Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bandenkeuze voor smalle vork - Forum Wereldfietser

bandenkeuze voor smalle vork

Hallo

Ik ben van plan om deze vakantie richting alpen te rijden. Voor het grootste deel op verharde weg, maar incidentieel ook wel eens een onverhard stuk. Ik denk dat dit dan grindweg zal zijn. Voor banden zou ik het liefst natuurlijk een Marathon XR gebruiken, maar ik vrees dat mijn vork en mijn spatborden daar te smal voor zijn (koga gentstour '97). Wat zouden jullie voorstellen. Een licht lopende band is voor mij het belangrijkste. Voor die enkele kilometers grindweg moet ik niet alle comfort hebben. Ik zou voor de XR kiezen om zijn grote naam en goede reputatie op reis.

Ik zelf was al aan het kijken naar de banden van Cordo. Ik heb ooit nog gereden met de Conti top touring 2000 banden (of zoiets dergelijks), en daar was ik zeer tevreden van. Maar die zijn er niet meer, wat zijn hun opvolgers? Ik zou ook wel graag willen mee-profiteren van hun garantie...

Otto

Hoi Otto,
De xr-banden gaan vanaf 37 mm breed. Dat moet in de meeste vorken zonder problemen passen. Is jou vork zoveel smaller dan de meeste vorken?
Groet,
Marco
ottovds schreef:Een licht lopende band is voor mij het belangrijkste.
Dan valt de xr dus af, want dat is bij uitstek geen lichtlopende band. Als geld geen probleem is, zou ik opteren voor de Supreme. Wil je de helft minder uitgeven, dan is de gewone Marathon een optie.

Gerd

Misschien kun je nog een oud stel Conti Top Touring's vinden. Die doen het goed op asfalt en redelijk op gravel. Ze zijn uit produktie, dus let op dat ze niet te oud (uitgedroogd) zijn.

liz schreef:Misschien kun je nog een oud stel Conti Top Touring's vinden.
Marco heeft er kennelijk nog een paar.

http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=732

Wellicht ook in jouw maat?

Gerd

Is niet de ruimte tussen velg en vorkkroon van de voorvork het probleem ipv van de breedte? Mijn race Koga komt uit ongeveer die zelfde periode (1978) en daar past nauwelijks een 28mm band tussen.

Ik ben qua smalle band erg tevreden over de Schwalbe Marathon Racers. 30mm. Rijdt iets sneller als de oude smalle Top Tourings. Nog goed voor onverharde fietspaden.
Heb je meer ruimte, dan zou ik een dikkere band kiezen.

nikopaul schreef:Is niet de ruimte tussen velg en vorkkroon van de voorvork het probleem ipv van de breedte? Mijn race Koga komt uit ongeveer die zelfde periode (1978) en daar past nauwelijks een 28mm band tussen.

Ik ben qua smalle band erg tevreden over de Schwalbe Marathon Racers. 30mm. Rijdt iets sneller als de oude smalle Top Tourings. Nog goed voor onverharde fietspaden.
Heb je meer ruimte, dan zou ik een dikkere band kiezen.
zelfde periode '78 - '97, hmmm, lijkt me zo even 19 jaar!
Hebben de top touring's nu geen opvolger?

Ik heb vroeger nog op Cordo-bandjes gereden. die bevielen mij erg goed. Kent iemand de huidige stand van zaken bij Cordo. Ik geraak niet echt wijs uit hun site.

Voor dit doel heb je niet steviger nodig dan de gewone Schwalbe Marathon (dus niet de zwaarlopende super stevige XR). Elke lichtere en snellere band zoals de Marathon Racer betekent extra risico op lekke banden en/of kapotte banden. Hoeveel groter dat risico is hangt ondermeer af van je eigen gewicht, en dat van je bagage.
Verder is het advies de breedst mogelijke band te gebruiken. Dat geeft meer comfort, en betere grip op onverharde weggetjes. Hoe breed dat dan moet worden kan ik zo niet zeggen, maar voor de meeste fietsen geldt dat een maatje breder dan wat erop zit ook nog wel past. Ik heb een tijdje geleden op de oude Giant hybride van mijn vrouw in plaats van de oorspronkelijke 37 mm banden 42 mm Marathons gemonteerd. Dat ging net. De fiets rijdt nu merkbaar comfortabeler, en stuurt ook wat rustiger. Kortom, de fiets is net dat beetje geschikter geworden voor vakantiegebruik. Wat bij jou kan weet ik natuurlijk niet, maar het is de moeite waard iets te proberen. Een wat drastischer mogelijkheid is de standaard spatborden te verwijderen. Dat geeft flink wat ruimte. Je kunt die eventueel vervangen door halve spatborden: http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=1075 Hoe dat bevalt in de regen weet ik niet, maar het geeft meer ruimte.
Wim