Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring met bagagekar 1 wiel? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ervaring met bagagekar 1 wiel?

Poppink schreef:
ma 27 jun, 2022 19:49
Maar als je nou op een smal paadje rijdt, dan huppelt zo'n kar toch met beide wielen over het gras?
Is dat niet en beetje hobbelig dan?
Dat valt reuze mee hoor. Ik merk ook dan zelfs niet dat er een kar achter hangt. En als er een beetje gewicht in zit dan valt dat huppelen heel goed mee hoor.

Was er ook bang voor maar uiteindelijk niets van gemerkt.
De spoorbreedte is maar 68 cm zo uit mijn hoofd, dus dat blijkt in de praktijk best mee te vallen heb ik me laten vertellen. En de meeste paden en wegen zijn breder.

Maar inderdaad dit was voor mij het belangrijkste punt voor een kar met 1 wiel. Maar als ik daardoor mijn grote Ortlieb achtertassen niet kan meenemen. Is daardoor mijn winst weg.. buiten het feit dat je ook niet meer in balans bent door de voortassen.

Dus ja wat ik zeg.. plussen en minnen.. de filmpjes op YouTube laten de nomad zien op veel onverharde paden te stuiteren. We gaan het mee maken. 8)
Ottjer schreef:
ma 27 jun, 2022 22:47
Dus ja wat ik zeg.. plussen en minnen..
Daar heb je gelijk in. En dan gelden die plussen en minnen ook nog eens specifiek voor één situatie, en na de volgende bocht kan de situatie weer anders zijn.

Als je onverhard gaat rijden is een een tweewieler een anker imho. Het verschil met asfalt, of onverhard zonder kar, is heel groot. Typisch zoals gemeld werd: door een smal gootje van een landweg met een wiel (of twee) uit dat spoor is zomaar ploeteren.

Nog een punt om rekening mee te houden: ik weet niet hoe je kinderen naast je rijden, maar er is een zeker risico van tegen de kar aantikken. Zeker als ze normaal naast je rijden, beetje ervoor, beetje erachter, en je routine is niet dat erachter dan een kar uitsteekt.
Onze door Challenge voor Bever gebouwde voorloper van de Radical Cyclone heeft een spoorbreedte van ongeveer 55 cm. Dat was genoeg voor een prima stabiliteit, ook in snelle afdalingen met de tandem. Natuurlijk ga je met zo'n combinatie niet extreem off road rijden, maar gewone onverharde bospaden waren nooit een probleem. En zoals gezegd, een tweewieler houdt zichzelf overeind, en dat is bij een tandem of een lichte solofiets best wel een voordeel. Een eenwieler oefent veel meer zijdelingse krachten uit, zeker bij wat zwaardere belading.
Wim schreef:
di 28 jun, 2022 12:01
Onze door Challenge voor Bever gebouwde voorloper van de Radical Cyclone heeft een spoorbreedte van ongeveer 55 cm. Dat was genoeg voor een prima stabiliteit, ook in snelle afdalingen met de tandem. Natuurlijk ga je met zo'n combinatie niet extreem off road rijden, maar gewone onverharde bospaden waren nooit een probleem. En zoals gezegd, een tweewieler houdt zichzelf overeind, en dat is bij een tandem of een lichte solofiets best wel een voordeel. Een eenwieler oefent veel meer zijdelingse krachten uit, zeker bij wat zwaardere belading.
Zo ervaar ik het ook. Ik fiets liever met mijn croozer cargo (2 wielen) dan met de follow me met fiets eraan. De follow me is misschien niet de ideale vergelijking. Maar de zijwaartse krachten met een 1 wielen vind ik minder prettig.


Maar de TS vroeg specifiek om een 1 wieler en dat kan ik volledig begrijpen. De vraag is dan nog altijd of er fietstassen aan de fiets kunnen.
Mocht je nog steeds in de run zijn voor een éénwielaanhnager: Als ik naar de door jou ge-uploade foto kijk, wordt de ruimte voor de as-koppeling wel erg krap. Even los van het feit hoe laag je tassen hangen, je bagagedrager heeft uit-stekende bevestigingspunten, bedoelt om je schrijfremmen te compenseren. Het kan zo zijn dat de koppeling tegen de bevestigingspunten aanloopt. Soms wil (ont)koppelen dan niet eens, of je loopt het risico bij een bult of bobbel, dat je je bevestigingspunten of koppeling forceert. Dus, ter plekke testen of gewoon bestellen, en terugsturen als het niet past.

Mocht je perse achtertassen én aanhanger willen gebruiken, dan zijn Thule Pack 'n pedal -achtige setups aan te raden (met bevestiging op de staande achtervork)
Ik had er totaal niet aan gedacht. Maar je zegt dat je voortassen hebt en daarom achter ook tassen wil vanwege het gewicht.

Wij gaan op fietsvakantie met 2 wielige fietskar. Zonder achtertassen en met voortassen. Het gewicht van de kar is meer dan voldoende achterop hoor. Ik heb dasr geen enkel probleem mee ondervonden. Zelf bij een noodstop of bergaf bleed het achterwiel goed op zijn plek.

Dus ik zou me om die kwestie zeker geen zorgen maken.

Sorry had hier al veel eerder mee kunnen komen. Maar beter laat dan nooit.