Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tent - Forum Wereldfietser

tent

Wie o wie heeft ervaring met een TNF Fortress 33 ?

We ( mijn vriendin en ik) zijn van plan een tent van bovengenoemd kaliber aan te schaffen. Leek ons een goeie keus. Groot genoeg ,niet al te zwaar en een mooi model naar ons idee. Moet ook overal te gebruiken zijn.
Behoorlijk prijzig, dus een advies van een gebruiker lijkt ons toch een goed idee.

Groet

Het helpt als je een link naar een plaatje en een omschrijving van de tent in je bericht zet.

Wij hebben de Fortess 33 meegehad op onze reis en er een aantal maanden met zeer veel plezier in gekampeerd. We hebben een aantal keer in behoorlijke regen moeten kamperen en dat ging prima (geen lekkage). Een belangrijk voordeel is dat je tijdens regen alles droog kunt inpakken en pas op het laatst de buitentent kunt inpakken. Wij deden de buitentent in een waterdichte zak waardoor deze gewoon de fietstas in kon.

Het is een hele ruime tent met voor die ruimte een bescheiden gewicht. Het is (indien je dat wilt) mogelijk om je fietsen binnen te zetten.

Wij zijn erg tevreden over de Fortress 33

Groet Leo

Heb geen gebruikerservaring, heb er wel mijn twijfels over.

Ten eerste de drie stokken waarvan er geen een gekruist is. Ik hou van tenten die van zichzelf stevig zijn. Ik vrees dat dit weinig windvastheid heeft zonder scheerlijnen, en zelf dan nog. Tunneltenten vangen veel wind en slapen in de wind niet rustig is mijn ervaring. Wellicht dat dit bij duurdere modellen zoals deze beter is, ik hoop dat iemand anders er ervaring mee heeft.
Ten tweede, het buitendoek trekt 1500mm waterkolom. Dat lijkt me erg weinig. Kocht in NZ een tent voor EUR 1000 en die had al 3000mm. Zie voor de VE-25 5000mm staan. Overigens weet ik niet wat het verband is tussen de waterkolom en levensduur... moet dat zelf ook nog uitzoeken.
Kortom, ik vraag me af of je voor zo'n tent een TNF moet kopen en je niet net zo goed af bent met een tent voor minder dan de helft.

Een paar week terug eens bij een enorme kampeerwinkel in NL door tenten wezen lopen en mij vallen altijd drie zaken op.
- Als het regent heb je gegarandeerd de hele inloop nat als je de tent open moet doen (bij een dag regen kijk je dus niet naar buiten).
- Ventilatie is meestal maar matig waardoor snel condens zal optreden.
- Een 2 personen tent heeft geen ruimte voor bagage.

Vorige zomer dacht ik de oplossing te hebben toen De Waard het proto van de Zeester JR uitbracht. Helaas hebben ze geoordeeld dat "wij" niet tot de doelgroep behoren. Dus een zwaar grondzeil en zware stokken zorgen voor een totaalgewicht van 6kg :( Slapen onder katoen is zo lekker...! Ik vind dus nog steeds niet wat ik helemaal zoek, katoen heb ik wegens het gewicht nu helemaal opgegeven.
Tijdens dat tenten zoeken kwam ik wel op de VE-25. Tsja, toch een ander prijskaartje, maar wel erg mooi lijkt me. Zou er wel eens mee willen proefslapen.
Binnenkort ook weer eens bij Erdman-Schmidt kijken. De Pelgrim, Mier en Slak zijn wat leuker geprijsd, licht en windvast.

Torching Vark schreef:Ten eerste de drie stokken waarvan er geen een gekruist is. Ik hou van tenten die van zichzelf stevig zijn. Ik vrees dat dit weinig windvastheid heeft zonder scheerlijnen, en zelf dan nog. Tunneltenten vangen veel wind en slapen in de wind niet rustig is mijn ervaring.
Hi,

slaap zelf al jaren in een tunneltje, nl de WestWind van TNF welke een serieuze reputatie heeft hoog te houden wat betreft stormvastheid.... das nl een expedetie model, dus met een tunnel kan het prima. MacPac heeft een soortgelijk tentje... stormvastheid heeft wat dat betreft niet heel erg veel te maken met of het een koepel/ geodeet/ tunnel of 1 stokker is....

De Fortres is mij in iedergeval precies te groot voor met zn 2-en.

Verder zijn de specs wel ok. Heb der helaas ook geen directe ervaring mee, maar kijk ook eens naar bv de lightwave trek series, bv de t2 trek xt, erg ruim, degelijk en mooi afgewerkt.

Bas

Torching Vark schreef:Vorige zomer dacht ik de oplossing te hebben toen De Waard het proto van de Zeester JR uitbracht. Helaas hebben ze geoordeeld dat "wij" niet tot de doelgroep behoren. Dus een zwaar grondzeil en zware stokken zorgen voor een totaalgewicht van 6kg :( Slapen onder katoen is zo lekker...! Ik vind dus nog steeds niet wat ik helemaal zoek, katoen heb ik wegens het gewicht nu helemaal opgegeven.
Misschien moet je deze tent van Esvo eens bekijken.

Groet,
Robbert

eliart schreef:Misschien moet je deze tent van Esvo eens bekijken.
Dank voor je suggestie! Viel bij mij echter af omdat je moeilijk een droge instap kan maken, en wij fietsen ook vaak op plekken waar nog wel eens wat regen valt.