Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 1233 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33852 berichten
Leon schreef:
vr 05 aug, 2022 17:53
Dan de St. Josephskliniek Izegem, Universiteit Gent?i
Verder geen tijd om oeverloos veel geklik op de tablet te doen voor wat met de pc in een halve minuut kan.
Nee, tot mijn spijt ben ik nog nooit in Izegem geraakt. Daar is het ook niet.
dunlop schreef:
vr 05 aug, 2022 17:53
joost r schreef:Franse woord "fresque"
Ach, niet erg.
Was alleen bang dat er naar Italiaanse kerken gezocht zou worden.🙄🙄
Het juiste Franse woord voor muurschildering is "peinture murale", heb ik ergens gelezen in een boek over de oude reclameborden die vroeger overal aan gevels en muren in Frankrijk werden geschilderd. Echt ambachtelijk.
De muurschildering of fresco of mural of peinture murale is van recente datum (mei) en nog niet erg aanwezig op het internet.
De link met radiologie die Leon ziet is natuurlijk juist maar moet wel niet tot blikvernauwing leiden.
Mijn leven en ook mijn (wereld)fietsend leven spelen zich grotendeels af op een paar vierkante kilometer. Niet te ver (Tienen, Izegem) zoeken dus.
Aangezien je in Brussel woont, je leven zich grotendeels op een paar vierkante kilometer afspeelt en twee medewerkers van UZ Brussel (medische beeldvorming en nucleaire geneeskunde) deze muurschildering op hun LinkedIn pagina hebben staan, zou ik zeggen een gebouw van medische technologie aan de Laarbeeklaan. Probleem is echter dat ik het gebouw niet op Google Maps kan vinden.

/edit:
Gevonden!
21 Blekerijstraat, Brussel
https://maps.app.goo.gl/Vtrbkvz28LuTenxB9

Gevonden door op de LinkedIn-pagina de bijdragen te lezen. Deze persoon likete een bericht over deze mural op een gebouw van Hogeschool Odisee.

De muurschildering, opgeleverd in mei 2022, is onderdeel van een street art parcours:

"With this mural, the artist Mona Tusz pays tribute to Marie Curie-Skłodowska, an exceptional woman with world-renowned scientific work, on the 110th anniversary of her 2nd Nobel Prize and her 1st participation in the Solvay Congress in Brussels."

https://parcoursstreetart.brussels/en/o ... -brussels/
Inderdaad, op de gevel van het gebouw dat Terra Nova heet en onder anderen de opleiding tot medische beeldvorming huisvest (de bonusvraag).
Na de stripmuren is dit een nieuwe, geslaagde poging van de stad Brussel om de blinde muren om te toveren tot betoverende muren.
Ik vind zulke 'betoverende muren' een goede aanleiding om door een grote stad te zwerven.

In dezelfde categorie de volgende raadplaat. Op welke plek stond de fotograaf?
frescomuralstreetartmuurschildering.jpg
willem.m schreef:
za 06 aug, 2022 09:55
... en twee medewerkers van UZ Brussel (medische beeldvorming en nucleaire geneeskunde) deze muurschildering op hun LinkedIn pagina hebben staan,
Die had ik gisteravond ook, maar Linkedin vond dat ik eerst :twisted: een soort puzzel moest oplossen en daarna dat ik :twisted: moest inloggen om de foto die google zonder in te loggen had gevonden :twisted: te mogen zien. Daarna had ik geen zin om mijn inloggegevens, die ik al lang niet meer gebruikt heb op te zoeken.
Ik ruik Noord-Brabant, gezien de rood-witte schildjes op de steigergaten bovenin de molenromp. Van Bussel-wieken. Witte staartbalken en spruiten met rode uiteinden. Een zogenaamde "trommelvanger" wegens het ontbreken van de buitenvangstok. Dat is molen "Desiré" in Megen. Zoekend naar het schakelkastje en voilà: Kapelstraat
https://www.google.com/maps/@51.8205605 ... 312!8i6656
Na 2016, de datum van Streetview, is de heg wel erg veranderd en het kastje geschilderd. De brievenbus is kennelijk dichterbij verplaatst.
Correct, en de beurt gaat naar jou, Martin.

Alleen krijgt de markante Gevangentoren (ca. 630 jaar oud) van Megen nu weinig aandacht. Vandaar dat ik er nog even een foto (niet van mij) van deel:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gevangentoren_(Megen)
megen-gevangen-toren.jpg
willem.m schreef:
wo 03 aug, 2022 21:04
Dat zou ik alleen maar toejuichen. Als Martin een raadplaat van een molen plaatst, mag hij -onze grootste concurrent- niet mee raden.
Dan plaats ik na Megen van Leon een nieuw raad plaatje met een molen. Niet in Nederland. Deze heel grote standerdmolen is nagelnieuw gebouwd daarom vrijwel nog niet op internet te vinden.

DSC03133.jpg
Martin E. van Doornik schreef:
za 06 aug, 2022 17:08
Dan plaats ik na Megen van Leon ...
🤔
Het lijkt me dat het deze molen is:

https://www.google.com/maps/place/50°37 ... !4d3.51493

Meer info over deze molen nabij Doornik is te vinden op:

https://www.molenechos.org/molen.php?nummer=288
Helemaal goed, Edwin! De molen van Thimougies, gemeente Doornik-Tournai. Ik heb nieuwe foto's naar het Belgische molenbestand gestuurd en ik ken meneer de redacteur van Molenecho's al zo'n dertig jaar. Maar de foto's zijn nog niet geplaatst. Voor de Eerste Wereldoorlog moest er in de Belgische Westhoek en zuidelijk Henegouwen vrijwel op ieder heuvel een standerdmolen hebben gestaan, zodat men daar vanuit wel twintig tot dertig molens kon zien. Bijgaande foto is maar een klein voorbeeld. Grotendeels weggevaagd.... omdat ze militair gezien goede uitkijkposten waren. Daar heb ik diverse boeken over. Heel mooi dat men met de nieuwe molen van Thimougies de oude beelden van weleer terughaalt. Dit gebied, dit hier, was vanaf de 12e eeuw dé bakermat of roots van het molentype standerdmolen, later door vele andere landen verspreid.
Westhoek omstr. 1900.jpg
De volgende is voor jou.
Mooie, informatieve toelichting, Martin.

Hier dan de nieuwe:

57AEAFFD-A5A1-427E-98DC-B1AF1E7A2C69.jpeg
Al is de plaatsnaamaanduiding op de foto bewerkt, is het volgens mij niet zo’n moeilijke…
Ik zie een Duitse vlag en de naam van het café Zur Fähre (niet geblurd?).
Eenvoudig de naam van die café op Google gezocht. Oberbillig vanaf Wasserbillig op de Luxemburgse kant gezien:
https://www.google.nl/maps/@49.7136691, ... 312!8i6656
Klopt, jij bent weer.

De naam van het café staat vrij wazig op de foto, blurren leek me daarom overbodig. Toch niet dus 😉

Ondanks dat de Veloroute du Soleil vrij vlak is, viel hij me toch tegen met een hondenkar erachter en met de hoge temperaturen van 35 graden en meer. Iedere dag 80 kg (meer dan mijn eigen lichaamsgewicht) in beweging brengen is best zwaar. We zouden de route niet helemaal fietsen, omdat we maar twee weken hadden om te fietsen, maar hebben ‘m alsnog wat ingekort.
Hier is dan de volgende. Misschien ook niet moeilijk. Ik ga nu naar m'n molen om te draaien.

DSC02957.jpg
Ik meen de kerktoren van Vilvoorde te herkennen als je vanuit de richting Mechelen aan komt fietsen. Aan de N1 dus ofwel Jean-Baptiste Nowé Lei.
Het was de sfeer van de burgerhuizen die ik herkende eerder dan de kerktoren.
Maar misschien heb ik het wel mis.
Het is volgens de kaart Hendrik I Lei, maar je hebt het goed, Vilvoorde dus. Speciaal voor raad plaatjes heb ik deze foto genomen.
Heb ik kort tevoren in Zemst een Belgische autonummerplaat in de berm bij de Zenne gevonden, helemaal te prachtig voor mijn verzameling! Het is die lange grijze verpakking bovenin die groene zijtas.
De volgende is voor jou.
20220720_130339.jpg
DSC_7718.JPG
Die handschoenen lijken verdacht veel op de mijne Martin.