Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies nieuwe fiets budget ruim 500 á 600 euro - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Advies nieuwe fiets budget ruim 500 á 600 euro

381 berichten
Jurr schreef:
za 04 jun, 2022 20:35
Was die Avaghon al verkocht trouwens? Daar kun je ook prima 50-622 noppenbanden op kwijt en 'm dan mountainbike noemen... dat vindt de fiets vast niet erg ;)
Die is inderdaad verkocht.
Jurr schreef:
za 04 jun, 2022 20:24
Men zal het hier niet allemaal met me eens zijn, maar als je nog niks hebt zou mijn persoonlijke voorkeur een 3x9 speed zijn voor een 26 inch klassieker.
Kan ik deze ( of eender welke) 7speed ombouwen naar een 9 speed? Of is het frame niet breed genoeg?

Ik ben vooral op zoek gegaan naar een giant terrago. Dit omdat er heel wat in mijn omgeving te vinden zijn en omdat ik in dit topic al een giant terrago omgebouwd naar een trekkingfiets heb voorgesteld gekregen.

Heb ook al naar trek en santos gekeken. Trek vind ik wel maar weet niet goed welke type's echt geschikt zijn. En de santos scc's zijn in mijn buurt niet te vinden. Meer als 100km enkel wil ik er niet voor rijden.
Vandaag een fiets gekocht.

Een Giant terrago. In perfecte staat. De man was wat emotioneel. Hij wilde hem eigenlijk niet weg doen.

140 euro heb ik ervoor betaald. Laatste onderhoud koste hem 138 euro zei hij.

- Banden zijn nieuw maar niet zo goed. Ga deze vervangen met meer lekbestendige banden.
- Bagagedragers ontbreken nog. Dus ga er bestellen voor zowel voor als achter.
- eventueel een ander stuur. Maar ik ga hem eerst nog wat inrijden. Handvaten zijn wel aan vernieuwing toe. Maar ook daar wacht ik nog even mee tot dat ik weet of ik een ander stuur ga nemen.
- spatborden kreeg ik er "gratis' bij (stonden niet in de advertentie. Maar ik ga moeten zien of ze samen zullen gaan met de babgedrager achter.

Als ik de bagagedragers, banden en spatborden gemonteerd heb zal ik een voor en na foto posten.

Bedankt voor de keuze hulp. Ondanks dat ik plots van richting veranderde :lol:

Ben erg blij met mijn aankoop.

Edit

De remmen zijn cantilevers. Deze zal ik denk ik nog vervangen met magura hs11 remmen. Maar dat is ook muziek voor later. Wil niet nu al vanalles doen voordat ik de fiets heb leren kennen. Alles staat goed afgesteld dus hij fietst nu gewoon goed.
Foto's?
Shorttrack schreef:
vr 10 jun, 2022 21:16
Vandaag een fiets gekocht.

Een Giant terrago. In perfecte staat. De man was wat emotioneel. Hij wilde hem eigenlijk niet weg doen.
Leuk, ben benieuwd hoe 'ie eruit ziet!

Shorttrack schreef:
vr 10 jun, 2022 21:16

- Banden zijn nieuw maar niet zo goed. Ga deze vervangen met meer lekbestendige banden.
Setje 50mm BigApples zijn vaak best een leuk uitgangspunt. Niet te duur en rollen prima.

Shorttrack schreef:
vr 10 jun, 2022 21:16

- Bagagedragers ontbreken nog. Dus ga er bestellen voor zowel voor als achter.
Setje Tubus dragers is vaak de beste keuze. Als je geluk hebt vind je ze gebruikt in de gewenste uitvoering, want nieuw komt het wel erg in de buurt van de aanschafprijs van je fiets... Spuitbusje verf eroverheen en je kunt weer jaren vooruit.

Shorttrack schreef:
vr 10 jun, 2022 21:16

- spatborden kreeg ik er "gratis' bij (stonden niet in de advertentie. Maar ik ga moeten zien of ze samen zullen gaan met de babgedrager achter.
Als het niet macht kun je een setje SKS Bluemels monteren. Kosten je de wereld niet en zijn gewoon prima. Door vele merken gebruikt ook.

Shorttrack schreef:
vr 10 jun, 2022 21:16

De remmen zijn cantilevers. Deze zal ik denk ik nog vervangen met magura hs11 remmen. Maar dat is ook muziek voor later. Wil niet nu al vanalles doen voordat ik de fiets heb leren kennen. Alles staat goed afgesteld dus hij fietst nu gewoon goed.
Canti's zijn prima, 'k zou ze lekker laten zitten en eventueel alleen de kabels en blokken vervangen.

Als je toch naar hydraulisch wil, pak een setje klassieke HS33's, met de metalen hendels nog. Die zijn fijner dan die nieuwe plastieken. Mocht je niet teveel geven om looks, of hetzelfde spuitbusje van de dragers ook voor de remmen willen gebruiken... dan heb ik nog wel een setje voor je liggen.
Mix van mijn eigen foto en die van de eigenaar. Kon er nog geen maken zelf.

Ben erg blij ook met de kleur.

Bijlagen

Prachtfiets!

Die ahead adapter vind ik verdacht, haal dat ding even los om te zien of ie wel voldoende diep in de voorvork steekt.
Mooi frame!
Die canti's worden veel krachtiger als je het 'splitspunt' waar de ene kabel splitst in twee zo veel mogelijk omlaagbrengt door het 'zijkabeltje' (?) te vervangen door een kortere versie. Nu zit dat punt erg hoog boven de band.
Kool Stop remblokjes zijn ook een nagenoeg eenmalige investering die je velgen heel houden.
Heb geen idee van welk bouwjaar de fiets is. Maar ik ben zelf van eind 1990. Dus de fiets zal bijna even oud kunnen zijn als mij :lol:

Ik hoop dat ik hier nog vele jaren meer verder kan.

(Ben erg enthousiast :P :oops: )
Leuke basis, ben benieuwd wat het wordt!

Shorttrack schreef:
vr 10 jun, 2022 22:37
Heb geen idee van welk bouwjaar de fiets is.
1994 zou mijn gok zijn.
Het zou misschien ook wel 1990 kunnen zijn. De Alivio-voorderrailleurband herken ik uit die tijd van fietsen van twee van mijn kennissen.
Leon schreef:
vr 10 jun, 2022 22:37
Mooi frame!
Die canti's worden veel krachtiger als je het 'splitspunt' waar de ene kabel splitst in twee zo veel mogelijk omlaagbrengt door het 'zijkabeltje' (?) te vervangen door een kortere versie. Nu zit dat punt erg hoog boven de band.
Heb daar wat schrik voor. Ik lees namelijk dat canti's moeilijk af te stellen zijn. Sus ik durf er niet goed aan te komen. Maar ik kan het bij zijn volgend onderhous door de fietsenmaker laten doen natuurlijk.
Het afstellen van canti's is niet anders dan het afstellen van v-brakes. Het enige wat wat fingerspitzengefühl vraagt is het monteren van de blokjes en daar heb je niet mee te maken als je aan het kabeltje werkt. Het ergste wat kan gebeuren is dat je zelfs geen hulp krijgt op dit forum en dan toch naar magura's moet.
Of een (voor mij willekeurige) fietsenmaker het gaat oplossen is de vraag. Bij zo'n fiets zou ik zeker alle onderhoud zelf doen, anders staan de fietsenmakerskosten al gauw in geen verhouding tot de aanschafkosten. Niet dat het onderhoud van zo'n fiets extra duur is ... je hebt de fiets juist voor een mooi bedrag gekocht :-)
Het mooie STX groepje (7v) is geïntroduceerd in 1993. Even later kwam STX rc (8v). Dus fiets uit 1994 lijkt me wel plausibel. Ga je er vooral lekker op rijden, of meer als hobby voor originaliteit? Dan zuinig zijn op STX, nogmaals, mooi groepje imho 8)


edit https://www.shimano.com/en/100th/histor ... cts/62.php
Grandonneur schreef:
za 11 jun, 2022 11:45
Het mooie STX groepje (7v) is geïntroduceerd in 1993. Even later kwam STX rc (8v). Dus fiets uit 1994 lijkt me wel plausibel. Ga je er vooral lekker op rijden, of meer als hobby voor originaliteit? Dan zuinig zijn op STX, nogmaals, mooi groepje imho 8)


edit https://www.shimano.com/en/100th/histor ... cts/62.php
De stx blijft erop zolang hij naar wens blijft presteren. Maar anders zet ik er iets anders op. Wellicht direct een deore 9 speed. Al moet ik zeggen dat ik met de 3x7 ook altijd uit de voeten ga kunnen. Dus 8 of 9 speed is zeker geen noodzaak.

Ik vind die oude look wel mooi. Maar orgineel hoeft voor mij niet. Het frame opzich zal al meer dan genoeg "look" geven.
Weet alleen niet of ik zilver of zwarte bagagdragers ga nemen :wf_blue
Ik vind de tubus dragers wat te duur en zie dat er veel alternatieven zijn. Naar welke kijk ik het beste? Zowel voor als achter.
de dragers van Racktime, bijvoorbeeld: https://www.hibike.nl/racktime-eco-2-0- ... r_87070265
Of wachten tot er tweedehands wat voorbij fietst op marktplaats. Als iemand 60 euro of meer vraagt voor een achterdrager blijft zo'n advertentie wel even staan.

Bij vier tientjes voor een achterdrager en drie tientjes voor een voordrager zijn ze vaak sneller verdwenen. Als je mazzel hebt biedt iemand voor&achter samen aan en kost het je maar 1x verzendkosten.

Bij nog meer mazzel kun je de afstand overbruggen in een (mid-)dagtripje op de fiets ;)

Let wel op met de lengte van je achtervork en je schoenen die dan eventueel tegen je tassen zouden kunnen komen. Niet elke fiets is zo lang als een Surly LHT ;) Met een Tubus Logo of soortgelijk kun je best een eind naar achteren met je tassen als dat nodig zou zijn.

Overigens, mocht je toch nog over willen naar Rohloff:

https://link.marktplaats.nl/m1852539010
Verlichting moet er ook zeker op. Wil geen lamp op mijn stuur maar gewoon op het frame en bagagedrager. Liefst goedkoop maar toch zicht in het donker.

Op batterij of oplaadbaar.
Ik heb toch enige twijfel over een vlinderstuur. Mijn e-bike heeft ergonomische handvatten. Mijn nieuwe Giant had soft grip handvatten gemonteerd. Ik merk nu dat dat toch niet lekker pakt.
Begrijp ik het goed dat er op een vlinderstuur geen ergonomische grepen gemonteerd kunnen worden?
Bij Rosebike is er nu een vlinderstuur in de aanbieding voor nog geen 10 euro.

Nu twijfel ik dus over het type stuur. Nu zit er een recht stuur op en dat wil ik veranderen. Maar ergonomische handvatten lijken hier toch de beter optie. Eventueel samengaand met sidebars (die zitter en nu al op maar zijn van een metaal gemaakt. Dat lijkt me in de winter erg koud :roll: