Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Balansproblemen Idworx All Rohler en oPinion? - Forum Wereldfietser

Balansproblemen Idworx All Rohler en oPinion?

Al sinds de introductie van de Idworx All Rohler en later de oPinion heb ik af en toe te maken met een exemplaar dat hevig kan gaan shimmiën. Het stuur gaat dan steeds sneller van links naar rechts klapperen en dit kan alleen gestopt worden door het stuur vast te pakken en af te remmen.

Dit gebeurt bij normale toersnelheden, met één hand aan het stuur of met losse handen. Nu kun je zeggen dat met losse handen fietsen niet is toegestaan en dat het dus een non-issue is, maar ook als het stuur losjes vastgehouden wordt of wanneer je met één hand even iets uit je zak wilt halen of richting aan wilt geven, kan dit gebeuren.

Toen ik nog in een fietsenwinkel in Apeldoorn werkte, hebben we wel eens een fiets van een klant terug gekocht, omdat het gezwabber er met geen mogelijkheid uit te filteren was. Toen gingen we er nog van uit dat het een exemplarisch probleem was. Later heb ik meerdere Idworx-rijders erover gehoord en heb ik het zelf ervaren met een Idworx oPinion Ti met twee lichte achtertassen. Toch heb ik er lange tijd niet te snel over willen oordelen, omdat ik naar mijn idee niet genoeg ervaringen van anderen kende.

Het probleem is wel aan Idworx voorgelegd, maar werd niet als structureel erkend. Ik heb Gerrit destijds ook een filmpje gestuurd van het klapperende stuur van de oPinion Ti. Later kreeg ik van meerdere Idworx-rijders met dit probleem de emailwisselingen met Gerrit Gaastra te lezen en daar werd ik eigenlijk steeds bozer om. Het ligt altijd aan de klant, de bagage of de banden, maar nooit aan de fiets.

Het geklapper van het stuur heeft niets te maken met de stijfheid, of het gebrek daaraan, want het frame is gewoon strak. Het is duidelijk een resonantie/balansprobleem. Het gewicht van de berijder of de bagage verplaatsen biedt nauwelijks tot geen oplossing. Banden verwisselen ook niet. Langere of kortere stuurpen ook niet. Voortassen verzwaren of verlichten ook niet.

Ik weet nu dat het balansprobleem verre van exemplarisch is en zou graag horen bij wie het geshimmy daadwerkelijk opgelost is en welke aanpassing wèl gewerkt heeft.

Ik heb nog 1 oPinion staan en wil graag weten wat ik kan doen als de toekomstige klant met shimmyklachten terug komt. Ik heb de fiets getest en geen shimmy ervaren, maar dat kan met een andere berijder alsnog optreden. Idworx erkent het probleem niet en zal het dus ook niet oplossen en dus ben ik 100% verantwoordelijk voor het elimineren van het mogelijke gezwabber van het stuur.
Interessante vraag. Complex probleem.

Christopher is samen met 11ants de ultieme trekkingfiets aan het ontwikkelen (https://saintchristopher.bike/fietsmerken/11ants/ ). Mede-eigenaar van 11ants was rond de tijd van de ontwikkeling van de all-rohler en opinion in dienst van idworx, in de functie van productmanager. Althans dat vermoed ik, dat die periode zo’n beetje samenvalt, corrigeer me als ik het mis heb.
Hij weet ook heel veel van fietsen in het algemeen.

Dus ik denk dat je het kortst voorstelbare lijntje tot je beschikking hebt. Hebben jullie een vermoeden waar een probleem zou kunnen zitten?
Lars werkt daar al heel lang niet meer en is dus niet verantwoordelijk voor het signaleren van problemen en het oplossen daarvan. In dit geval is het probleem al jaren geleden gesignaleerd en is het niet exemplarisch gebleken. Nu eindelijk het probleem erkennen en een oplossing verzorgen zou fijn zijn en hoeft mijns inziens niet heel ingewikkeld te zijn. Balhoofdhoek 1 graadje aanpassen, naloop een paar millimeter verlengen, framelengte iets aanpassen, enz…
Mijn Opti BLT is gelukkig helemaal stabiel, en de Easy Rohler van een vriend van me ook.
Iedere fiets kan in een shimmy geraken, maar ik maak het zelden mee op alledaagse toersnelheden tussen 15 en 22 km/u, met èn zonder bepakking.

Mijn Santos Travel Lite heb ik één keer in een shimmy gekregen, bij 75 km/u, met 22 kg bepakking. Geen alledaagse omstandigheden. De voorband bleek er net niet lekker om te liggen.
zwerfkat schreef:
ma 13 jun, 2022 19:27
Mijn Opti BLT is gelukkig helemaal stabiel, en de Easy Rohler van een vriend van me ook.
Bij die modellen heb ik nog geen klachten ontvangen. Het gaat hier heel specifiek om de All Rohler en oPinion.
Ik zou het wel stoer vinden dat Gerrit Gaastra ( idje ) zelf op dit topic zou reageren.

Heb er zelf een vreemd gevoel bij…
Je besluit om te stoppen met het dealerschap van Idworx en vervolgens probeer je “oplossingen” te zoeken ?????
jumbo schreef:
ma 13 jun, 2022 19:52
Je besluit om te stoppen met het dealerschap van Idworx en vervolgens probeer je “oplossingen” te zoeken ?????
Meerdere klanten kwamen het afgelopen jaar bij me met de vraag of ik een oplossing wist. Hun dealers wisten het niet en de communicatie met Gerrit was niet bevredigend. Ik was zelf al een beetje huiverig geworden om All Rohlers en oPinions te verkopen, omdat er altijd een kleine kans was dat de koper met balansklachten terug zou komen en ik de fiets terug zou moeten kopen.

Pas het afgelopen jaar werd me echt duidelijk dat het probleem groter is dan slechts een paar fietsen en dit heeft wel meegespeeld in de beslissing om met de verkoop van Idworx te stoppen.
(ik ga me hier ook niet in mengen)
jumbo schreef:
ma 13 jun, 2022 19:52
Heb er zelf een vreemd gevoel bij…
Ik ook…

Ik heb lang getwijfeld wat ik met de klachten van meerdere Idworx-rijders aan moest. Niet mijn probleem? Hoofdstuk afsluiten en stilzwijgend verder gaan? Schouders ophalen (terwijl die fietsen in mijn winkel staan) en de rijders terug verwijzen naar Idworx of Antoinette Hertsenberg? Idworx geeft in de mailwisselingen met die Idworx-eigenaren niet thuis, maar het probleem blijft wel bestaan…

Juist omdat ik dealer ben/was van Idworx ben ik aansprakelijk en voel ik me verantwoordelijk voor een goede werking van de producten die ik verkoop. Ik ben net zo kritisch op Santos, Pilot en leveranciers van alle accessoires en kampeerartikelen in mijn assortiment.

Ik heb nog 1 oPinion staan en wil oprecht weten wat ik kan doen als de toekomstige klant met shimmyklachten terug komt. Ik heb de fiets getest en geen shimmy ervaren, maar dat kan met een andere berijder alsnog optreden. Idworx erkent het probleem niet en zal het dus ook niet oplossen en dus ben ik 100% verantwoordelijk voor het elimineren van het mogelijke gezwabber van het stuur. Vandaar mijn vraag.
Waarschijnlijk heb je hier niet veel aan, maar bij bromfietsen en motoren wordt dit probleem opgelost door een stuurdemper. Misschien dat een kleine, lichte uitvoering daarvan geschikt gemaakt kan worden om bij een individuele fiets een oplossing te bieden.
Je zou denken dat voortassen aan de lowrider werken als een massademper, maar dat is het helaas niet. Toch wel een goed idee om uit te proberen. Ik ga maar eens zo'n rubberen demper van Hebie bestellen.
Christophorus schreef:
ma 13 jun, 2022 22:25
Je zou denken dat voortassen aan de lowrider werken als een massademper, maar dat is het helaas niet.
Nee, het kan volgens mij aan verschillende factoren liggen, zo’n massa kan het probleem ook juist introduceren, in een bepaald snelheidsgebied bijvoorbeeld.
Zo had ik eens een oud bromfietsje met een friktiedemping in het balhoofd (dat principe zou trouwens vrij eenvoudig op een fiets gebouwd kunnen worden). Maar goed, ik dat ding in mijn jonge onwetendheid eraf gegooid, vervolgens rijden, en bij de eerste keer het gas loslaten wist ik niet wat me overkwam, het stuur ging steeds harder te keer, was bijna niet vast te houden, net niet gevallen. Friktiedemper weer gemonteerd, slechts lichtjes aangedraaid, en probleem opgelost.

Ik heb net even gekeken of er iets voor een fiets is, je moet namelijk een wrijving in de stuur-draai-ing (raar woord) in kunnen stellen. Misschien een klein model over de bovenbuis van het frame naar het stuur of zo. Ik kwam bijvoorbeeld een Bullit stuurdemper tegen die bedoeld is voor aan het voorwiel van een bakfiets, dat idee.
Christophorus schreef:
ma 13 jun, 2022 18:05
Het geklapper van het stuur heeft niets te maken met de stijfheid, of het gebrek daaraan, want het frame is gewoon strak. Het is duidelijk een resonantie/balansprobleem. Het gewicht van de berijder of de bagage verplaatsen biedt nauwelijks tot geen oplossing. Banden verwisselen ook niet. Langere of kortere stuurpen ook niet. Voortassen verzwaren of verlichten ook niet.
Mogelijk is het niks nieuws hoor, maar ik denk er toch effe over na.

Bij low speed wobble is toch de band eerste verdachte. Maar die waren uitgesloten. Spaakspanning zal wel gechecked zijn. Zijn velgen ook uitgesloten? Ik zeg dit vanwege het feit dat (toch?) het probleem zich voordoet op discidworxen. En dat idworx nogal eens eigen product inzet. Dus; kan het wellicht te maken hebben met band/velg combinatie.

Hier een notitie uit 2014. Een soort van disclaimer dat je de Darim met afwijkende maatvoering alleen helemaal juist moet gebruiken omdat anders je band eraf knalt ofzoiets, en dat daar dan niemand voor verantwoordelijk zal zijn. Hebben de shimmyfietsen dezelfde velgen, en zijn die wel helemaal pais en vree met de band?

https://www.idworx-bikes.de/wp-content/ ... -NL_sk.pdf
Grandonneur schreef:
ma 13 jun, 2022 23:07
Mogelijk is het niks nieuws hoor, maar ik denk er toch effe over na.
Heel fijn dat je meedenkt.

Grandonneur schreef:
ma 13 jun, 2022 23:07
Bij low speed wobble is toch de band eerste verdachte. Maar die waren uitgesloten. Spaakspanning zal wel gechecked zijn. Zijn velgen ook uitgesloten? Ik zeg dit vanwege het feit dat (toch?) het probleem zich voordoet op discidworxen. En dat idworx nogal eens eigen product inzet. Dus; kan het wellicht te maken hebben met band/velg combinatie.
Het betreft twee modellen met dezelfde geometrie, dezelfde velgen en beide met af-fabriek Schwalbe Almotion 55mm banden.
Alle andere modellen (Easy Rohler, BLT-serie, enz) zijn gewoon heerlijk stabiel. Ik heb zelfs nog het voorwiel proberen te balanceren door tegenover het ventiel een magneetje aan de spaak te schroeven.
Komt het bij alle maten voor of slechts bij 1 of enkele maten? Sommige hoeken zijn net anders voor verschillende maten evenals uiteraard de lengteverhoudingen van verschillende buizen. Ben erg benieuwd of daar een patroon in zit!

Stel dat het bij alle maten voorkomt dan kan je resonantie denk ik wel wegstrepen (of het moet wel heel toevallig zijn dat het bij alle verschillende frameverhoudingen optreedt).
ThomasG schreef:
ma 13 jun, 2022 23:29
Komt het bij alle maten voor of slechts bij 1 of enkele maten? Sommige hoeken zijn net anders voor verschillende maten evenals uiteraard de lengteverhoudingen van verschillende buizen. Ben erg benieuwd of daar een patroon in zit!
Voor zover ik weet enkel bij herenframes in de maten 52 en 56.
Ligt het niet aan het balhoofd? Bijvoorbeeld de cups net te los in het frame geperst.
Ik heb bij twee exemplaren de voorvork eruit gehad om de lagers te controleren, maar dat zat allemaal goed.
Christophorus schreef:
ma 13 jun, 2022 23:17
Het betreft twee modellen met dezelfde geometrie, dezelfde velgen en beide met af-fabriek Schwalbe Almotion 55mm banden.
Alle andere modellen (Easy Rohler, BLT-serie, enz) zijn gewoon heerlijk stabiel.
Juist. Dus die rijden met een andere velg/band configuratie. Er zal toch al wel eens met een wielset van een heel andere fiets getest zijn?