spa van Frankrijk). Daarna La roque, Matan, Modene, Momoiron naar Villes sur Auzon. De volgende dag de 20 km lange klim, de Gorges de la Nesque, een werkelijk schitterende kloof, en via Sault weer naar Apt. Vanuit Apt weer via de vaste fietsroute naar Forcalquier, Niozelles, Voix, Manosque, Grambois, Pertuis en Aix-en-Provence. Kortom, we hebben in 8 fietsdagen zo'n 580 km gereden in een werkelijk schitterende omgeving. Voor de liefhebbers; er zijn kaarten van de fietsroute. Als je gewend bent aan het plaatsen van de bordjes is het een mooie belevenis.

Luc, nog bedankt. We kijken alweer uit naar onze volgende tocht; van huis naar Girona.

PS Tijdens onze tocht heb ik, als ik er even niet meer uit kwam, gebruik gemaakt van een TomTom. De Europe ONE. Ik ga nooit meer zonder mijn Belgische vriendin (het stemmetje)