Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Problemen met trangia brander bedienen - Forum Wereldfietser

Problemen met trangia brander bedienen

Ik ben voor ‘t eerst op pad met een Trangiabrander, en heb voor mijn gevoel nog net de camping niet in brand gestoken😱. Dus wie kan mij helpen?
Probleem is dat ik die ring waarop dat klepje zit waarmee je m wat kunt afdekken er niet goed op kreeg toen de brander te hard ging (vlammen kwamen er door de zijkant uit😅). Dus deed ik de afsluitdop erop, maar was vergeten dat daar een rubber afsluitring in zit. Dus die is nu deels gesmolten😱 Voordat ik m morgen weer durf te gebruiken wil ik eerst weten hoe ik m of wat minder hard kan laten branden of kan doven. Kan iemand mij dat vertellen? Thx alvast!
marieke7491 schreef: ↑
wo 20 jul, 2022 21:12

Probleem is dat ik die ring waarop dat klepje zit waarmee je m wat kunt afdekken er niet goed op kreeg toen de brander te hard ging (vlammen kwamen er door de zijkant uit😅).
Probeer het eens het dekseltje vast te pakken met je pannengreep.
Als ik hem zachter wil laten branden, schuif ik eerst het dekseltje op de gewenste stand en doe die dan snel op de brander, gewoon met de hand, nooit een probleem. Maar eigenlijk hoeft dat nooit, ik doe niet aan sudderen, als iets kookt, gaat het van het vuur, in de slaapzak, tot het gaar is (rijst, pasta enz, maar ook sausjes). Voor de rest is het of vlees braden (vol vuur) of roerbakken van groente enz. (Ook vol vuur)
Als het vuur er aan de zijkant uit komt, heb je denkelijk geknoeid bij het vullen of de brander te vol gedaan.
toen de brander te hard ging
Bio-ethanol (van de Action) verdun ik met 10% water omdat het anders te hard brandt.
Hier idem wat de brandstof (van de Action en water) betreft, desondanks wordt de brander heel erg heet als ik bijvoorbeeld aardappeltjes ga bakken. Dan gaat de brandstof in de brander koken, de vlammen komen dan aan de zijkant van de pan naar boven en moet ik de boel temperen met de sudderring. Misschien komt het omdat ik een Trangia mini gebruik, dan is de koekenpan dichter bij de brander.

@Marieke, als je een Multitool (Leatherman oid.) hebt, dan kun je die gebruiken om de sudderring te plaatsen of te regelen.
Leuk topic, maar ik kan er niets aan doen dat bij mij hier de zegswijze opkomt “if everything else fails, read the manual “

Bij aankoop van een Trangia-brander staat alles tot in detail toegelicht in de bijgaande tekst.
Ik heb 't ding hier niet naast me maar volgens mij zit de rubber ring in de afsluitdeksel en niet in het sudder-plaatje.
Camping in de fik is nog niet zo onwaarschuinlijk ; in Letland verkocht iemand ons bbq-aanjaag-spul en zo ging de blokhut in de fik. Sindsdien gaat Trangy alleen mee naar landen waarvan ik zeker de vertaling van brandspiritus ken.
Groeten van Pier.
piviets schreef: ↑
do 21 jul, 2022 19:48
Ik heb 't ding hier niet naast me maar volgens mij zit de rubber ring in de afsluitdeksel en niet in het sudder-plaatje.
Dat klopt, en zo beschrijft TS het ook. Het is ook een snel gemaakte vergissing, om die afsluitdop erop te gooien om het vuur te doven.
Misschien verkoopt Qvist in Zwolle reserveonderdelen.
Als ik de schuifdop gebruik om de vlam te dimmen, leg ik de afsluitdop er op zijn kop op om de vlam te doven.
Bever verkoopt die Trangia rubber ringen ook:
https://www.bever.nl/p/trangia-rubber-r ... olour=5806

Qvist heeft ze inderdaad ook, die heeft alle onderdelen van Trangia in voorraad. Niet alleen Trangia, maar ook voor andere merken hebben ze onderdelen, zoals MSR, Primus en Optimus. Bovendien zijn die onderdelen in vergelijk met anderen redelijk geprijsd. Ik heb een 40 jaar oude Svea 123 opgeknapt met onderdelen die Qvist op voorraad had.
Frank schreef:Bever verkoopt die Trangia rubber ringen ook
Zwerfkei in Woerden ook.
Frank schreef: ↑
za 23 jul, 2022 09:07
Bever verkoopt die Trangia rubber ringen ook:
https://www.bever.nl/p/trangia-rubber-r ... olour=5806

Qvist heeft ze inderdaad ook, die heeft alle onderdelen van Trangia in voorraad. Niet alleen Trangia, maar ook voor andere merken hebben ze onderdelen, zoals MSR, Primus en Optimus. Bovendien zijn die onderdelen in vergelijk met anderen redelijk geprijsd. Ik heb een 40 jaar oude Svea 123 opgeknapt met onderdelen die Qvist op voorraad had.
Verzendkosten zijn echter hoog bij Quist. Standaard 6 of 7 euro. Ook voor een pakketje wat door de brievenbus past.
Net gecheckt, voor die o-ringen rekent Qvist € 5,25 verzendkosten, Bever en Zwerfkei € 4,95. De ringen zelf zijn bij Qvist goedkoper, dus het valt wel mee. Alleen zag ik dat ze bij Qvist nu op vakantie zijn.