Additionally, paste this code immediately after the opening tag: toscane - Forum Wereldfietser

toscane

hallo,

Mijn vriendin en ik, beide 21, willen in september gaan fietsen door toscane. maar we hebben hier totaal geen ervaring
maar u hebben we gehoord dat het daar toch vrij stijl is, is dit echt zo, want wij willen er een plezierfietstochtje van maken voor 10 dagen en geen afmattend gedoe.

is misschien griekeland of de provence beter geschikt.

en een tentje meenemen, is dat handig voor als je gaat rondtrekken met de fiets?

Hoi!

Als je wilt kamperen is het handig om een tentje mee te nemen, als je niet wilt kamperen zou ik 'm zeker thuis laten 8). Overigens zijn zowel met als zonder tentje genoeg overnachtingsmogelijkheden in Toscane.

Als ik het goed begrijp hebben jullie allebei nog niet echt fietsvakantie-ervaring.

Toscane is een heel goede plek voor een mooie fietstocht. Het is heuvelachtig en soms klimmetjes pittig maar nooit lang en het uitzicht maakt telkens ontzettend veel goed (zeker in het najaar!!!).

Bovendien leent Toscane zich prima voor de wat kortere vakanties én voor kortere tochtjes (veel afwisseling in natuur, veel stadjes,...).

Griekenland lijkt me niet echt een alternatief. Wij vonden dit druk qua verkeer (maar we waren er midden in de zomer :P) en nog veel steiler, zowel op de eilanden als op het vasteland. Griekenland is overigens wel ook een heel mooi land.

De Provence ken ik alleen vanuit de auto maar ik heb het idee dat je daar redelijk vlak kunt fietsen (correct me if I'm wrong) als je de juiste weggetjes opzoekt.

Succes met de voorbereidingen!
Gudrun

ps: hier de link naar onze website (aangezien mijn onderschrift/website niet meer wordt weergegeven onder m'n bericht...)

In mijn herinnering aan een paar keer Toscane is het behoorlijk pittig. Misschien niet zo extreem als Noord-Engeland of de Alpen, maar zeker ook niet glooiend. Maar nog steeds een aanbeveling hoor! In juli of augustus kan het er zeer warm en droog zijn.

simpel gezegd:
grote wegen zijn "glooied" maar ook druk
kleine wegen kunnen lekker pittig zijn maar zijn ook een stuk rustiger (en mooi....is natuurlijk subjectief).
Overigens: een pittige beklimming is ook plezierig en jullie zijn 21 jaar....dat moet geen probleem zijn.

fotootje van Toscane...
Afbeelding

Toscane is natuurlijk Toscane, met de lekkerste keuken van Italie, de geuren, middeleeuwse dorpjes, romaanse kerken en kunststeden. Het klimaat staat toe dat je er vrij vroeg maar ook vrij laat in jaar kunt fietsen. Twee nadelen:
1) De wegen zijn vrij druk. Het systeem (of beter gezegd het ontbreken van een systeem) van Italiaanse bewegwijzering stuurt het autoverkeer de kleinste wegen op.
2) Campings en ook dorpen liggen vaak op een hoogte en dus moet je het laatste stukje altijd klimmen, zoals tegen de wind in op de gemeen steile klim naar Volterra.
wexx schreef:Mijn vriendin en ik, beide 21, willen in september gaan fietsen door toscane. maar we hebben hier totaal geen ervaring
maar u hebben we gehoord dat het daar toch vrij stijl is, is dit echt zo, want wij willen er een plezierfietstochtje van maken voor 10 dagen en geen afmattend gedoe.
In Toscane heb je een fiets nodig met minimaal een verzet van 1:1. Ga eens een weekend in de Ardennen fietsen, dwz de trein naar Maastricht en dan een dag naar het zuiden en een dag terug. Als je dit te zwaar vind moet je niet naar Toscane gaan. Als het wel gaat is Toscane prachtig, zolang je de kleine weggetjes opzoekt.
De Provence is inderdaad minder steil. Ook aan de andere kant van de Rhone is een heel aantrekkelijk fietsgebied in Frankrijk, zolang je maar ver genoeg van de kust en grote steden afblijft.
Leon

Kort door de bocht genomen kun je zeggen dat Toscane fantastisch is als fietsvakantiebestemming vanwege alles buiten het fietsen zèlf. Eten, landschap, cultuur, stedeschoon, klimaat, mensen etc.
De wegen zijn inderdaad relatief druk en de binnenwegen soms erg steil. In de Chianti tussen Florence en Siena moet je vanwege de drukte echt de kleinere wegen opzoeken en daar kom je met enige regelmaat boven de 10% steiging uit.
En zoals Bert al aangeeft: alle bezienswaardige (binnen)steden behalve Florence liggen bovenop de heuvel!
Alleen aan de kust, tussen Lucca en Pisa en in sommige rivierdalen (zoals dat van de Arno) zijn relatief vlakke wegen. Die zijn echter (zeer) druk en het zijn juist de stadjes in de binnenlanden die Toscane tot zo'n fantastisch mooie streek maken.
Voor een allereerste fietsvakantie zou ik niet Toscane aanraden.
Je krijgt een aardige indruk door eens naar de uitgewerkte voorbeeldoute te kijken op mijn website waar je ook meer info vindt over het fietsen in Toscane en Umbrië www.opdefiets.net

Luc

Luc,

Heb jij die handige gids Toscane en Umbrie niet meer?

Jawel hoor Bert,

Staat ook gewoon op de site. Wilde er niet direct reclame voor maken omdat zoals gezegd ik Toscane minder geschikt vind als 1e fietsvakantiebestemming. (net als Portugal en Spanje trouwens) Dan heeft Frankrijk bijv. meer en makkelijker mogelijkheden.
Luc

opdefiets schreef:... dat Toscane fantastisch is als fietsvakantiebestemming vanwege alles buiten het fietsen zèlf.
Behalve natuurlijk als je je fraaie fiets met stevig frame, bredere banden, extra licht verzet en uitstekende remmen nu eens een keer écht wilt gebruiken waarvoor hij gemaakt is.
Leon

Leon,

Al die functies van je fiets echt gebruiken kun toch ook in Spanje doen, bijvoorbeeld in de bloedstollende en adembemende Sierra de la Demanda. Geeft mij veel meer het gevoel van ruimte, dan in het toch wel volle Toscane.

bert sitters schreef:Al die functies van je fiets echt gebruiken kun toch ook in Spanje doen, bijvoorbeeld in de bloedstollende en adembemende Sierra de la Demanda.
Ja, en in Zuid-Amerika, Noorwegen, Tibet, etc. etc.... Maar dat was de vraag niet :)

Als je in september naar Toscane gaat moet de grootste drukte overigens toch echt al voorbij zijn. Qua drukte lijkt me de Provence trouwens ook niet echt een alternatief...

Misschien loont het om de fietsboekjes van Paul Benjaminse en Hans Reitsma er ook eens bij op te slaan, daar staan hoogteprofielen in en lees je meer over de omgeving.

Misschien is fietsen langs de Adige en de Brenta een alternatief? Wel Italië, prachtige fietspaden en als je in de Alpen begint, daal je het eerste stuk heerlijk Italië binnen. Uiteindelijk kom je op de Po-vlakte terecht dus dat is dan voor sommigen wel weer een nadeel, maar je zou mooi vanuit de Alpen naar Venetië kunnen fietsen ofzo...(hmm...dat is misschien wat kort voor 10 dagen...)

Gudrun

"Misschien is fietsen langs de Adige en de Brenta een alternatief? Wel Italië, prachtige fietspaden....."

Toch vind ik Toscane Italiaanser dan Alto Adige en de Brenta. Was dit gebied een eeuw gelden niet nog Oostenrijks? En dat merk je dus echt wel.
Het is er ook mooi, maar heeft toch minder die typisch Italiaanse charme van Toscane waar al eerder over gesproken is...

Spironski, daar heb je wel een punt! Maargoed, misschien wat minder Italiaans, maar wat Gudrun al zegt: fantastische fietspaden, niet al te zwaar en landschappelijk wel super mooi!

Ik zelf vind trouwens toscane inderdaad wel geweldig!

Spironski schreef:Het is er ook mooi, maar heeft toch minder die typisch Italiaanse charme van Toscane waar al eerder over gesproken is...
Helemaal mee eens, maar als alternatief voor Toscane leek het me zo'n gek idee nog niet :oops:

Gudrun

:D

bedankt voor de reacties, misschien toch eerst frankrijk overwegen, kwestie van eens een gedacht te hebben wat zo een fietsvakantie inhoud, en ja de provence zolang het geen kustgebieden zijn is da wel ok denk ik

De Provence is zeker gemakkelijker befietsbaar dan Toscane. Er zijn veel meer wegen en je kunt gemakkelijk een route uitzetten waarbij je niet voortdurend op en neer hoeft. In Toscane is dat veel lastiger, waarbij ook nog eens geldt dat de vlakke wegen daar gewoonlijk zeer druk zijn, zonder fietsstrook.
Op mijn website vind je impressies van fietstochten in beide gebieden.

Zijn hier ook mensen met ervaring in Umbrië? Ik heb me laten vertellen dat deze buur-provincie van Toscane eigenlijk net zo mooi is als Toscane, maar een stuk rustiger...?

Spironski schreef:Zijn hier ook mensen met ervaring in Umbrië? Ik heb me laten vertellen dat deze buur-provincie van Toscane eigenlijk net zo mooi is als Toscane, maar een stuk rustiger...?
Umbrië is inderdaad ook aantrekkelijk.
Of het rustig is is meer afhankelijk van de plek waar je precies bent en van wanneer dan de provincie. In augustus is het rond Assisi (U) gegaranderd drukker dan in juni rond Florence (T).
Leon

Spironski schreef:Zijn hier ook mensen met ervaring in Umbrië? Ik heb me laten vertellen dat deze buur-provincie van Toscane eigenlijk net zo mooi is als Toscane, maar een stuk rustiger...?
Ik ben net van Florence naar Rome gefietst via Assisi, dwars door Umbrië dus. Zeker een mooie route, niet alle pittoresk gelegen plaatsen zijn er geheel in de greep van het toerisme zoals in Toscane. Het is er allemaal net iets minder ontwikkeld en "oorspronkelijker."
Het klassieke landschap van boerenhoeves, cipressen en wijngaarden tref je er zeker aan, maar net iets minder dan in Toscane.
De route door Toscane, waar ik enkele jaren geleden gefietst heb, sla ik zelf qua culturele en landschappelijke hoogtepunten toch iets hoger aan.
De kleinere wegen zijn in Umbrië overigens vaak in verbazend slechte staat, wat dikkere banden zijn zeker aan te bevelen.