Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies nieuwe fiets budget ruim 500 á 600 euro - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Advies nieuwe fiets budget ruim 500 á 600 euro

381 berichten
Shorttrack schreef:
zo 12 jun, 2022 22:47
Maar ergonomische handvatten lijken hier toch de beter optie.
Ik heb eens gelezen dat veel ergonomische handvatten je hand in één bepaalde positie dwingen en dat dat uitgerekend daardoor allesbehalve ergonomisch is.
(om je nog maar meer aan het twijfelen te brengen :D )
Misschien eerst wat meer gaan fietsen?
Shorttrack schreef:
zo 12 jun, 2022 22:47
Ik heb toch enige twijfel over een vlinderstuur.
Niet langer twijfelen. Vergeet een vlinderstuur. Het ding biedt precies nooit de positie die je zou willen maar splitst je wel diverse bijwerkingen in maag zoals slapte in de stijfsel en overgewicht.
Grandonneur schreef:
za 11 jun, 2022 11:45
Het mooie STX groepje (7v) is geïntroduceerd in 1993. Even later kwam STX rc (8v). Dus fiets uit 1994 lijkt me wel plausibel. Ga je er vooral lekker op rijden, of meer als hobby voor originaliteit? Dan zuinig zijn op STX, nogmaals, mooi groepje imho 8)


edit https://www.shimano.com/en/100th/histor ... cts/62.php
Ik ben heel wat dingen aan het lezen en bekijken over derailleurs. Ik merk dst de fiets de 2 versnelling overslaat. Heb een video gevonden die enorm gedetailleerd uitlegt hoe je een derailleur moet afstellen. Ik ga me er ergens volgende weer eens aan wagen. Want als ik de video bekijk denk ik te weten wat het probleem is.

Ik ging er even vanuit dat omdat de stx oud is dat hij daarom ook "slechter" presteerd. Maar heb inmiddels door dat hij voor mij prima zal dienen.
Op onze bakfiets zit een acera en die voldoet ook prima. De stx zou volgens de websites die ik gezien heb tussen de deore en acera vallen.

P.S. (zonder op te scheppen) ik heb de motor van mij citroen 2cv ook perfect afgesteld (met de complimenten van de automonteur) zonder enige kennis hiervan.
Dus ik neem mijn zakje moed weer uit de kast en ga dit ook zelf doen 8) in het ergste geval moet ik langs de fietsenmaker om het weer recht te zetten.
Het idee van Nieuwe banden is ook even opgeschoven. Merk dat de fiets erg soepel loopt op de huidige banden. Iets minder comfortabel omdat ze smaller zijn. Maar zolang ik niet teveel lek rijd laat ik het even zo. Dan investeer ik liever in dingen die er nog niet opzitten of aan vervanging toe zijn.
Shorttrack schreef:
zo 12 jun, 2022 22:47
Ik heb toch enige twijfel over een vlinderstuur.

[...]

Begrijp ik het goed dat er op een vlinderstuur geen ergonomische grepen gemonteerd kunnen worden?
Kan wel hoor, gewoon eerst de handgrepen naar wens monteren en dan daarop aansluitend door met foam, leer, stuurlint, wat je maar wil.

Blijft dan natuurlijk wel dat zo'n krakeling vaak te smal is, en vaak je zitpositie een stuk korter maakt door de vorm van het stuur, etc etc. Maar dat was al eerder gezegd hier of in een andere van jouw topics.

Shorttrack schreef:
zo 12 jun, 2022 22:47
Eventueel samengaand met sidebars (die zitter en nu al op maar zijn van een metaal gemaakt. Dat lijkt me in de winter erg koud :roll:
Sidebars zitten vaak op een 4x4 of suv om het in-/uitstappen te vergemakkelijken of de openslaande deuren van de buren bij de supermarkt geen schade op de lak te laten veroorzaken ;)

Wat jij bedoelt zullen bar-ends zijn. Als die te koud voor je zijn kun je er natuurlijk best een stukje foam overheen doen van het vlinderstuur wat je misschien toch niet besluit te monteren, of ze omwikkelen met stuurlint, etc etc :)
Shorttrack schreef:
zo 12 jun, 2022 23:35
Ik merk dst de fiets de 2 versnelling overslaat. Heb een video gevonden die enorm gedetailleerd uitlegt hoe je een derailleur moet afstellen. Ik ga me er ergens volgende weer eens aan wagen. Want als ik de video bekijk denk ik te weten wat het probleem is.
Nieuwe derailleurwieltjes willen vaak wonderwel helpen, ook al zie je er niks aan. Normaliter gaan ze 10000-20000 km mee. Ze zijn tamelijk universeel en hoeven niet eens van Shimano te zijn. Let op dat ze 7-speedgeschikt zijn. Bij montage goed opletten dat je de wieltjes in de juiste positie zet (instructie in de verpakking) en dat je de montageplaat van de derailleur die je er afgeschroefd hebt in dezelfde positie terugzet: eerst even een foto van maken.
Leon schreef:
ma 13 jun, 2022 08:51
Nieuwe derailleurwieltjes willen vaak wonderwel helpen, ook al zie je er niks aan. Normaliter gaan ze 10000-20000 km mee. Ze zijn tamelijk universeel en hoeven niet eens van Shimano te zijn. Let op dat ze 7-speedgeschikt zijn. Bij montage goed opletten dat je de wieltjes in de juiste positie zet (instructie in de verpakking) en dat je de montageplaat van de derailleur die je er afgeschroefd hebt in dezelfde positie terugzet: eerst even een foto van maken.
Bedankt voor de tips.

Moest ik hem moeten vervangen dan maak ik er een 9 speed van denk ik. Maar het lijkt me nog niet nodig. Hij schakelt erg soepel. Beter als de acera op onze bakfiets. Enkel slaat hij de 2de over.
Grandonneur schreef:
vr 10 jun, 2022 22:32
Die ahead adapter vind ik verdacht, haal dat ding even los om te zien of ie wel voldoende diep in de voorvork steekt.
Heb hem gisteren eens los gehad. Hij steekt er niet ver in inderdaad. Net ver genoeg denk ik. Ga een langere stuurpen moeten kopen, want het stuur moet nog een klein beetie omhoog. Maar misscchien kan ik dan beter iets verstelbaars erop zetten?

Ik krijg hem ook niet erg vast. Kan het stuur nog realtief makkelijk verdraaien.
Op zulke pennen horen streepjes te staan die een minimale insteekdiepte aangeven.
Shorttrack schreef:
di 14 jun, 2022 07:51
Ga een langere stuurpen moeten kopen, want het stuur moet nog een klein beetie omhoog.
Een stuur met rise kan ook nog.

Shorttrack schreef:
di 14 jun, 2022 07:51
Maar misscchien kan ik dan beter iets verstelbaars erop zetten?
Prima om de juiste zithouding te kunnen vinden zo'n verstelbare pen, maat als je eenmaal die juiste zithouding voor jou gevonden hebt is een vaste pen zowel lichter als een kans op speling en gekraak minder.
Ik probeer zoveel mogelijk tweedehands te kopen. Nu ben ik een setje schwalbe marathon banden tegen gekomen. Op de foto zien ze er nog goed uit. Kunnnen banden tweedehands gekocht worden? Of is dat een groot risico?

Het is 15 euro voor 2 banden. Komen wel nog verzendkosten bij.
Bij slijtende onderdelen geldt: Pennywise is poundfoolish.
Schalbe Marathon (Greenguard) banden tweedehands kopen heeft het grote voordeel dat ze eerder versleten zijn. Dan kun je daarna fijne banden kopen. Grootste nadeel is dat het ook dan nog heel lang duurt want ze zijn onverslijtbaar.
Zonder gekheid: als banden er perfect uitzien van binnen en buiten zal er weinig mis mee zijn. Het best zie je ze opgempompt om te zien of er bulten komen en ze recht zijn. Daana in lege toestand van buiten en binnen en graag ook schoongemaakt, zonder modder. Op foto's zie je niks en vertrouw je op de reebruine ogen van de verkoper. Maar als je goed zijn is het wel wat voor op je stadsfiets. Op vakantie gaan die ik alleen met zelfgekochte banden.

Bedenk dat dit type banden ook nieuw weinig kosten: https://www.rosebikes.nl/schwalbe-marat ... and-488699
Heel veel sterk rubber voor weinig :?
Shorttrack schreef:
di 14 jun, 2022 11:11
Kunnnen banden tweedehands gekocht worden? Of is dat een groot risico?
Ja hoor, doe ik best vaak. Zeker met de duurdere. Almotions bijvoorbeeld, of de bredere fatbike of plusbanden.

En met een gebruikte fiets zitten er ook gebruikte banden op. Als die er goed uitzien en ze verder naar wens zijn hoef je ze ook niet altijd te wisselen.

Shorttrack schreef:
di 14 jun, 2022 11:11

Het is 15 euro voor 2 banden. Komen wel nog verzendkosten bij.
Als ik zie in de link die Leon plaatste dat ze minder dan 2 tientjes per stuk nieuw kosten zou ik het bij deze banden niet doen. Ook je verzendkosten komen er nog bovenop, ik zou het in verhouding dan niet waard vinden. En je wilde Big Ben begreep ik?

Zoals gezegd kan het bij bijvoorbeeld Tubus dragers wel een hoop geld schelen.

Poppink schreef:
di 14 jun, 2022 11:53
Bij slijtende onderdelen geldt: Pennywise is poundfoolish.
Soms wel maar zeker niet altijd. Goed opletten en weten waar je op wil besparen en waarop niet.
Shorttrack schreef:
di 14 jun, 2022 07:51
Ga een langere stuurpen moeten kopen, want het stuur moet nog een klein beetie omhoog.
En hij staat al best hoog. Koop een stuurpen van het traditionele type, zoals er oorspronkelijk ook op zo'n fiets zat. Die kun je goed omhoog/omlaag stellen, in tegenstelling tot nu met adapter en ahead voorbouw.

Een simpele met voldoende lengte op de pen, even meten wat je nodig hebt, ergotec kobra ofzo.
Grandonneur schreef:
di 14 jun, 2022 14:16
Shorttrack schreef:
di 14 jun, 2022 07:51
Ga een langere stuurpen moeten kopen, want het stuur moet nog een klein beetie omhoog.
En hij staat al best hoog. Koop een stuurpen van het traditionele type, zoals er oorspronkelijk ook op zo'n fiets zat. Die kun je goed omhoog/omlaag stellen, in tegenstelling tot nu met adapter en ahead voorbouw.

Een simpele met voldoende lengte op de pen, even meten wat je nodig hebt, ergotec kobra ofzo.
Deze heeft mijn vader liggen. Hij moet hem nog meten. Weet alleen niet of die ver genoeg naar voren zal staan. Kan het maar proberen natuurlijk.
IMG-20220614-WA0000.jpg
Leon schreef:
vr 10 jun, 2022 22:37
Mooi frame!
Die canti's worden veel krachtiger als je het 'splitspunt' waar de ene kabel splitst in twee zo veel mogelijk omlaagbrengt door het 'zijkabeltje' (?) te vervangen door een kortere versie. Nu zit dat punt erg hoog boven de band.
Kool Stop remblokjes zijn ook een nagenoeg eenmalige investering die je velgen heel houden.
Screenshot_20220614_171819.jpg
Het "zijkabeltje" en de "platte ring" gaan samen... Staat een klein lettertje op, dat is de code.
PhilipBe schreef:
di 14 jun, 2022 17:23



Screenshot_20220614_171819.jpg

Het "zijkabeltje" en de "platte ring" gaan samen... Staat een klein lettertje op, dat is de code.
Bedankt voor de informatie. De remt goed heb ik al ondervonden. Enkel durft het achterwiel wel blokkeren. Mijn vorig fiets deed dat veel minder snel. Maar die had schijfremmen en betere banden. Dus weet niet precies aan welke factor het ligt.

Mijn voorrem heb ik een beetje moeten stellen omdat er een blokje aanliep. Met stellen bedoel ik in mijn geval het remblokje zelf iets verder van het wiel zetten. Ik zie namelijk dat de canti's links en rechts niet gelijk staan. Nu remt hij goed maar niet zoals het zou moeten.
Ik heb een tweedehands bagagedrager setje besteld (voor en achter) tweedehands. Ze komen zonder bevestigings materiaal. Zijn de boutjes die je online kunt kopen universeel? Of moet ik erop letten dat ze op mijn fiets passen? Alle bevestigingspunten zijn aanwezig op de fiets.
M5 waarschijnlijk. Beetje montagepasta erop en zorg dat ze de goede lengte zijn.