Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Het leed dat fietsenmakers heet (of beter: aanrichten)... - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Het leed dat fietsenmakers heet (of beter: aanrichten)...

Iedere fm mag zelf bepalen welk werk hij wel of niet aanneemt, maar het is ook een stukje communicatie. Nu zit de branche met een luxe probleem, er is meer werk dan men aan kan, maar er komt weer een tijd dat het net anders om is. Wanneer je als fm uitlegt dat het druk is en dat eigen klanten prioriteit hebben, dan kan je het niet leuk vinden, maar de meeste mensen zullen dat niet als onrechtvaardig beoordelen. Aan zo’n fm blijft geen negatieve herinnering kleven. Wanneer een fm botweg weigert, omdat je de fiets bij een andere fm of via internet gekocht hebt, terwijl hij zelf duidelijk tijd over heeft, dan zou ik dat als klantonvriendelijk ervaren en houd daar dan een negatieve herinnering aan over en naar die fietsenmaker ga ik later nooit meer.
Ik zou me ook goed voor kunnen stellen dat, om redenen die @alma genoemd heeft, een fm voor werk aan niet bij hem gekochte of in onderhoud zijnde fietsen puur op basis van actueel uurtarief zou werken en andere tijd afspraken zou maken. Maar dat zijn allemaal zaken die voor de meeste klanten prima uit te leggen zijn.
Een fietsenmaker moet voor mij vooral enige basiscompetentie hebben. Helaas ben ik er best wat tegengekomen waar het daar aan schort. Een FM die trommelremmen zodanig smeert dat de remblokken helemaal vet worden, of een die het verschil tussen een 559 en 584 band niet weet omdat ze ETRTO niet kennen ("staat hier dat het gewoon 26 is hoor") zijn naar mijn mening incompetent.
Zelfde met enigzins met de klant willen/kunnen meedenken en communiceren. Een FM die zonder overleg een hollands ventiel biba monteert op een fiets waar oorspronkelijk frans ventiel op zit, en dan boos wordt als ik dat geen goed idee vind, doet dat dus ook niet.

Voorbeeld van TS vind ik een milde vorm hiervan. Zo'n vastgeroeste trapas loskrijgen is natuurlijk wel een rotklus voor de FM, je kan wel voorspellen dat hier uiteindelijk grof geweld voor gebruikt kan gaan worden. Als je dat niet wil zou ik wel nadrukkelijk van te voren vragen of ze me willen bellen als het zonder schade niet gaat lukken. Hangt ook beetje af wat de fiets voor een vreemde nog waard is en voor jezelf (meer) waard is.

Zelf ken ik hier in Houten en Utrecht gelukkig genoeg wel-competente en prettige fietsenmakers. Ik ben zelf trouwens ook prima bereid daar een goed uurtarief voor te betalen, net als voor autogarages trouwens. Soms heb ik het idee dat ze een realistisch uurtarief niet op de factuur durven te zetten en het gaan compenseren met extra duur gemaakte onderdelen ofzo.
alma schreef:
za 23 jul, 2022 08:51
Je moet de werkplaats in de eerste plaats zien als service voor vaste klanten. Alleen door de verkoop van fietsen kun je die service goed draaiende houden,
Ik weet niet of u de laatste tien jaar nog wel eens naar het uurtarief van een fietsenmaker heeft gekeken, maar ik zou willen dat ik het had op m’n werk :wink: .
Speeder300 schreef:
za 23 jul, 2022 11:53
Ik weet niet of u de laatste tien jaar nog wel eens naar het uurtarief van een fietsenmaker heeft gekeken, maar ik zou willen dat ik het had op m’n werk :wink: .
Uurtarief is niet te vergelijken met uurloon. Naast loon moet met uurtarief namelijk alle andere bedrijfskosten, én niet-facturabele werkuren betaald worden.
Daar kan zo een factor 4 tussen zitten.
Speeder300 schreef:
za 23 jul, 2022 11:53
alma schreef:
za 23 jul, 2022 08:51
Je moet de werkplaats in de eerste plaats zien als service voor vaste klanten. Alleen door de verkoop van fietsen kun je die service goed draaiende houden,
Ik weet niet of u de laatste tien jaar nog wel eens naar het uurtarief van een fietsenmaker heeft gekeken, maar ik zou willen dat ik het had op m’n werk :wink: .
Sterker nog, ik heb voor dat uurtarief gewerkt.
Maar het gaat om veel meer dan alleen arbeid. Winkelruimte om maar iets te noemen. In hartje Amsterdam ben je daarvoor zo'n 9000 euro per vierkante meter kwijt en voor een beetje sleutelplek en stalling heb je al snel 20 vierkante meter nodig, maakt 180.000 euro in totaal. Die investering moet ook worden terugverdient, en dat zit als het goed is dus ook in het uurtarief verwerkt, en zo zijn er nog wel meer dingen.
De verkoop van fietsen uit het hoge segment, brengt veel meer geld in het laatje dan het sleutelen eraan, zowel per vierkante meter als per uur, zo simpel is het. En zolang dat zo blijft, zal de verkoop dus ook altijd prioriteit blijven houden.
Aziraphale schreef:
vr 22 jul, 2022 23:31
Ik vind het, eerlijk gezegd, volslagen bizar dat een FM niet wil werken aan een fiets die ze niet zelf hebben verkocht. Waarom?
Een fietsenmaker doet het wel, een fietsenverkoper/ fietsenwinkel doet het niet. Althans zo ken ik het.

Rinus van Cycleworks in Utrecht doet het mijn inziens goed. Je mag zelf je spullen online kopen, met fiets en al daar heen en hij maakt het voor je. Ja dat kost geldt, dat kost een vakmens nu eenmaal (Sinds ik vakmens ben snap ik het, vakmensen kosten geld).

Voor de mtb uitdagingen ga ik naar mtbworks in Rhenen. Rob is vakman, vindt de oplossing. Kost ook geld.

In de Bilt zat een fietsenmaker annex fietsenwinkel waar je een werkplek kon huren. Ideaal vond ik dat, dat scheelde gereedschap wat je 1x per 2 jaar gebruikt.
Veruit het meeste doe ik zelf aan mijn 2wielers, is een hobby geworden. En ja heb al het nodige stuk gemaakt, en daarvan geleerd.
Zag onlangs nog bij mijn vriendin haar 2wieler die bij een fietsenwinkel was geweest. Op eigen houtje had de fietsenwinkel van alles (cassette, ketting, remblokken en remschijven) ongevraagd vervangen.
De Amsterdamse rijwieljuwelier van mijn dochter die in de Pijp woont vond dat het bracketlager van haar racefiets vervangen moest worden. Gelukkig zag ik haar en haar fiets nog kort voor de ingreep. "Haal de ketting er even af en draait het crankstel even rond in het lager. Loopt het gelijkmatig en voel je geen oneffenheden, dan hoef je het lager niet te vervangen"
DeFiets schreef:
za 23 jul, 2022 20:07
Aziraphale schreef:
vr 22 jul, 2022 23:31
Ik vind het, eerlijk gezegd, volslagen bizar dat een FM niet wil werken aan een fiets die ze niet zelf hebben verkocht. Waarom?
Een fietsenmaker doet het wel, een fietsenverkoper/ fietsenwinkel doet het niet. Althans zo ken ik het.

Rinus van Cycleworks in Utrecht doet het mijn inziens goed. Je mag zelf je spullen online kopen, met fiets en al daar heen en hij maakt het voor je. Ja dat kost geldt, dat kost een vakmens nu eenmaal (Sinds ik vakmens ben snap ik het, vakmensen kosten geld).

Voor de mtb uitdagingen ga ik naar mtbworks in Rhenen. Rob is vakman, vindt de oplossing. Kost ook geld.

In de Bilt zat een fietsenmaker annex fietsenwinkel waar je een werkplek kon huren. Ideaal vond ik dat, dat scheelde gereedschap wat je 1x per 2 jaar gebruikt.
Veruit het meeste doe ik zelf aan mijn 2wielers, is een hobby geworden. En ja heb al het nodige stuk gemaakt, en daarvan geleerd.
Zag onlangs nog bij mijn vriendin haar 2wieler die bij een fietsenwinkel was geweest. Op eigen houtje had de fietsenwinkel van alles (cassette, ketting, remblokken en remschijven) ongevraagd vervangen.
Dat doet die Rinus dan inderdaad heel erg netjes. Zelf laat ik, als ik er echt niet meer uit kom en dat is heel zelden, mijn FM ook de onderdelen leveren en kleiner spul haal ik ook standaard wel bij hem. Via internet koop ik alleen nog dingen die hij niet kan leveren of waarbij het verschil wel heel erg groot is.

Maar ik blijf het raar vinden dat er zaken zijn die alleen iets willen doen aan bij hen gekochte fietsen en zich zodanig enkel op verkoop van fietsen richten. Dan ben je mooi klaar als je een keer verhuisd of onderweg iets kapot draait en je komt bij zo'n zaak terecht.
Ik had op Texel vorig jaar met de stadsfiets een soort van ongeluk gehad, crank verbogen en nog wat ellende….ik naar een fietsenmaker-verhuurbedrijf gelopen ( hoogseizoen ) ik legde het verhaal uit en vroeg of ze me konden helpen, ze hadden het erg druk!!!! Ondanks dat hebben ze met twee man de fiets ff gefixed ( ik zei, mag met geweld teruggebogen worden ) kwamen nog twee fietsenmakers tips geven hoe dit zo goed mogelijk te fixen…

En dat was gelukt! En hoefde niks te betalen….

Dus erg drukke zomerse dag met zaak vol toeristen ( inclusief deze toerist ) snel en netjes geholpen! Zo kan het dus ook ipv weigeren.

De ouderwetse eenmanszaken doen dit meestal ook wel ff, daarom heb ik mijn MTB ook bij een eenmanszaak gekocht, daarentegen mij Koga weer bij een wat grotere zaak maar wel een zaak met goede service ( voor mij goede service, het is maar net wat je zelf belangrijk vind hè )

Oja, na de gratis reparatie op Texel wel lekkere koeken gekocht en naar de monteurs gebracht voor bij de koffie!

Ik ben juist soms verbaasd van de service, dan zeg ik, moet je geen uurloon rekenen? Nee joh, zo is het goed….dat vind ik dan TOP en idd kom dan volgende keer weer om wat te kopen of voor een reparatie

EJ
Je gaat met je Golf toch ook niet naar de Ferrari dealer? Of met je kapotte Android telefoon naar de Apple store?
Ja maar je bent een fietsenmaker!

Ehh ja maar ik wil goed zijn in wat ik doe, er is tegenwoordig zoveel op fietsen gebied dat ik niet alles kan weten, wil ik ook niet.
Een huisarts weet veel maar stuurt je ook door naar een specialist, je gaat met je dure race fiets of MTB ook niet naar de stationsstalling voor een onderhoudsbeurt.

Van een fietsenmaker verwachte veel mensen dat hij alles kan maken, waarom moet hij een elektrische fiets maken met een systeem wat hij niet kent, geen gereedschap of software van heeft en geen merk specifieke onderdelen van kan bestellen.

Hoop dat ik nu een duidelijk plaatje heb geschetst, als het druk is hebben eigen klanten voorrang, ook niet vreemd, mensen op doorreis probeer je met pech wel te helpen maar niet ten koste van iemand die 2 weken geleden een afspraak heeft gemaakt dat we op die dag zijn fiets maken.
Je vind het zelf ook vervelend als je in de rij staat te wachten en iemand drinkt voor.
Mr. Z schreef:
ma 25 jul, 2022 00:44
mensen op doorreis probeer je met pech wel te helpen maar niet ten koste van iemand die 2 weken geleden een afspraak heeft gemaakt dat we op die dag zijn fiets maken.
Je vind het zelf ook vervelend als je in de rij staat te wachten en iemand drinkt voor.
Daar hebben ze in Zuid-Limburg wel flink last van. Teveel toeristen met problemen die tussen de reguliere reparaties door moeten en de planning verklooien (zelf als reguliere klant ook al meegemaakt).

Maar waag het als fietsenmaker niet om zo'n toerist te weigeren. Een negatieve Google-recensie is zo geplaatst...
Aziraphale schreef:
vr 22 jul, 2022 23:31
Ik vind het, eerlijk gezegd, volslagen bizar dat een FM niet wil werken aan een fiets die ze niet zelf hebben verkocht. Waarom?
Omdat ze te weinig capaciteit hebben. Aan klanten die een fiets gekocht hebben, hebben ze beloofd dat ze ook voor onderhoud terecht kunnen. Die moeten dus eerst geholpen worden. Als er daarna geen capaciteit meer is, houdt het op. Zo is het althans aan mij uitgelegd door mijn fietsenmaker.

Ik denk dat het ook de bedoeling is dat klanten toch maar bij de fietsenmaker een fiets kopen in plaats van goedkoop online.

Derde reden die ik kan bedenken die voor mij logisch is, maar waarvan ik niet weet of het ook zo is. Als je fietseigenaren hebt die online een fiets kopen, zijn dat waarschijnlijk klanten die altijd de beste deal (een deal waar ze het minst geld aan kwijt zijn) willen hebben. Dat beperkt je als fietsenmaker om goed je werk te doen. Je moet zo goedkoop mogelijk zijn, maar daardoor zal je of minder winst moeten nemen, of minder tijd aan een fiets besteden. Ik denk dat je als fietsenmaker een klant wilt helpen die bereid is wat meer te betalen als die goed geholpen wordt. Dan heb je ook genoeg marge als fietsenmaker om echte kwaliteit te leveren.
Mr. Z schreef:
ma 25 jul, 2022 00:44
Je vind het zelf ook vervelend als je in de rij staat te wachten en iemand drinkt voor.
Ligt er aan hoeveel dorst ik op dat moment heb. Goed voorbeeld doet goed volgen :wink: .
Nogmaals een compliment.
Dit keer voor Obelink.
Vorige week kocht ik er een Busch+Müller 901 achteruitkijkspiegel.
Net zo een als Kees Swart heeft.
Thuisgekomen bleek het klemmechanisme door een of andere onverlaat uit de verpakking geprutst te zijn.
Ik had een verpakking met alleen de spiegel.
Mailtje naar Obelink en ik kreeg vandaag een nieuwe (nu complete) spiegel toegezonden.
Geen gezeur, gewoon een nieuwe.
Als ik dan bedenk wat een werk ze er aan gehad hebben om mijn mail te lezen en een nieuwe te versturen alleen maar doordat er van die idiote winkeldieven rondlopen.....
DSC_7743.JPG
Dankjewel Obelink! Hulde.
Fijne review!

En kijk nou wat ze ook verkopen bij Obelink: :wink:
https://www.obelink.nl/contec-foam-stuurovertrek.html
Berger schreef:
wo 10 aug, 2022 19:47
En kijk nou wat ze ook verkopen bij Obelink: :wink:
https://www.obelink.nl/contec-foam-stuurovertrek.html
Is ook bij de Bauhaus te koop.
Beiden geven een laagste-prijs-garantie.
Tweewieler.nl organiseert elk jaar de verkiezing van de Tweewielerwinkel van het jaar.
En wat zeggen de finalisten over zich zelf?
[*]Bij ons kom je thuis
[*]Fietsenwinkel heeft meer bestaansrecht dan ...
[*]De concurrentie een stap voor zijn
[*]Doen waar je goed in bent
[*]Fietsdromen werkelijkheid laten worden

Vakmanschap is blijkbaar vanzelfsprekend.
Hun probleem is om de klant vast te houden.
Dan wil ik tegen mijn gewoonte een kaarsje branden voor BikePacking Belgium in Antwerpen.
Het is niet alleen een geweldige locatie, nl. in het Groene Kwartier maar het is gewoon erg prettig om in een ruime setting rustig verschillende fietsmerken, zoals Surley en Santos , Velotraum en Idworx te kunnen vergelijken.
Op de klantbejegening en vakkennis is ook niets aan te merken,is gewoon prettig en No-Nonsense indien mogelijk ook even reparatie tussendoor.
Ook voor mij is de afstand Hulst- Antwerpen 40km , bij problemen (die ik zelf niet kan oplossen) prettiger dan de 100km rit naar Oudenbosch, en daar zit ook een Vakman!
Groet vanuit zonnig Zeeuws - Vlaanderen , TinusS
Nog even en de fietsenmaker en het leed van TS is verleden tijd.
De ene FM na de andere wordt overgenomen door auto gelieerde bedrijven.
De een na de andere autodealer wil mobiliteitsoplossingen aanbieden.

QuickFit zag de brandstofauto omzet inzakken, en gaat zich nu richten op e-bikes, bakfietsen en lev’s , enz. Iedereen die een fiets online heeft gekocht, is welkom.

In Belgie heeft D’Ieteren (Volkswagen import) zich ingekocht in de tweewielerbranche om haar kennis op het gebied van netwerken, portfolio van fleetklanten en knowhow op het vlak van marketing, sales en online te gelde te maken. Onder de brandnaam Lucien.

Broekhuis heeft Belga overgenomen.
Riva heeft zich ingekocht bij Profile.
Witteveen heeft ...
Alsof er bij auto's niets mis gaat? Alsof een fiets gemakkelijker te repareren valt als Kwik-Fit het doet? Alsif dan alles goed gaat? Of bedoel je iets anders?