Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Levensduur carbon drive valt mij tegen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Levensduur carbon drive valt mij tegen

De riem maakt onder tussen weer gruwlijke geluiden. Schoonmaken maakte het nog erger.
Ik heb paar jaar geleden een fiets gekocht met riem, want onderhoudsvrij vindt ik fijn.
Valt mij echter tegen. De levensduur en de kosten.
De originele OEM riem had ik binnen jaar doormidden. Deze toen vervangen door echte CDX riem + CDX voorblad (€185).
Ik ben nu 3 jaar verder en het achterblad is gaar. Maar zie dat riem en voorblad ook stukken minder zijn. Alles vervangen binnenkort zou beste zijn. Hele set 2 tandwielen + riem vervangen kost mij 270 euro.
En dat in 3 jaar tijd.
Nu denk je dat ik veel fiets ? Neen gebruik alleen voor woon werkverkeer. 15 km op een dag. Heb berekend 600 km per jaar.
Dus elke 3 (a 4) jaar Circa 2500 km ver der weer 270 euro uitgeven vindt ik wel erg veel.
Ik heb een 2e classic tour fiets met klassieke ketting. Daar vervang ik elke 2500 km de ketting (€15,-) . Heb 1x in de ruim 10 jaar de tandbladen vervangen (€50,-)
Het is mij raadsel dat andere mensen >>10.000 km met zo'n riem doen. De reclame van Gates is helemaal disproportioneel. (ja in stofvrij laboratorium met constante belasting kom ik op dit soort waardes)
Afbeelding
cmug schreef:
zo 26 jun, 2022 14:49
De riem maakt onder tussen weer gruwlijke geluiden. Schoonmaken maakte het nog erger.
Ik heb paar jaar geleden een fiets gekocht met riem, want onderhoudsvrij vindt ik fijn.
Onderhoudsvrij bestaat alleen als je de fiets net zolang doorrijdt tot onderhoud nodig is, dan inruilt en een nieuwe koopt.

Om wat voor fiets het gaat is meer dan een jaar later nog steeds niet vermeld toch? Ik ben nog steeds wel benieuwd, zoals ik in de eerste reactie op de startpost al zei.
Wat maakt het merk fiets nu uit ? (het is een Cube) . Het gaat toch om de onderdelen die je er op schroeft. Of de fabricant/ leverancier er op schroeft.
Periodiek onderhoud doe ik wel, maar ga echt niet na elke rit mijn fiets poetsen. Ik fiets liever dan dat ik sleutel.
Als ik naar zijn eerste post kijk heeft hij een cube beltdrive.
Maar dat bericht is van 2018 dus het kan best zijn dat die inmiddels is vervangen voor een andere beltdrive
cmug schreef:
zo 26 jun, 2022 15:01
Wat maakt het merk fiets nu uit ? (het is een Cube) . Het gaat toch om de onderdelen die je er op schroeft. Of de fabricant/ leverancier er op schroeft.
Het merk maakt mij niets uit. Daar vroeg ik ook niet naar.

Maar...

Misschien is het frame minder stijf dan de fietsen waarmee men hier doorgaans mee op reis gaat? Misschien is er sprake van een electrische ondersteuning die invloed heeft op de levensduur? Misschien staan de tandwielen niet goed uitgelijnd met elkaar? Misschien staat het achterwiel scheef uitgelijnd indien sprake is van sliding dropouts? Misschien heeft het niet gelijktijdig vervangen van voortandwiel+achtertandwiel+aandrijfriem invloed op de levensduur? Misschien is het kunststof van Gates CDN tandwielen minder duurzaam dan CDX? Misschien is een CDN aandrijfriem dat ook wel? Misschien is de riemspanning niet correct? Et cetera, et cetera...

Zomaar even een aantal factoren die ik me zo kan bedenken, maar er zijn er uiteraard wel meer.
cmug schreef:
zo 26 jun, 2022 14:49
Afbeelding
Lijkt op een tandwiel voor een Enviolo-naaf. Klopt dat? Rijd je op een e-bike (met een redelijk beperkt versnellingsbereik) met deze riem?
Gewone fiets geen E-bike. Een Cube Travel SL 2017. Zit een Shimano Alfine 8 versnelling op.
Inmiddels onderdelen aan het bestellen. Je wilt toch blijven fietsen.
Jurr schreef:
zo 26 jun, 2022 15:13
Zomaar even een aantal factoren die ik me zo kan bedenken, maar er zijn er uiteraard wel meer.
Vergeet niet de vraag welke versnellingsnaaf er gebruikt wordt. Gebruik in combinatie met een Pinion belast de riem veel meer dan gebruik in combinatie met een Rohloff. Ik kan me niet voorstellen dat gerenommeerde fietsmerken een Pinion naaf verkopen in combinatie met een riem in de wetenschap dat deze snel(ler) zal breken. Dus er moet een ruime marge op de levensduur van een riem zitten. Ik weet wel dat een riem erg gevoelig is voor onjuist gebruik (andere krachten dan alleen in de lengterichting).
cmug schreef:
zo 26 jun, 2022 14:49
De reclame van Gates is helemaal disproportioneel. (ja in stofvrij laboratorium met constante belasting kom ik op dit soort waardes)
Ik zie parallellen met de introductie van Compact Disk. Totaal ongevoelig voor krassen en eeuwig houdbaar riep iedereen destijds. Nou, niet dus. Om maar niet te spreken van zelf te branden CD's. Als back-up medium totaal onbetrouwbaar. Maar toch hebben ze ons veel gebracht. Ik denk dat de riem een ontwikkeling is die zal doorzetten en alleen liefhebbers nog met een ketting zullen rijden.
Op basis van een aantal berichten op het forum over issues met riemen (meer weerstand, problemen lastiger zelf verhelpen, geschikt frame nodig, hogere kosten), hoop ik dat old-school fietskettingen nog lang beschikbaar blijven.

Maar goed, wat hier op het forum aan ervaringen voorbij komt is anekdotisch. Is er eigenlijk al eens grootschaliger en grondig onderzoek gedaan naar de voor- en nadelen van riem vs ketting, ook na langer en intensiever gebruik?
WillemT schreef:
zo 26 jun, 2022 17:13
Ik denk dat de riem een ontwikkeling is die zal doorzetten en alleen liefhebbers nog met een ketting zullen rijden.
Op het forum van de Fietsersbond komt dit onderwerp met enige regelmaat voorbij.
Ik zie dan steeds een groep fervente voorstanders passeren die bij de carbon drive zweren.
Zij bevestigen mij steevast in het sprookje van de Kleren van de Keizer
Je zal maar een dure titanium fiets met beltdrive aangeschaft hebben en de belt bevalt je niet.
Wat moet de dan?
Daarom: wij van Poppink adviseren Poppink met ketting. (ik kan die fiets toch moeilijk gaan ombouwen, niet?)
cmug schreef:
zo 26 jun, 2022 16:33
Gewone fiets geen E-bike. Een Cube Travel SL 2017. Zit een Shimano Alfine 8 versnelling op.
Inmiddels onderdelen aan het bestellen. Je wilt toch blijven fietsen.
Als je nu alles tegelijk vervangt zou het best wel wat langer mee kunnen gaan. Wel op de uitlijning en riemspanning letten over de gehele rotatie van de tandwielen.

Misschien dat het nog helpt als je de tandwielen wat groter kiest? Achter wat groter kiezen, en dan voor daarop aanpassen zodat je niet te laag of te hoog uitkomt qua eindoverbrenging. Let ook op dat het voortandwiel dan niet dusdanig groot wordt dat de liggende achtervork daarvoor in de weg komt, vooral met ruimte voor brede banden kan dat een probleem zijn.

Wat je ook zou kunnen overwegen is om nu naar ketting aandrijving over te stappen. Dat zou binnen het budget van het vervangen van de riemaandrijving wel moeten kunnen. Kettingkast erbij en je broek hoeft niet zwart te worden.
Poppink schreef:
zo 26 jun, 2022 19:04
Je zal maar een dure titanium fiets met beltdrive aangeschaft hebben en de belt bevalt je niet.
Wat moet de dan?
Ombouwen naar tandwielen. :wink:

Ik heb ze een half jaar geleden vervangen voor CDX en vind het ideaal. Heel af en toe een keer afspoelen met water en een vleugje siliconenspray, dat is het wel zo'n beetje. Na 1500km waarvan een deel offroad ziet het er hier nog uit als nieuw.

Als je aandrijflijn na 2500km op is denk ik dat je het ergens anders moet zoeken dan bij de kwaliteit van de CDX riemen.
Poppink schreef:
zo 26 jun, 2022 19:04
Je zal maar een dure titanium fiets met beltdrive aangeschaft hebben en de belt bevalt je niet.
Wat moet de dan?
Een ketting kopen, een voortandwiel en een achtertandwiel en dan met kettingaandrijving verder rijden.

Eventueel nog de carriers en/of spiders voor de tandwielen afhankelijk van Rohloff of Pinion. Ik ga er vanuit dat je op een titanium fiets geen Alfine of zelfs Nexus hebt ;)

Als je een Pinion hebt met een spider tandwiel montage op de achternaaf en op de versnellingsbak kun je gewoon 4-gaats tandwielen met BCD 104 gebruiken, net als bij veel Shimano mountainbike triple systemen gebruikt wordt.

Afbeelding

Afbeelding

Daarmee best kans dat je de ketting tandwielen die hierop passen gewoon bij een fietsenmaker onderweg in het buitenland nog kunt vinden, als na je eerste riem ook je reserve-riem zou breken ;)
Jurr schreef:
zo 26 jun, 2022 19:18
als na je eerste riem ook je reserve-riem zou breken;)
Dan zou ik na die riem direct een staatslot gaan kopen :wink:
Misschien tref je wel hele interessante mensen in de plaats waar je dan strandt? ;)
willem.m schreef:
zo 26 jun, 2022 17:25
Op basis van een aantal berichten op het forum over issues met riemen (meer weerstand, problemen lastiger zelf verhelpen, geschikt frame nodig, hogere kosten), hoop ik dat old-school fietskettingen nog lang beschikbaar blijven.

Maar goed, wat hier op het forum aan ervaringen voorbij komt is anekdotisch. Is er eigenlijk al eens grootschaliger en grondig onderzoek gedaan naar de voor- en nadelen van riem vs ketting, ook na langer en intensiever gebruik?
Mijn indruk is dat het vooral de indianenverhalen zijn die graag gepagaaid worden. Ik ken een aantal mensen met langjarige ervaring met het rijden met riemen en het onderhouden van fietsen met riemsystemen, uit die hoek hoor ik weinig negatieve geluiden over de huidige generatie riemsystemen (in ieder geval in combinatie met fietsen waarbij het qua randvoorwaarden wel goed zit). Natuurlijk is geen enkel systeem volledig onfeilbaar en gaat ook een riem wel een keer kapot, maar als je slijtage in de gaten houd en niet het maximale uit de levensduur probeert te persen is er volgens mij niet zoveel aan de hand.
Verschillende schrijvers stellen hierboven de gang van zaken verkeerd voor. Na een jaar ervaring met de CDC riem bleek al snel dat nogal wat frame/fietsfabrikanten geen rechte frames bouwden met als gevolg dat de riemen eraf liepen. Gates reageerde door de ontwikkeling van de centretrack riem: CDX genoemd. Die kon er niet aflopen, ook al spoorde het fietsframe niet. Bij Batavus zelfs met een verschil voor-achter van 10mm! Slechte kwaliteit en luiheid werden/worden beloond!