Klein verslagje van de ervaringen: we zijn er een week op uit geweest. Vertrekkend vanuit Zuid-Limburg de Ardennen in en via de Eiffel weer terug. Flinke heuvels genomen, veel door het bos/over gravel. Doordat de zoon iets minder gewicht mee te torsen had, won hij het heuvel op (tenminste: dat is wat ik mezelf wijs maak
). Zo mooie routes gefietst, soms helemaal alleen door de bossen, soms via de meer gangbare wegen zoals de Vennbahn. De Vennbahn had ik vooraf helemaal niet in het vizier, maar bleek een aangename verrassing.
Een paar evaluatiepuntjes:
- Kamperen (tent/matjes) ging prima. Wel vraag ik me af: hoe vind je nu handig de campings met een geschikt trekkersveldje? Nu heb ik via Google-Maps gezocht naar campings op ongeveer de plek van bestemming, maar dan moet je soms eerst door een rij commerciële campings heen die meer gericht zijn op caravans/campers.
- routes uitzetten via Brouter-site en daarna navigeren via Osmand werkte goed. Wel hield Osmand er tijdens de rit (na een pauze) op met navigeren. Dat wil zeggen: de app werkte nog wel en de route werd nog wel aangegeven, maar niet meer de eindtijd. Afsluiten van de route-navigatie en opnieuw starten herstelde het weer, maar na een of twee uur trad dit effect weer op.
- elke dag fietsen is wat veel voor de zoon. Een volgende keer een extra rustdag inbouwen.
- de fietsconditie ging met sprongen vooruit. Na de heuvels in de Ardennen en Eiffel voelden de laatste Limburgse heuvel als een verkeersdrempel.
- fiets in de trein: omslachtig gedoe met kaartjes, weinig plek voor de fietsen bij de NS. Je moet het geluk hebben dat er plek is, we hebben gezien dat de trein vertrok zonder een gezin omdat ze bij een tussenstop er niet bij pasten. En dan maar hopen dat er in de volgende trein wel plek is...
- eten in Duitsland: reken niet op een winkeltje/eetgelegenheid in de Duitse dorpjes. Op een gegeven moment zeker 25km moeten fietsen door meerdere dorpjes voordat we de eerste eetgelegenheid tegen kwamen. Dat smaakte vervolgens wel erg goed
- foto's: tja, hoe neem je onderweg nou mooie foto's? Nauwelijks gelukt, dus we moeten het vooral van de herinneringen hebben.
Samengevat: veel plezier gehad samen. En de fiets mag van de zoon nog niet weg. Al vermoed ik wel dat de fiets volgend jaar te klein zal zijn. Maar dan komt er wel een vervolgtopic!