Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorwiel naaf onderdeel. Maar hoe heet het??? - Forum Wereldfietser

Voorwiel naaf onderdeel. Maar hoe heet het???

Ik heb net een fiets gekocht. Het voorwiel is een wiel met industrielagers.
Er staat nergens welk merk / type naaf het is.

ik mis de afstandhouders / lagerbescherming tussen de naaf en de voorvork.
Dit is nu opgelost door 2 grote moeren er tussen te draaien.
Maar hierdoor liggen de lagers bloot aan alle buitenomstandigheden.

Maar hoe heten deze onderdelen?
Wil kijken of ik passende vervanging kan vinden.

De wielen zijn uit een MC Summit
Gewoon even contact opnemen met MultiCycle? Al maken ze alleen nog maar e-bikes zo te zien. Overigens is het niet vreemd dat industrielagers bloot liggen afhankelijk van het type zijn ze beter of minder afgedicht tegen vocht en stof.
Dat heet stofkap
M276 schreef:
di 07 jun, 2022 06:46
Ik heb net een fiets gekocht. Het voorwiel is een wiel met industrielagers.
Er staat nergens welk merk / type naaf het is.

ik mis de afstandhouders / lagerbescherming tussen de naaf en de voorvork.
Dit is nu opgelost door 2 grote moeren er tussen te draaien.
Maar hierdoor liggen de lagers bloot aan alle buitenomstandigheden.

Maar hoe heten deze onderdelen?
Wil kijken of ik passende vervanging kan vinden.

De wielen zijn uit een MC Summit
Dat heet stofkap
Kwam nog een code tegen M0065-1501
Maar als ik daarop zoek krijg ik brillen

Een stofkap is meestal echt alleen rubber
Dit is een verhard stuk wat je vast zet op de naaf.
Ook al even gezocht op endcap / eindkap.
Daar kom ik wel soort gelijke dingen tegen. Maar ook niet echt wat ik zoek.
Op het achterwiel zit hij er nog wel op.

Misschien dat ik die eraf haal. En naar de fietsenmaker loop met het voorwiel en dat ding :)

Zal mc ook nog een mailtje sturen. Misschien weten hun wat voor naaf het is. Kon het zo snel zelf niet vinden.
Maak er even foto van
zie foto's in de bijlage

Volgens mij moet dat ding wat aan de achterkant de lagers afschermt ook aan de voorkant zitten.
Oude eigenaar van de fiets is deze denk ergens verloren. Beide kanten zien er nu zo uit.
Om de afstand goed te krijgen zitten er 2 grote moeren op de as gedraaid
Werkt verder prima. Maar het lager ligt wel helemaal bloot

Bijlagen

Misschien liggen ze in een laatje met opschrift "waar komt dit vandaan?", bij de vorige eigenaar of diens fietsenmaker. :D
Hopelijk hebben ze bij MC ook zo'n laatje.
Passen die van de achternaaf wellicht op de voornaaf? Of misschien 1 van de 2 kanten? Dan weet je welke maat je precies zoekt, en kun je daar specifiek naar gaan zoeken.

Namaken is dan ook een optie, voor iemand met de juiste machines. Al is kostentechnisch dan een ander wiel danwel andere naaf waarschijnlijk voordeliger.
Kijk eens bij Novatec:
https://www.eshop.novatecwheels.eu/esho ... c-38.xhtml
Ik weet dat die voor veel fabrikanten de naven maken (met en zonder opdruk) dus mogelijk dat wat je zoekt je bij hen kan vinden.
of iemand met een draaibank + goede-wil + tijd zoeken, die zo'n onderdeel voor je draait. (ik zag het vorige week nog bij The repair shop op de BBC)
zelf met een holpijp en schaar een schijf maken uit kunststof (bijvoorbeeld van een oude multomap) kan misschien een tijdelijke afdek-oplossing zijn. en vervormen na verwarmen. (ik maak zo de tussenring voor tussen een sram-mrx-comp-draaishifter en het handvat)
Ik verwacht dat ik zo iets nodig heb

Afbeelding

Ik zat al te denken om een ring bij de hornbach te halen die breed genoeg is om het lager af te dekken. Of anders toch een stofkap van een shimano naaf te monteren.

Ik zal het gat is opmeten. Dan weet ik op de novatec dingen passen.