Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vreemd geluid als je op de pedalen meer kracht moet zetten. - Forum Wereldfietser

Vreemd geluid als je op de pedalen meer kracht moet zetten.

Filmpje en tevens het geluid. Zeer storend.
De fiets is 6 jaar oud, er is iets meer dan 6000 km op gefietst.
Het is zeer hoorbaar bij het opgang komen en bij het aanzetten bijvoorbeeld als je moet passeren.
Waar zoek je zoiets. Zit het in de motor?

https://youtu.be/-YZpUIaa0Lc
Aha bij een e-bike met middenmotor dus. Dat gaat boven mijn trapaskennis uit helaas.

Maar ik gok dat het idd in de motor zit. Het blijft een zeer lichte beweging die al het geluid genereert. Dat heeft denk ik niet veel met de lagers te maken.
Is het ook voelbaar? Bijv in de cranks of pedalen.
Ik zou eerst even kijken of de ketting niet versleten is, wat na 6000km niet zo gek is. Het klinkt als een ketting die aanloopt in de kettingkast, wat kan gebeuren als de ketting rekt, dan zou je de ketting moeten opspannen door het achterwiel een tikje verder naar achteren te trekken (bij de meeste fietsen in ieder geval, ik weet niet hoe deze fiets in elkaar steekt).
Aleen als dat het niet is zou ik pas naar de motor kijken.
ErikB81 schreef:
wo 15 jun, 2022 10:57
Het klinkt als een ketting die aanloopt in de kettingkast
Inderdaad!

Zoals gezegd, kwestie van ketting spannen door het achterwiel iets naar achter te trekken. Laat je het even weten of dat geholpen heeft?
Jullie hadden gelijk. Dat iets naar achteren te trekken heeft het opgelost. Wat mij opviel dat het heel erg weinig was.
Trok met de linker spanner het wiel 3 mm naar links zette met de rechterspanner het wiel in het midden dat was al teveel.
Aanlopen in de kettingkast zou kunnen, je verwacht dan dat het geluid meer continu is.
Altijd fijn als het zo simpel blijkt te zijn :).
WimB schreef:
wo 15 jun, 2022 13:35
Aanlopen in de kettingkast zou kunnen, je verwacht dan dat het geluid meer continu is.
Niet perse. Het voortandwiel slijt veel meer op de twee kanten 90° t.o.v. de crank omdat je in die positie het meeste kracht op de pedalen zet. Op die punten komt de ketting dus eerste "te slap" hangen en sleept dus het eerst/meest. Je kan dat, als je op tijd bent, opvangen door het voortandwiel een kwartslag te draaien.

Als je de ketting terug op spanning brengt wel opletten dat je ze niet te strak hangt. Niets is zo slijtig voor een ketting als dat. Je moet ze nog +- 1cm naar boven/beneden kunnen bewegen in het midden. Dat moet je testen op een viertal punten, want de ketting hangt dus niet overal even slap.
Bedankt voor je antwoord. Wil toch even kwijt, het tandwiel voor na 6000 km tekenen van slijtage vertonen dan zit het helemaal goed met de kwaliteit van dat tandwiel en misschien de ketting.
Daarbij er zit een gesloten kettingkast op die fiets
Als zeg ik het zelf ik heb genoeg ervaring met het ding de fiets.
Deze actie gedaan omdat ik dit fenomeen zo bijzonder vond. Ging er van uit, zou het een bekend fenomeen zijn is het internet een ideaal medium en dat blijkt nu ook weer.