Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Strava betrouwbaar? - Forum Wereldfietser

Strava betrouwbaar?

Sinds een jaar had ik Strava op m'n smartphone. Maar na mijn laatste fietstochten daalde mijn vertrouwen in dat systeem. Heb ik een mooie fietstocht gemaakt, afstand volgens de wegwijzers 34 km, maar ook 34 km terug = 68 km. Maar de Strava gaf na afloop 55,45 km aan. Op het kaartje waren er tussen bepaalde punten ineens rechte lijnen, die het landschap bruusk hebben doorgesneden.
Ik natuurlijk teleurgesteld en het Strava systeem heb ik nu uit mijn telefoon gegooid. Dan maar een nieuwe fietscomputer kopen, want die ontbrak op die dag.
Heb dit in het verleden ook gehad, was een kwestie van een slechte telefoon toentertijd. Als de ontvanger tijdelijk verbinding verliest en later weer oppikt wordt het tussenstuk ingevuld als rechte lijn. Kan uiteraard ook liggen aan de plek waar je je telefoon opbergt, je telefoon heeft natuurlijk wel optimale ontvangst nodig om je positie te bepalen. Op de racefiets zit mijn telefoon in een achterzak van mijn fietsshirt, dat werkt prima.

Ik heb 4 jaar geleden een nieuwe telefoon gekocht en sinds die tijd geen issues meer gehad met Strava. Zelfde verhaal voor een echte fietscomputer, ook daar werkt Strava zonder issues.

Ben verder zeer tevreden over Strava, vind het zeker op de racefiets leuk om mijn voortgang in conditie te meten. Bij een bekend segment eens flink doortrappen en de nieuwe tijd vergelijken met eerdere pogingen, erg leuk!
RX100 Mk6 geolocation.jpg
RX100 Mk6 geolocation.jpg (10.79 KiB) 1694 keer bekeken
Hier een gevalletje interferentie tussen Strava en de camera software die beiden onze wandeling wilden volgen.
Ik had later in de auto de camera software nog aan staan met als gevolg dat ook de auto het spoor bijster was.
Of zouden de zendmasten in de buurt dit vreemde effect veroorzaakt hebben....

Kennen jullie de Strava Heat Map?
Ik denk eerder dat er een probleem is met de telefoon. Mijn telefoon doet het ook erorm slecht als het hierover gaat. En dat met verschillende apps.
Ik neig er ook naar om je telefoon de schuld te geven. Naar mijn idee zijn gps-ontvangers in telefoons helemaal niet zo geweldig, want ongeacht de app die ik gebruik heb ik best vaak vergelijkbare issues.

Daarom gebruik ik dus een dedicated gps-apparaatje, die zijn imo iets robuuster :D
Ik merk nauwelijks verschil in gps nauwkeurigheid tussen de garmin en mijn xiaomi mobiel. Ik had ook mijn bedenkingen toen ik mijn garmin aan de wilgen hing en overstapte op de smartphone, maar dat is me 100% meegevallen.
De GPS van mijn telefoon is ineens slecht gaan werken na een systeemupdate. Problemen met ontvangst, verkrijgen van sateliet-fix en a-gps data, cold start enz. Dan krijg je inderdaad dat tracks in osmand/ipbike/strava heel onnauwkeurig worden.

Soms besluit je toestel eigenhandig over te gaan van GPS op positiebepaling van wifinetwerken en celltower locations. Gevolg is dat de track alle kanten op springt.

Er zijn ook bugs bekend dat de smartphone stopt met nauwkeurige GPS bepaling zodra het scherm op zwart gaat of je een andere app naar de voorgrond haalt. Dit kan te maken hebben met battery-saving settings of app-permissions op location e.d. Die overigens ook door systeemupdates beïnvloed kunnen worden.

Een van de voordelen van een aparte fiets-GPS boven grilligheid/bugs van een smartphone, met mijn Garmin heb ik deze problemen nooit.
Iedereen weet dat je je Garmin even moet laten zoeken naar een satellitefix.
Dat is voor een telefoon niet anders.

En dan is er nog het probleem dat zowel Garmin als Strava de geregistreerde route reconstrueren naar een volgens hen werkelijk gereden route.

Meer oorzaken naar de mening van de deskundigen
https://support.strava.com/hc/nl/articl ... s-oplossen

https://www.waypointleuven.be/blog/446- ... trava.html
Het zal aan je telefoon liggen, of wellicht aan de instellingen.

Als bv je batterijspaarinstellingen heel strak staan schakelt je tel soms je gps uit.
spoorzoeker schreef:
zo 05 jun, 2022 13:05
Iedereen weet dat je je Garmin even moet laten zoeken naar een satellitefix.
Dat is voor een telefoon niet anders.
En dan is er nog het probleem dat zowel Garmin als Strava de geregistreerde route reconstrueren naar een volgens hen werkelijk gereden route.
Om in detail te treden, in mijn telefoon zit na een systeemupdate een bug dat ie @random de hele firmware van de GPS reset, en dan een nieuwe cold-start fix moet doen en soms zomaar een kwartier of langer de ontvangst kwijt is. Even wachten op een fix voor vertrek helpt hier niet tegen, zo te lezen bij de klacht van de topicstarter ook niet, die verliest ook halverwege rit ontvangst (geen idee of dat dezelfde bug is).
Al zeer geruime tijd enthousiast Strava gebruiker. Doe het via een Garmin Smartwatch. Weergaven van de afgelegde route is gewoon nauwkeurig en goed. Het is een leuke tool on je routes te delen en inspiratie op te doen voor nieuwe tochten in dat dan combinatie met “het trainen”.
In mijn Mio Cyclo 200 zie of heb ik een optie Waar Ben Ik, het systeem ziet 15 satellieten en de nauwkeurigheid is goed. Die info schommelt van van 8 naar 15 satellieten. Zoiets zal best van invloed zijn op de nauwkeurigheid.