Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe Schwalbe Almotion - Pagina 9 - Forum Wereldfietser

Nieuwe Schwalbe Almotion

247 berichten
bast1aan schreef:
zo 19 jun, 2022 11:30
De Continental Urban Contact is een mooie vervanger, volgens https://www.continental-fietsbanden.nl/ ... TACT+Urban te koop voor 559 in de breedtes 47, 50 en 55. Volgens rolweerstandproef van Wim Schermer rolt ie licht. ...
Dank voor het delen van de link. Met een prijs van ca. 40 euro per band vind ik de Urban Contact best prijzig: in dezelfde categorie als de dure Almotions (al kunnen prijzen per specifieke maat en uitvoering natuurlijk enorm verschillen).

In een van de recensies geeft iemand aan dat de zijwanden van de Urban Contacts mogelijk wat kwetsbaar zijn. Dat lijkt me een aandachtspunt als je met (veel) bepakking fietst. Overigens was die recensie slechts een aanname na aankoop; zijn/haar een gebruikerservaring na x km ontbrak.

Zouden die Conti's het ook in bochten goed doen? Ik las een negatieve recensie over het negatieve effect van de groefjes aan de zijkant (al zie ik op de foto op de website gaatjes). Dit deed me denken aan mijn slechte ervaringen met Conti Travel Contacts: prima banden zolang je rechtuit fietst, maar zodra je snel een manoeuvre op een oneffen vlak naar links of rechts maakt kon ik door die nopjes zomaar onderuit gaan. Bij de Supremes heb ik dat niet.
bast1aan schreef:
zo 19 jun, 2022 11:30
De Continental Urban Contact is een mooie vervanger, volgens https://www.continental-fietsbanden.nl/ ... TACT+Urban te koop voor 559 in de breedtes 47, 50 en 55. Volgens rolweerstandproef van Wim Schermer rolt ie licht.
Mist deze band niet de "off road" capaciteit? Niet dat de almotion daar een held in is. Maar die beschikt toch over iets meer profiel daarvoor.
Jurr schreef:
vr 17 jun, 2022 22:58


Tegenwoordig maken ze er SuperMoto-X van. Afhankelijk van de bandenmaat hebben die dan veel tot heelveel lekbescherming. Gelukkig heb ik nog een setje oude SuperMoto's (-:
Naar het schijnt zijn de super moto x banden in werkelijkheid maar 55 in plaats van 62. In een review vergelijkt iemand deze band met de big apple.
willem.m schreef:
zo 19 jun, 2022 12:02
Dank voor het delen van de link. Met een prijs van ca. 40 euro per band vind ik de Urban Contact best prijzig: in dezelfde categorie als de dure Almotions (al kunnen prijzen per specifieke maat en uitvoering natuurlijk enorm verschillen).
Volgens https://wimschermer.blogspot.com/2022/0 ... an-50.html is ie maar 20€. Ik heb zelf geen idee, is de prijs flink verhoogd afgelopen maand? Aansluiten op concurrentie / inflatie.
willem.m schreef:
zo 19 jun, 2022 12:02
Zouden die Conti's het ook in bochten goed doen? Ik las een negatieve recensie over het negatieve effect van de groefjes aan de zijkant (al zie ik op de foto op de website gaatjes). Dit deed me denken aan mijn slechte ervaringen met Conti Travel Contacts: prima banden zolang je rechtuit fietst, maar zodra je snel een manoeuvre op een oneffen vlak naar links of rechts maakt kon ik door die nopjes zomaar onderuit gaan. Bij de Supremes heb ik dat niet.
Shorttrack schreef:
zo 19 jun, 2022 12:13
Mist deze band niet de "off road" capaciteit? Niet dat de almotion daar een held in is. Maar die beschikt toch over iets meer profiel daarvoor.
Na 'm 1x gezien te hebben zou ik 'm zelf in dezelfde categorie scharen als de Schwalbe Supreme. Daarbij zou ik ook geen offroad kwaliteiten van verwachten van dat kleine beetje profiel. Exacte details niet bekend mee, zelf ben ik vooral erg benieuwd naar de rubbercompound en grip op nat asfalt. Daar waren de Continental Sport Speed Contact's namelijk niet zo goed in, de reden om toch voor Kojaks te gaan voor een rit in het natte onherbergzame Noorwegen. Daar is in mijn ervaring het grootste 'gevaar', bij hoge snelheid grip verliezen in de regen.
Ik ging met Kojaks bijna onderuit in elke bocht omdat in bijna elke haakse bocht zand bleek te liggen. De grip was geweldig, maar de overgang van grip naar geen grip erg abrupt. Ook raakte ze vaak lek. Ik heb toen op de fietsbeurs eens de doorsnedes van Schwalbe banden bekeken die ze daar altijd hebben en ik kon zien dat een Kojak eigenlijk een Marathon standaard was, maar dan met het profiel er af geslepen. Dat rijdt vast en zeker soepel ja.
bast1aan schreef:
zo 19 jun, 2022 13:43
willem.m schreef:
zo 19 jun, 2022 12:02
Dank voor het delen van de link. Met een prijs van ca. 40 euro per band vind ik de Urban Contact best prijzig: in dezelfde categorie als de dure Almotions (al kunnen prijzen per specifieke maat en uitvoering natuurlijk enorm verschillen).
Volgens https://wimschermer.blogspot.com/2022/0 ... an-50.html is ie maar 20€. Ik heb zelf geen idee, is de prijs flink verhoogd afgelopen maand? Aansluiten op concurrentie / inflatie.
De bredere variant van de 26 inch (55-559) is nauwelijks verkrijgbaar. Waar die niet leverbaar is staat af en toe een lage prijs, ik vermoed als lokkertje. Waar die wel verkrijgbaar is zie ik 37 euro per band staan.

Maar goed, ik heb niet intensief gezocht en heb ze nu ook niet nodig. Het is in elk geval prettig om te weten dat Conti vervangende banden heeft, en ik hoop dat ze -anders dan Schwalbe- nog wat markt zien in banden voor 26 inch wielmaten.
Degenen die bij Schwalbe aan de touwtjes trekken hebben misschien wel liever dat iedereen aan een nieuwe fiets gaat. Dat lukt in het hogere segment al heel aardig want je ziet zelfs kleine mensen op van die fietsen met voor hen belachelijk grote wielen.
Leon schreef:
zo 19 jun, 2022 13:51
Kojaks [...] Ook raakte ze vaak lek.
Iets van 10 jaar geleden was er inderdaad een slechte batch die snel lek ging. Daar heb ik met de banden 2 jaar geleden gekocht geen last meer van, ik heb vorig jaar 1x lekgereden en het jaar daarvoor 1x lekgereden in de 4500km respectievelijk 2700km dat ik op die banden heb gereden. Gezien de rijkwaliteit is dat voor mij prima acceptabel. In de winter verwissel ik ze wel door Marathon+.

Ervaringen / eisen qua grip op offroad zal voor iedereen persoonlijk zijn, aangezien ik weinig offroad rijd en tijdens offroad nooit hard rijd, en wel hard rijd op asfalt (en zeker in Noorwegen bergaf), is offroad voor mij relatief onbelangrijk.
Ik had het over asfalt, waar ik elke bocht toch zand bleek te liggen.
Mijn korte kojak-avontuur speelde zich af in 2004.
Iemand vergeleek de almotion met de big ben. Kan de review even niet meer terug vinden. Maar daarin las ik dat de big ben niet echt onderdeed aan de almotion.
Hij vond het het prijsverschil niet waard in ieder geval.

Het is ook een beetje zien welke kwaliteiten je wil vergelijken of overnemen van de almotion.
Ik heb een (voor mij) nogal verwarrende bandenmaat gevonden. Het gaat over de continental ride tour. In 26" zijn ze enkel verkrijgbaar in 47. Maar in 26/2" zijn ze in bredere maten verkrijgbaar. En die zouden dan passen op zowel 26 als 27,5 wielen?
Ben momenteel alle banden die nog op eem 26" passen em voldoen aan mijn eisen even op een rijtje aam het zetten. Maar moet ik wel weten wat paat natuurlijk.
Screenshot_20220620-201158_Chrome.jpg
Shorttrack schreef:
ma 20 jun, 2022 20:17
Ik heb een (voor mij) nogal verwarrende bandenmaat gevonden. Het gaat over de continental ride tour. In 26" zijn ze enkel verkrijgbaar in 47. Maar in 26/2" zijn ze in bredere maten verkrijgbaar. En die zouden dan passen op zowel 26 als 27,5 wielen?
Ben momenteel alle banden die nog op eem 26" passen em voldoen aan mijn eisen even op een rijtje aam het zetten. Maar moet ik wel weten wat paat natuurlijk.
559 moet je hebben voor jouw Giant, geen 584. Maar het kan wel allebei 26 inch genoemd worden.

Als je er meer over wil lezen, kijk bijvoorbeeld eens bij Marten:

http://www.m-gineering.nl/banden.htm
Je moet kijken naar de mm-maten. 584 en 559 zijn de velgmaten, 559 is klassiek 26" en 584 heet tegenwoordig 27,5". Maar die inch maten cq "namen" zijn vooral verwarrend, gebruik ze niet is het devies.
Leon schreef:
zo 19 jun, 2022 13:59
Degenen die bij Schwalbe aan de touwtjes trekken hebben misschien wel liever dat iedereen aan een nieuwe fiets gaat. Dat lukt in het hogere segment al heel aardig want je ziet zelfs kleine mensen op van die fietsen met voor hen belachelijk grote wielen.
Dat is onzin. Dat willen sommige fietsenmerken natuurlijk wel. Maar Schwalbe volgt in maten hoofdzakelijk wat de OEMs willen.
idje schreef:
di 21 jun, 2022 20:03
Maar Schwalbe volgt in maten hoofdzakelijk wat de OEMs willen.
Komt dat niet op hetzelfde neer, volgen wat fabrikanten willen in plaats van klanten?
Leon schreef:
di 21 jun, 2022 20:08
idje schreef:
di 21 jun, 2022 20:03
Maar Schwalbe volgt in maten hoofdzakelijk wat de OEMs willen.
Komt dat niet op hetzelfde neer, volgen wat fabrikanten willen in plaats van klanten?
wie zijn machtiger? maar ik denk dat ook de fietsers nog maar weinig interesse hebben in 26" wielen helaas.

Bij idworx heb ik altijd nog de Off Rohler Evo in 26", maar de navraag is sterk gedaald wat ik persoonlijk jammer vind. Ik heb ook lang gevochten voor 26" banden bij Schwalbe. Had bv de Extreme gemaakt voor mijn Off Rohler. Maar de band werd te weinig verkocht en ging dan uit productie.

Toevallig heeft vandaag een Duits echtpaar na meer dan 10 jaar Off Rohler nu de Off Rohler Evo besteld. Ze wilden toch iets nieuws maar niet te veel anders en weer 26".
idje schreef:
di 21 jun, 2022 21:12
Leon schreef:
di 21 jun, 2022 20:08
idje schreef:
di 21 jun, 2022 20:03
Maar Schwalbe volgt in maten hoofdzakelijk wat de OEMs willen.
Komt dat niet op hetzelfde neer, volgen wat fabrikanten willen in plaats van klanten?
wie zijn machtiger? maar ik denk dat ook de fietsers nog maar weinig interesse hebben in 26" wielen helaas.
Daar heb je een punt. Fietsenkopers en rationeel gedrag zijn verschillende zaken.
Ik ben zelf vaak niet anders geweest. Maar nu uiteraard niet meer. :wink:
ik maak me zorgen waar het naartoe gaat: in Duitsland verkopen ze bijna alleen nog e-suv bikes. wereldfietsen zoals wij die kennen sterven uit. banden straks allemaal voor e…
Ik vind 26" eigenlijk veel geschikter voor (zeer) kleine mensen. Hier in mijn buurt wonen er een paar die een 28" fiets hebben.
Resultaat: Frame is amper groot genoeg voor die wielen. En het zadel staat zo laag dat de band bijna in de bilspeelt zit te schuren. De houding van die mensen klopt in mijn ogen ook helemaal niet meer. Stuur staat te hoog omdat daar een limiet op zit hoe ven je die omlaag kunt krijgen op een 28".
idje schreef:
di 21 jun, 2022 22:02
ik maak me zorgen waar het naartoe gaat: in Duitsland verkopen ze bijna alleen nog e-suv bikes. wereldfietsen zoals wij die kennen sterven uit. banden straks allemaal voor e…
Ik heb mij ook laten mee slepen in de e-bike wereld. Mijn vriendin was er ook vooral van overtuigd dat als je in deze tijd een nieuwe fiets nodig hebt, je best meteen in een goede e-bike investeert. Ben blij dat ik nu weer een "gewone" fiets heb. Spijtig genoeg moet ik ook zeggen dat de meeste mensen mij toch voor gek verklaren. En de mensen die het goed vinden dat ik het gedaan heb "zouden het zelf niet kunnen". Dat is het antwoord dat ik dan krijg. Nu is België ook wel echt een auto land.

Maar goed. Beter op de e-bike dan helemaal niet meer op de fiets. Want daar komt het wel op neer natuurlijk.