Additionally, paste this code immediately after the opening tag: prijzen van veerboten in Noorwegen?! - Forum Wereldfietser

prijzen van veerboten in Noorwegen?!

Nou, ik ben er bijna uit denk ik! Voor niet al teveel naar het noorden van de Lofoten vliegen (Harstad), in een week naar Bodo fietsen. Vandaaruit de trein naar Trondheim nemen, verder fietsen via Krisiansund en Molde naar Alesund, en daar weer uitvliegen. In totaal ruim twee weken. Nu zitten daar nogal wat veerboten in, met al die fjorden. Ik kan nergens een website vinden met prijzen (waarschijnlijk veel verschillende aanbieders?). Kan iemand me een idee geven wat ik gemiddeld aan een oversteek kwijt ben? En is er iemand bekend in deze contreien en kan me wat suggesties geven? Is het een realistisch plan?
Groetjes! Ingrid

- Die boten kosten vaak maar een paar euro(1 tot 5 oid) en de fiets kan altijd gratis mee.
- Lijkt me een leuk plan, maar waarom doe je zo moeilijk om tussendoor met de trein etc. te gaan? Het is in Noorwegen overal super mooi, je hoeft neit express naar mooie gebieden te reizen.
- De lofoten zijn een super hoogtepunt. In onze reis vanaf de Noordkaap naar huis was dat, samen met de rallervegen toch wel echt de top. Het is echt bijzonder, maar dat zal je zelf waarschijnlijk wel weten.

Hoi,

In aanvulling op JW:
De boot van Moskenes naar Bodo is wel iets duurder (wij betaalden 276 Noorse Kronen, +/- 31 euri voor 2 personen). Je zit er dan ook ruim 3 uur op.

De meeste boten varen, zeker in het hoogseizoen, erg frequent. Vraag bij de plaatselijke bevolking, die weten vaak meer! Als je buiten het seizoen gaat varen sommige boten maar een paar keer per week...

Overigens schijnt het dat je de 1780 m. lange Nappstraumentunnel na Leknes kunt ontwijken door een bootje te reserveren (meer details zijn ons niet bekend). Misschien de moeite van het overwegen waard?

Groet,
Gudrun

p.s.1: Als je op de Lofoten bent moet je zeker een bezoekje brengen aan het plaatsje A (met name de camping ligt waanzinnig mooi!)...

p.s.2: Ik weet dat er van de Kystriksveien (RV 17 Kustroute van Bodo naar Steinkjer) een boekje bestaat met veerboottijden en -prijzen. Daar heb je dan eigenlijk net niks aan, maar misschien kun je er een indicatie van prijzen en vaarfrequenties vandaan halen?

Ik heb ooit via het Noors verkeersburo (in Amsterdam?)een overzicht gekregen van alle pontjes in Noorwegen. Was heel handig aangezien sommige, ook in het hoogseizoen, maar een paar keer per dag gaan. Prijzen vond ik, zeker met de fiets, te verwaarlozen.

Oh ja: het lijkt me een wat "vol" programma. Houd er rekening mee dat je niet al teveel kilometers zult maken daar in west-Noorwegen, en dan dat heen-en-weer gedoe (trein kan duur zijn)... Of het zouden heel ruim twee weken moeten zijn, anders zou ik denk ik wat skippen...
Spironski schreef:Ik heb ooit via het Noors verkeersburo (in Amsterdam?)
Ik heb kortgeleden informatie opgevraagd over Noorwegen via de site www.norske.nl van de Norske Turist Service, zit in Heemstede. Telefoon 023-5289856.
De dames zijn erg snel in het beantwoorden van e-mail maar ook via de telefoon waren ze erg attent.