Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 20 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
Ik denk wel dat de elektrische fiets (zeker in Vlaanderen) een positieve evolutie heeft veroorzaakt. Want een enorm groot deel van de elektrische fietsers had anders sowieso met de auto gereden.

Ik denk dat de e-bike ook niet enkel voor het gemak van het fietsen wordt gekocht. Vooral ook om het gemakt van het "snel" fietsen. Moesten die fietsen maar 15km per uur gaan dan zou er veel minder animo voor zijn denk ik. Veel mensen vinden 25 zelfs niet genoeg. 2 van mijn collega's hebben hun fiets laten opvoeren zodat hij 35 fietst.

Of je de e-bike echt handig kunt noemen weet ik niet. Want er zijn toch veel mensen die er mee vallen omdat ze eigenlijk nooit fietsen. Om dan ineens met 25 over de weg te knallen is toch andere koek. Zeker in de bochten laten zich veel verassen door de snelheid.

Voor de lichamelijke gezondheid is het toch wel een positieve evolutie denk ik. Voor het klimaat een stuk minder.
Waarom zou het voor het klimaat niet goed zijn. Je zegt zelf dat ze anders in de auto zouden zitten. Je hoeft maar heel weinig autokilometers te besparen om het energiegebruik van een fiets er uit te hebben.
Een e-bike scoort zelfs helemaal goed als je het uitgespaarde extra eten meetelt. Dan schijnt (ik heb de bron even niet paraat) de mens het zelfs af te leggen tegen de e-bike omdat het verbouwen van voedsel voor de mens niet erg energiegunstig is.
Toch maar eens een vergelijkend onderzoekje (n=1 uiteraard) gedaan omdat er bij het appartement in de Moezel e-bikes waren.

Zelfde (pittige) klim gedaan met zowel de (best zware) normale fiets als (de dag erop) met een e-bike.

1e bevinding: de (moderne, die van mijn vrouw trapt een stuk zwaarder) e-bike (9 derailleurversnellingen) trapt zeer licht, zelfs met de ondersteuning geheel uit. Stuk lichter dan mijn eigen fiets. Vond ik echt opvallend. Kan komen door (op de normale fiets): dikke banden, tassen (op de e-bike had ik een rugzakje met water en spullen) en een Rohloff.

2e bevinding: op het vlak had ik er weinig aan omdat ik al snel boven de ondersteuningssnelheid zat (zie punt 1).

3e bevinding: Probleem met klimmen met de e-bike is het versnellingsbereik. Waar mijn eigen fiets tot de 6km/h kan, gaat de e-bike (met dezelfde cadans) tot minimaal 12/13 km/h. Daar ge je niet mee boven komen dus ondersteuning is echt nodig. Heb in de klim zoveel mogelijk op Eco gefietst maar boven de 10% moest hij wel op Tour. Twee zwaardere ondersteuningen niet gedaan.

4e bevinding: Het lukte me niet (en ik heb het echt geprobeerd ;)) om net zo moe te worden als met de normale fiets. Je gaat wel wat zweten en hijgen maar je gaat geen moment het rood in. Daar is de ondersteuning meteen te groot voor (en zonder krijg je in de klim de pedalen niet rond). Bovendien ben je twee keer zo snel boven op de steile stukken want de minimale snelheid ligt gewoon twee keer zo hoog.

Conclusie: E-bike is in die omgeving zeker handig als je haast hebt en veel wilt zien/fietsen op een dag. Wel op de hellingen want op het vlakke is het voordeel qua snelheid veel minder of zelfs 0. En o ja, je kan er best lui van worden want het heeft wel wat om zo naar boven te racen ;).

En ga ik er nu één aanschaffen? Natuurlijk niet. Lekker stuk gaan en de klim echt "op je naam schrijven". Heerlijk! :)
Maar als er gebreken zouden komen zou ik niet twijfelen als ik toch wil blijven fietsen ook al is de fietservaring dan toch anders.
Leon schreef:
wo 29 jun, 2022 16:15

Een e-bike scoort zelfs helemaal goed als je het uitgespaarde extra eten meetelt. Dan schijnt (ik heb de bron even niet paraat) de mens het zelfs af te leggen tegen de e-bike omdat het verbouwen van voedsel voor de mens niet erg energiegunstig is.
Ik heb niet het idee dat mensen op een e-scooter of e-bike echt minder eten als iemand op een gewone fiets. Dat is toch niet wat ik persoonlijk op merk. Mijn collega's bijvoorbeeld die met de e-bike of auto komen eten al meer als ik met de gewone fiets.
Shorttrack schreef:
wo 29 jun, 2022 17:45
Ik heb niet het idee dat mensen op een e-scooter of e-bike echt minder eten als iemand op een gewone fiets. Dat is toch niet wat ik persoonlijk op merk. Mijn collega's bijvoorbeeld die met de e-bike of auto komen eten al meer als ik met de gewone fiets.
Voor kleine ritten gaat het niet om veel. Maar als ik op fietsvakantie elke dag veel fiets krijg ik wel reuzehonger, die bovendien eenmaal thuis nog dagen aanhoudt. Ook anderen die ik ken kennen dit effect.
Het ligt ook wel aan het type fietsvakantie. Van een eenvoudige route (voornamelijk vlak) krijg ik niet zoveel trek, ook niet naderhand. Van een fietsvakantie met veel dagelijkse fietsuren in bergachtig gebied, en zeker als daar veel offroad kilometers bij zitten, krijg ik veel trek die wekenlang na de vakantie kan aanhouden en ook niet vanzelf stopt; ik moet dan echt bewust gaan minderen.

Hoe dat voor ebikers is weet ik niet. Dat is natuurlijk ook geen homogene groep. Iemand die vanwege een lichamelijke beperking niet meer goed op een fiets kan en nog wel op een ebike kan blijven rijden zal zich toch ook naar beste vermogen inspannen.
Hoe dan ook zal je fietsenergie door je lichaam moeten worden opgebracht en door voedsel aangevuld.
En met deze link kan je dat berekenen. Is hier ergens te vinden volgens mij.
Misschien is het mogelijk om uit te vogelen wat voeding kost ten opzichte van de elektriciteit voor de accu.
De Volkskrant verrast ons vandaag met een bijlage waarin veel wordt verhaald over de electrische fiets.
Fijn voor mensen met een abonnement op de VK dat ze over elektrische fietsen kunnen lezen. Of heb je een link naar het artikel zonder betaalmuur?
Even googlen voor elektrische fietsbijlage Volkskrant;

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... i~v538098/

En iets eerder gepubliceerd;
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~b482470a/

In Nederland zijn er inmiddels zo'n 5 miljoen elektrische fietsen. Op 8 miljoen huishoudens.
Plus 9 miljoen auto's.

Gaan we nu e-bikeschaamte krijgen :-)
Leon schreef:
wo 29 jun, 2022 18:03
Maar als ik op fietsvakantie elke dag veel fiets krijg ik wel reuzehonger, die bovendien eenmaal thuis nog dagen aanhoudt. Ook anderen die ik ken kennen dit effect.
Tsja, je zal die calorien moeten aanvullen. Eigenlijk is het een heel simpel sommetje onder de streep (en daarom werkt de dalende fase van weightwatchers ook goed) .

Met een ebike verbandt je normaal gesproken minder, dus heb je minder honger. Maar als je daardoor weer langer fietst kan je toch wel wat verbranden.
loknor schreef:
di 12 jul, 2022 22:47
. Maar als je daardoor weer langer fietst kan je toch wel wat verbranden.
Ik vind het wel prettig dat ik op een niet-e-bike mijn energie kwijt kan in de tijd die ik er nu op zit. Op een e-bike zou ik daarvoor langer moeten fietsen. Dat zou ik een nadeel vinden.
Verder kom ik op een E-bike ook niet. Die paar km/u die dat harder gaat zet geen zoden aan de dijk.
Nou Leon, daar zou ik toch wel wat kanttekeningen bij willen plaatsen.
Als je zo nodig je energie kwijt wilt zijn er tal van mogelijkheden.
Uitgangspunt voor mij is dat ik fiets voor mijn plezier.
Meestal de Gazelle, heel vaak de Poppink en naarmate het kouder wordt en zeker bij regen de Bulls elektrische fiets.
Verschillende omstandigheden, verschillende keuzes.
Daar past mijns inziens geen goed of fout.
Ik heb 8 jaar als postbode gewerkt. S'ochtens op staan en pas weer gaan zitten als je thuis bent. Dan vind ik het toch wel prettig dat ik op mijn gemak naar huis kan fietsen. Op die manier houd ik meer energie over om met mijn kinderen bezig te zijn.

Als je natuurlijk heel de dag achter een bureautje zit dan zou ik het logischer vinden om met een niet e-bike te rijden. Dat is meteen gezonde beweging en je hoeft je avonden dan meteen minder te vullen met alsnog te gaan sporten om aan je beweging te komen.

Maar als je iedere dag 40 of 60km op de e-bike moet zitten dan noem ik dat ook goede beweging hoor. Want dan kom je ook vermoeid thuis (niet zo moe als op een gewone fiets natuurlijk). En je reistijd is altijd even lang. En dat is toch ook echt wel heel handig.
Leon schreef:
di 12 jul, 2022 23:06
Ik vind het wel prettig dat ik op een niet-e-bike mijn energie kwijt kan in de tijd die ik er nu op zit. Op een e-bike zou ik daarvoor langer moeten fietsen. Dat zou ik een nadeel vinden.
Nou moet ik zeggen dat ik energie verbranden niet zo belangrijk vind, maar mits gezond is er geen zwaarwegende reden om op vakantie te gaan met een e-bike en zijn er heel wat nadelen.

Maar dat was niet de crux van mijn post, het ging puur om de verbranding. En ja dan is een gewone fiets altijd superieur, alleen de mogelijk langere rit die mensen kunnen maken op een E-bike compenseert dan een beetje.
Verder kom ik op een E-bike ook niet. Die paar km/u die dat harder gaat zet geen zoden aan de dijk.
Gaat niet om de snelheid, gaat om de inspanning die mensen langer volhouden. Dat jij (of ik) daar minder van merken als gezonde geoefende fietsers is natuurlijk niet voor alle usescases representatief.
Ik doe mijn intervaltrainingen bij voorkeur op een geelectrificeerde fiets.
De kwaliteit van de rust-intervallen is dan vele malen hoger.

Tijdens het inspannings-interval doet de motor niets.
Tijdens het rust-interval doe ik echt aan rust, en niet iets wat daar op lijkt.
Vooral belangrijk als er veel wind staat.
Shorttrack schreef:
wo 13 jul, 2022 00:11
Ik heb 8 jaar als postbode gewerkt. S'ochtens op staan en pas weer gaan zitten als je thuis bent. Dan vind ik het toch wel prettig dat ik op mijn gemak naar huis kan fietsen.

Er worden hier wel scenarios en speerpunten door elkaar gehaald. Handig, energieverbruik, forenzen, pleziertochtjes etc.

Voor forenzen en vervoeren van forse vracht heeft een ebike een heleboel pluspunten waar een gewone fiets vaak geen direct antwoord op heeft.

Het morele stempeltje die sommigenr proberen te plakken op e-bikes is niet heel productief (zie ook de trollerige topic titel), anderszijds is voor vakantie fietsen een ebike meestal niet nodig en vooral niet echt handig. De keuze ligt uiteindelijk bij de fietser zelf, maar net als mensen hier de mogelijkheden van ebikes onderschatten, zijn er tegenwoordig veel mensen die onderschatten wat een goede fiets kan bieden.
Poppink schreef:
di 12 jul, 2022 23:13
Nou Leon, daar zou ik toch wel wat kanttekeningen bij willen plaatsen.
Als je zo nodig je energie kwijt wilt zijn er tal van mogelijkheden.
Uitgangspunt voor mij is dat ik fiets voor mijn plezier.
Dat laatste heb ik nu ook: ik vind fietsen de leukste manier om me in te spannen. Dat hoef ik verder op dit forum toch niet uit te leggen?

Voor mij is de verhouding tussen waar ik met de fiets allemaal kan fietsen, hoe lang het duurt (meestal ergens tussen één en vier uur in één ruk) en de fysieke voldoeing die ik er nu door ondervind (lekker moe thuiskomen) met mijn niet-e-bike nog steeds prima. In de toekomst kan dat best veranderen als ik bijvoorbeeld merk dat ik het niet langer dan een uurtje volhoudt en dus niet verder komt dan 10 km van huis. Dan schaf ik vast en zeker een ebike aan om mijn actieradius op peil te houden.
loknor schreef:
wo 13 jul, 2022 09:20
Shorttrack schreef:
wo 13 jul, 2022 00:11
Ik heb 8 jaar als postbode gewerkt. S'ochtens op staan en pas weer gaan zitten als je thuis bent. Dan vind ik het toch wel prettig dat ik op mijn gemak naar huis kan fietsen.

Er worden hier wel scenarios en speerpunten door elkaar gehaald. Handig, energieverbruik, forenzen, pleziertochtjes etc.

Voor forenzen en vervoeren van forse vracht heeft een ebike een heleboel pluspunten waar een gewone fiets vaak geen direct antwoord op heeft.

Het morele stempeltje die sommigenr proberen te plakken op e-bikes is niet heel productief (zie ook de trollerige topic titel), anderszijds is voor vakantie fietsen een ebike meestal niet nodig en vooral niet echt handig. De keuze ligt uiteindelijk bij de fietser zelf, maar net als mensen hier de mogelijkheden van ebikes onderschatten, zijn er tegenwoordig veel mensen die onderschatten wat een goede fiets kan bieden.
De post zelf bracht ik rond op een gewone fiets. Soms ook op een e-bike. Juist het tochtje naar huis was prettig op de e-bike vond ik.

Ben van baan veranderd en doe nog altijd een fysieke job. Maar veel minder intesief. En ik merkte al direct dat mijn conditie achteruit ging. Ook de zin om naar huis te fietsen op de e-bike verdween een beetje. Nu ik weer een gewone fiets heb voel ik me direct terug fitter. En heb ook meer zin om te fietsen van en naar het werk.

Op slechte dagen zal ik ook gewoon de e-bike nemen. Ik heb hem tenslotte toch gewoon staan.

Tot nu toe nog voornamelijk me e-bike op fietsvakantie geweest. Minder handig vond ik dat niet. Wij sliepen immers toch altijd op eenncamping of in een huisje en nooit verder dan 60km. Dus batterij opladen nooit een probleem en ook nooit leeg gereden.

Maar wel meer kunnen genieten van het zicht.