Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke banden heb ik nodig om door BE en FR te fietsen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welke banden heb ik nodig om door BE en FR te fietsen?

Een brede band trekt idd de velg meer uit elkaar dus hoe breder de band hoe minder druk er in kan.
het verschil in comfort tussen een 23mm band op 7 bar en een 28mm band op 5.5 bar is duidelijk merkbaar.

Iemand die stopt met trappen en in het zadel blijft zitten voor een gat klapt er veel harder in dan iemand die zn billen van het zadel tilt of door blijft trappen, gewicht wordt dan meer tussen de wielen verdeelt door dat het gewicht op de pedalen zit ipv van het zadel en dus voornamelijk op het zadel.
Ik denk dat het vooral ook komt doordat de benen vering en demping hebben en je kont minder.
Val maar eens van een meter hoog op een betonnen vloer waarbij je op je voeten terechtkomt en doe daarna hetzelfde waarbij je op je kont terechtkomt. O.a. je rug vertelt je dan wel in welk van de gevallen de klap harder aankwam.
Misschien heb ik niet goed opgelet, maar hoeveel bagage neem je mee?
mocht iemand vering en demping willen ervaren/uitproberen: (grapje!)
ongekookt ei laten valen: geen vering, veel demping
stuiterbal laten vallen: veel vering, weinig demping :D :wink:

ik heb jarenlang op de daagse randonneurfiets met voor een 47 brede schwalbe silento op een gewone mavic velg (module 3 of zo) gereden: gewoon stevig oppompen en je hebt een lekker bolle band die deel van de schokken opvangt.

op gebaande wegen kun je met 28 mm brede banden best de Benelux door.
ik weeg zonder bagage wat de persoon hier met bagage weegt en het gaat. en ik wil ook zeggen: dikker is meer :D
Shrek schreef:
ma 30 mei, 2022 18:44
Misschien heb ik niet goed opgelet, maar hoeveel bagage neem je mee?
Een kleine Vaudé aqua van 3L voor klein grut dat snel voor het grijpen moet liggen en een Ortlieb seatpack van 16.5L. Neem verder ook niet veel mee. 1 setje alledaagse kleding en 1 setje fietskleding. Wel iedere dag schoon ondergoed en schone sokken. Natuurlijk ook toiletspullen.

Ik slaap meestal bij vriendenopdefiets en als dat niet lukt zoek ik iets via airbnb. Dus aan kleding en toiletspullen heb ik voldoende.
Dan ben ik eerder op het verkeerde been gezet:
Treestumpgladiator schreef:
zo 29 mei, 2022 21:11
(70kg eigen gewicht en zware tassen,
Maar eigenlijk heb je met 16,5 + 3 liter = 19,5 liter dus min of meer maar één tas bij je. :wink:
Ik reisde vaak met 6 tassen, en meer eigen gewicht BTW.
Vandaar dat ik het op reis gaan met een racefiets en dan ook nog stukjes gravel doen al iets exotisch vond. :D
Met jouw gewicht moeten 28 mm banden idd wel lukken dus.
willem.m schreef:
zo 29 mei, 2022 22:06

23 inch is erg smal, dat zie je niet zo veel meer.
23 inch is ruim 58 cm, afmeting van wat? In GB gaan ze terug naar ounces enz. Wij niet!
Oeps wat dom... 🫢 Ik bedoelde mm en heb het aangepast. Al zouden tractorbanden misschien geen slecht idee zijn om stootlekken te helpen voorkomen. 😉
Ach, ik weet weer niet hoeveel druk een PSI is. Prehistorische eenheden. Misschien betekent het wel Prehistoric Stress Indicator. :wink:
Weet je zeker dat je stootlekken had? Ik ben ook groot en zwaar, maar heb nooit stootlekken met mijn 25 en later 28 mm bandjes. Ik rij al heel wat jaartjes nooit meer lek sinds ik endurance bandjes gebruik. Als het rubber versleten is gaan ze wel sneller lek en moet je ze vervangen.
groverr schreef:
ma 30 mei, 2022 22:42
Weet je zeker dat je stootlekken had? Ik ben ook groot en zwaar, maar heb nooit stootlekken met mijn 25 en later 28 mm bandjes. Ik rij al heel wat jaartjes nooit meer lek sinds ik endurance bandjes gebruik. Als het rubber versleten is gaan ze wel sneller lek en moet je ze vervangen.
Nou ja, als ik werkelijk nooit lek rijd en vervolgens als ik op slechte wegen en gravelpaden ga rijden wel lek rijd, ook direct na een klap, lijkt het mee een stootlek. Overigens was m'n bandendruk ook niet optimaal. Maatje meende dat 5 bar genoeg was. Dat was natuurlijk gewoon BS. Als je eenmaal lek rijdt moet je met een handpompje de band oppompen. Dat gaat nooit goed tot 7 bar
Welke handpomp gebruikte je?
Treestumpgladiator schreef:
di 31 mei, 2022 07:59
...
Maatje meende dat 5 bar genoeg was. Dat was natuurlijk gewoon BS.....
Gelukkig heb je nu de raad van het forum.... ;-)

Heb je al een idee of 28mm past in je frame?
Als je voor bombproof wil gaan: De schwalbe marathon is ook beschikbaar in 23, 25, 28mm. Een beetje goedkoper, pak slijtvaster dan de Durano is mijn ervaring. De durano bolt natuurlijk wel een tikje soepeler. Maar dat is de overweging die je voor eender welke band moet maken.
Om te kijken of een bredere maat band in jouw fiets past kun je een stukje elektriciteitsdraad om een wiel knopen en dan kijken of dit dan vrij draait. Zo niet, dan dunnere draad.
De rem even open zetten met het hendeltje of het kabeltje loshalen.
Een van de dingen om op te letten bij banden is het gewicht. Daarin kunnen grote verschillen zitten. En als je ergens gewichtsverschillen merkt is het in de wielen.

Zo weegt de Schwalbe Marathon in 28mm 560 gram, en de Panaracer Pasela TG Folding precies de helft: 280 gram. Dat scheelt meer dan een pond per fiets, en op een racefiets van een kilo of tien is dat een voelbaar verschil.

Grappig toeval: terwijl ik dit zit te tikken belt DHL-man aan met een pakket uit Duitsland. Met daarin o.a. een set 28mm Pasela-draadbanden. Zelfs die wegen dus maar 330 gram:

Afbeelding
Treestumpgladiator schreef:
di 31 mei, 2022 07:59
...Als je eenmaal lek rijdt moet je met een handpompje de band oppompen. Dat gaat nooit goed tot 7 bar
willem.m schreef:
di 31 mei, 2022 08:05
Welke handpomp gebruikte je?
non-fixie schreef:
di 31 mei, 2022 18:48
Zo weegt de Schwalbe Marathon in 28mm 560 gram, en de Panaracer Pasela TG Folding precies de helft: 280 gram. Dat scheelt meer dan een pond per fiets, en op een racefiets van een kilo of tien is dat een voelbaar verschil.
Dat zeker. Maar de keren dat ik fietsers met zulke smalle lichte bandjes uitnodigde om ook maar een paar honderd meter onverhard in het tochtje op te nemen werden ze acuut chagrijnig.
Niet dat ik op Schwalbe Marathons fiets. Er zit gelukkig ook nog wel wat tussen deze uitersten.
Leon schreef:
di 31 mei, 2022 19:06
non-fixie schreef:
di 31 mei, 2022 18:48
Zo weegt de Schwalbe Marathon in 28mm 560 gram, en de Panaracer Pasela TG Folding precies de helft: 280 gram. Dat scheelt meer dan een pond per fiets, en op een racefiets van een kilo of tien is dat een voelbaar verschil.
Dat zeker. Maar de keren dat ik fietsers met zulke smalle lichte bandjes uitnodigde om ook maar een paar honderd meter onverhard in het tochtje op te nemen werden ze acuut chagrijnig.
Niet dat ik op Schwalbe Marathons fiets. Er zit gelukkig ook nog wel wat tussen deze uitersten.
Ik weet natuurlijk niet in welke kringen je verkeert, maar dat chagrijn herken ik niet. Pasela's zijn al heel lang favoriet bij mensen die veel kilometers maken op wisselend wegdek. Dat is ook precies de reden dat ik er ooit aan begonnen ben.

Nog een toeval (of niet): op een ander forum werd vandaag ook gevraagd naar "de beste band". Om een hoop overtikken te vermijden hierbij maar even de link:
https://www.bikeforums.net/classic-vint ... ction.html
Mijn ervaring met tubeless bij dit soort hogedruk racebanden jaar of 4 geleden is slecht. Snel lek wat niet afdoende gedicht wordt door de vloeistof en dan is het een grote ellende onderweg. Ik zou het afraden, tenzij de techniek ondertussen flink verbeterd is.
Waarschijnlijk werkt tubeless een stuk beter voor lagedrukbanden (MTB)

Mijn ervaring met Durano Plus, en ik denk dat dat ook geldt voor Schwalbe Marathon in 28mm of smaller, is dat ze vreselijk oncomfortabel en traag lopen. Als je voor deze maat gaat zou ik inderdaad goede soepele banden nemen zoals de Conti GP 5000. Verder eens met dat 28mm het beste zou zijn. Of eigenlijk zelfs de 32mm, maar de kans dat die past zal wel klein zijn.