Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ideale fiets gevonden echter niet meer beschikbaar. - Forum Wereldfietser

Ideale fiets gevonden echter niet meer beschikbaar.

Ik heb recentelijk van Koga Miyata een nieuwe fiets weliswaar verouders model(2006) bekeken en een testrit gemaakt, voor mij echt veruit de ideale fiets.

Echter de hoogtemaat/framemaat 57cm is net een beetje krap voor mij, bij een lengte van 1.83m./een geforceerde zit met een erg omhoog geschoven zadelpen is echt niets voor mij.

Pluspunten:'
-Rohloff naaf met 14 versnellingen
-mooi afgewerkt aluminium frame
-verende voorvork te vergrendelen evt.
-sturen wat te positioneren is middels mooie opleghendel onder aan stuur
-kettingkast
-halfgebogen gemakkelijk verstelbaar stuur
-Magura remmen etc.

Helaas niet meer verkrijgbaar
Zoek daarom naar enigszins betaalbaar alternatief

Deze week in Renkum naar een Gudereit fiets gekeken
Model:Trekkingline - Modell LCR
Mooie fiets voor die prijs, echter toch weer wat kleine details, die de fiets voor mij wat minder aantrekkelijk maken.
-Iets kaler afgemonteerd door fabrikant
-frame wat minder afgewerkt
-ontbreken kettingkast in beginsel, een halfopen is een alternatief
-aanwezigheid kettingspanner
-in beginsel zonder verende vork
-recht (hang)stuur
Mooie fiets hoor, echter net wat minder afgemonterd en afgewerkt als die van Koga Miyate, want dit vond ik een fiets die veel meer af is/was.

Mijn zoektocht gaat dus onverminderd verder, zoek een goed, zoniet het beste alternatief voor een Koga Miyata Expression.
Framemaat 60-61
Heb er circa 2000€ tot 2400€ voor over.

Omdat ikzelf veel aan oldtimers(www.franse-klassiekers.nl) sleutel(de), en in het verleden veel aan brommers en motoren, al zo'n 35 jaar lang ondertussen, ben ik redelijk uptodate met allerhand technieken, en vind in die zin de standaard conventionele remmen een beetje een achterhaald/verouderd medium en eigenlijk m.b.t tot de standaard derailleur, ben ik dezelfde mening toegedaan.
Wie heeft er een goede suggestie.
Op voorhand vriendelijk dank voor evt. verdere reacties van jullie kant.
Gr,
Wim van Boekel
http://www.koga.com/nl/segment.asp?coll ... segment=56
http://www.gudereit.de/lcr.htm

Afbeelding
Afbeelding

Sorry voor de flauwe reactie, maareh gebruik de zoekfunctie van het forum en lees een beetje in het fietstechniek forum.

Dit zal je al een heel lijstje interessante fietsmerken geven. Ga daar dan gewoon kijken en probbeer ze uit.

Heeft koga in de 2007 collectie niet een vergelijkbare fiets?

Volgens mij zijn er voor dat geld veel mooiere fietsen te krijgen dan die Koga. Bovendien: de ideale fiets is de fiets die perfect past, de rest is minder belangrijk.
Wim
wvb schreef:Ik heb recentelijk van Koga Miyata een nieuwe fiets weliswaar verouders model(2006) bekeken en een testrit gemaakt, voor mij echt veruit de ideale fiets.

Echter de hoogtemaat/framemaat 57cm is net een beetje krap voor mij, bij een lengte van 1.83m./een geforceerde zit met een erg omhoog geschoven zadelpen is echt niets voor mij.

Pluspunten:'
-Rohloff naaf met 14 versnellingen
-mooi afgewerkt aluminium frame
-verende voorvork te vergrendelen evt.
-sturen wat te positioneren is middels mooie opleghendel onder aan stuur
-kettingkast
-halfgebogen gemakkelijk verstelbaar stuur
-Magura remmen etc.

Helaas niet meer verkrijgbaar
Zoek daarom naar enigszins betaalbaar alternatief

Deze week in Renkum naar een Gudereit fiets gekeken
Model:Trekkingline - Modell LCR
Mooie fiets voor die prijs, echter toch weer wat kleine details, die de fiets voor mij wat minder aantrekkelijk maken.
-Iets kaler afgemonteerd door fabrikant
-frame wat minder afgewerkt
-ontbreken kettingkast in beginsel, een halfopen is een alternatief
-aanwezigheid kettingspanner
-in beginsel zonder verende vork
-recht (hang)stuur
Mooie fiets hoor, echter net wat minder afgemonterd en afgewerkt als die van Koga Miyate, want dit vond ik een fiets die veel meer af is/was.

Mijn zoektocht gaat dus onverminderd verder, zoek een goed, zoniet het beste alternatief voor een Koga Miyata Expression.
Framemaat 60-61
Heb er circa 2000€ tot 2400€ voor over.

Omdat ikzelf veel aan oldtimers(www.franse-klassiekers.nl) sleutel(de), en in het verleden veel aan brommers en motoren, al zo'n 35 jaar lang ondertussen, ben ik redelijk uptodate met allerhand technieken, en vind in die zin de standaard conventionele remmen een beetje een achterhaald/verouderd medium en eigenlijk m.b.t tot de standaard derailleur, ben ik dezelfde mening toegedaan.
Wie heeft er een goede suggestie.
Op voorhand vriendelijk dank voor evt. verdere reacties van jullie kant.
Gr,
Wim van Boekel
http://www.koga.com/nl/segment.asp?coll ... segment=56
http://www.gudereit.de/lcr.htm

Afbeelding
Afbeelding
Het kan zijn dat dit een goede KOGA is, maar niet alleen ik, maar ook andere KOGA fietsende fietsvrienden van mij hebben naast plezierige ook onplezierige ervaringen met KOGA. Bijvoorbeeld de kwaliteit van de velgen op sommige modellen, de kwaliteit van de binnenband destijds (kwam niet overeen met de goede buitenband die er omheen zat), zadelpennen die afbraken (in 2002/3 is dit in mijn directe vrienden- en kennissenkring al 5 keer voorgekomen). KOGA is in mijn visie niet zaligmakend, zeker niet gelet op de prijs die je ervoor neer moet tellen. Ik zou adviseren ook je oor neer te leggen bij andere merken (bijvoorbeeld bij merken van onze oosterburen) en op basis daarvan een prijs-kwaliteitsafweging te doen.

Als het frame jou bevalt (met een aanpassing), dan kan bijvoorbeeld Marten Gerritsen, Snel of Vittorio toch gewoon het frame nabouwen? Ik ken alleen de prijzen van Snel; een maatbouw frame met Rohloff is niet duurder dan bijvoorbeeld een Santos custom built fiets.

Laat ik even formuleren waarom ik denk dat je blij mag zijn dat deze het niet geworden is (afgezien van eventuele kwaliteitscontroleproblemen, en afgezien van de maat). Dit is wat mij betreft eerder een fiets om mee te flaneren op de boulevard in Scheveningen.

Het is een alu frame. Ik zou liever een stalen frame hebben (comfortabeler), al is dat persoonlijk.
Hij heeft geen racestuur (dit is nog persoonlijker).
Hij heeft smalle (28 inch) bandjes van 32 mm, en vast maar weinig ruimte voor iets breders. Ik heb liever snelle brede (50 mm) 26 inch banden op een vakantiefiets.
Hij heeft vering. OK voor een offroad fiets, maar onzin voor een asfalt fiets als deze.
De bagagedrager is niet opgewassen tegen zwaar gebruik.
Waarom deze naafdynamo. OK, hij is beter dan eerdere Shimano naven, maar ik zou toch liever een SON hebben, of een gewoon op de band (nul weerstand als je hem niet gebruikt).

Kortom, het is vast wel een goede en meestal ook wel degelijke fiets. Mijn grootste bezwaar is dat niet echt lijkt te zijn nagedacht over de vraag wat voor fiets je tegenwoordig nodig hebt op vakantie, en al helemaal niet wat voor soort fiets je nodig hebt als je zodanige eisen stelt dat een Rohloff naaf en andere dure voorzieningen zinvol zijn. Het is geen consistent plaatje.
Wim

Willem Jongman schreef:Dit is wat mij betreft eerder een fiets om mee te flaneren op de boulevard in Scheveningen.
Wat Koga betreft kennelijk ook. Hij viel bij Koga in het segment "Town en Country" en dat zijn eerder veredelde stadsfietsen dan vakantiefietsen. Bovendien is Koga kennelijk ook tot de conclusie gekomen dat een Rohloff-naaf in Nederland overkill is voor een dergelijke fiets, want na 2 jaar (2005 en 2006) is hij al uit productie genomen.

Gerd

Willem Jongman schreef:Laat ik even formuleren waarom ik denk dat je blij mag zijn dat deze het niet geworden is (afgezien van eventuele kwaliteitscontroleproblemen, en afgezien van de maat). Dit is wat mij betreft eerder een fiets om mee te flaneren op de boulevard in Scheveningen.

Het is een alu frame. Ik zou liever een stalen frame hebben (comfortabeler), al is dat persoonlijk.
Hij heeft geen racestuur (dit is nog persoonlijker).
Hij heeft smalle (28 inch) bandjes van 32 mm, en vast maar weinig ruimte voor iets breders. Ik heb liever snelle brede (50 mm) 26 inch banden op een vakantiefiets.
Hij heeft vering. OK voor een offroad fiets, maar onzin voor een asfalt fiets als deze.
De bagagedrager is niet opgewassen tegen zwaar gebruik.
Waarom deze naafdynamo. OK, hij is beter dan eerdere Shimano naven, maar ik zou toch liever een SON hebben, of een gewoon op de band (nul weerstand als je hem niet gebruikt).

Kortom, het is vast wel een goede en meestal ook wel degelijke fiets. Mijn grootste bezwaar is dat niet echt lijkt te zijn nagedacht over de vraag wat voor fiets je tegenwoordig nodig hebt op vakantie, en al helemaal niet wat voor soort fiets je nodig hebt als je zodanige eisen stelt dat een Rohloff naaf en andere dure voorzieningen zinvol zijn. Het is geen consistent plaatje.
Wim
Wim,

volledig met je eens. Ik neig wel eens te bespeuren dat tegen merken als Gazelle makkelijker een kritische houding wordt aangenomen dan tegen merken als Koga. Chapeau voor je objectief kritisch commentaar.

Er zijn misschien wel een stuk of 10 custom build merken, zoals Snel, Vittorio, Avaghon en Van Herwerden. Dan vergeet ik er nog een paar Duitse en Engelse.

Ik zou zeggen: loop een fietswinkel binnen waar ze keus hebben, zoals bij Eric Schuit in A'dam of ReCycle in Wageningen, en zie de verschillen tussen een no-nonsense fiets en een gepimpte fiets.

Ik ben het grotendeels eens met de analyse van Wim. Vering is vooral handig bij heel veel off-road of bij fysieke klachten. En bij die Koga zie ik een verstelbaar stuur: zou ik niet doen, gaat alleen maar eerder knarsen.

Check deze site zou ik zeggen. Deze vraag wordt regelmatig gesteld en er zijn inmiddels vele meningen en steekhoudende argumenten om jouw keuze te vergemakkelijken. Succes!

willem.megens schreef:Er zijn misschien wel een stuk of 10 custom build merken, zoals Snel, Vittorio, Avaghon en Van Herwerden. Dan vergeet ik er nog een paar Duitse en Engelse.
De merken die je noemt zijn de merken die ook maatframes (laten) bouwen. Dus voor de duidelijkheid:
* maatfiets = frame wordt op maat speciaal voor de klant gebouwd. Onderdelen naar keuze.
* custom fiets = frame gekozen uit een aantal beschikbare maten. Onderdelen naar keuze.
Dat er hier prijsverschil is moge duidelijk zijn.
Groet,
Leon