Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen via Ruslan/Kaliningrad - Forum Wereldfietser

Fietsen via Ruslan/Kaliningrad

We gaan van de zomer vanuit Polen naar Littouwen (en verder richting Riga en Tallin). We opteren voor de route via Kaliningrad. In de lezenswaardige brochure van de FIS wordt uitgelegd hoe je aan een visum komt en hoe (lastig!) de grenspassage Polen-Rusland/Kaliningrad gaat.

Nu dateert dat reisverslag van Aagje Admiraal en Aart Bruma van inmiddels een jaar of 4/5 geleden. Zijn er fietsers met recentere (en misschien betere?) ervaringen. Andere tips over het fietsen in/door Rusland/Kalininigrad (alternatieven) zijn eveneens welkom.

groet,

Frans en Henny Cornelis

Wie oh wie kan Frans en Henny helpen?

Hoi frans,

ik heb in November een trien ries door rusland gedaan(fietsen gaat eff niet door een blasuren),

ik heb mijn visum geregelde via de post , http://www.ambru.nl/ (ruim van de voren mee beginnen!!) , die uitnodigen heb ik via een online visum club gedaan(best spanend!!),

mijn advonturen zijn te bekijken op http://eighty-days.spaces.live.com/PersonalSpace.aspx en ik heb ook wat rubels over als je interesse hebt...

groetjes

shane

Beste Frans en Henny Cornelis,

In reactie op jullie forumbericht van 13/01/07 de volgende tip:
Ga even kijken op de website: www.euroroute-r1.de Klikken op Rusland en de volgende tekst is te lezen:

Da es in der Vergangenheit aufgrund eines Abkommens polnischer und
russischer Regierung, Fahrradfahrern nicht erlaubt war, die Grenze bei
Gronowo/Mamonovo zu passieren, sind momentan Komplikationen nicht in jedem Fall ausgeschlossen. Um einen reibungslosen Grenzübergang per Fahrrad nach Oblast Kaliningrad zu gewährleisten, kontaktieren Sie bitte vorab Herrn Oleg Alferov, Leiter der Abt. "Projekte und Investitionen" im Ministerium für Industrie, Kleinunternehmen, Verbrauchermarkt und Tourismus der Regierung des Kaliningrader Gebietes
Tel: 007 / 4012 / 599309; Email: project@gov39.ru
alternativ: oalferov@mail.ru

Dat het bij de pools/russische grensovergang heel vlot kan verlopen, is te
lezen in het onlangs verschenen boek "Met de westenwind in de rug" van Paul Spapens. Het boek beschrijft de fietstocht van Nederland naar Moskou. Voor een groot deel van de gefietste route is gebruik gemaakt van de Euroroute R1 (tot aan St. Petersburg).

Met vr. groet,
Aart Buurma en Aagje Admiraal,
vrijwilligers Fietskaart Informatiestichting.
(namens Aart op het forum gezet, Wouter Bazen.

Beste Frans,

Twee jaar geleden zijn wij door Kalinigrad gefietst aan de hand van oa t boekje van Buurma. t Visum hadden we in Nederland al geregeld: dit is inderdaad aan te raden, wel moet je een beetje kijken wanneer je verwacht bij de grens aan te komen omdat men maar een visum van 4 weken afgeeft. Via de visumdienst is dit in NL al te regelen.

De grensovergang was moeizaam, officieel mogen er geen fietsen in het grensgebied van Rusland komen. Wij hadden geluk dat de poolse douaniers ons na lang zeuren doorlieten en daardoor deden de russen niet moeilijk. Officieel mocht dit dus niet en moet je het geluk hebben dat een chauffeur je fiets in de auto/ vrachtwagen wil meenemen. Dit werd ons ook al snel aangeboden (tegen ruime betaling natuurlijk).

Daarnaast: bij de grens vragen de russen waar je overnacht. Geef dan aan in Kalinigrad in het hotel (genoemd in boekje van Buurma). Kamperen is officieel verboden in Rusland en als je aangeeft dat je gaat kamperen heb je de mogelijkheid dat je weer teruggestuurt wordt.
Reken op een behoorlijk oponthoud aan de grens (2 tot 4 uur) en zorg dat je daarna nog in Kalinigrad kan komen. Tussen de grens en Kalinigrad was (ons inziens) geen veilige kampeerplek.

Tot slot, absoluut de moeite waard om er wel doorheen te fietsen. De stad zelf is grotendeels verwoest maar je proeft wel het 'russische leven'. De enclave Kalinigrad uit (richting Litouwen) gaat door een zeer mooi natuurgebied. Tip hierbij: wij werden door politie aangehouden en moesten een bedrag aan tol betalen wilden we door dit natuurgebied gaan. Hou dus nog wat roebels over.
Goede reis!

Beste,

Ik ben in 2004 door Kaliningrad gereden. Binnengekomen via de grenspost Nida (aan de kust in Litouwen, zeer mooi gebied om door te fietsen) Volstrekt geen oponthoud aan de grens, met een visum (eerste checkpunt) werden de nodige stempels gezet (100 m verderop) , de dame die wellicht de bagage zou hebben willen controleren zag het van weer 100 meter verderop al aan en wij mochten gewoon doorrijden.
Alleen de foto (op een klein statiefje) gemaakt vanaf de russische kant liet een douanier ons vriendelijk verzoeken door te rijden. (Foto maken zag hij gelukkig niet)

De landtong is ook aan de Russische kant van de grens een zeer mooi stuk, met uitstekende weg. Wij kampeerden ongeveer 10 km ten noorden van Zelenogradsk, op een terrein waar je voor € 5.- euro een huisje met twee bedden en een veranda krijgt.

Verder zijn we naar Svetlogorsk gefietst, verbleven in een normaal hotel (€ 25.- p kamer) Svetlogorsk is een grotere stad, met een boulevard waaraan veer eettentjes en restaurants in verschillende prijsklassen. Daar hebben we een orgelconcert in een kerk gehoord. Met de trein naar Kaliningrad gereden omdat we - toen nog nieuw in Rusland- de weg naar Kaliningrad te druk zagen op de kaart, (Daar overigens een transitvisum voor Wit Rusland geregeld, het enige visum dat je zonder problemen of uitnodiging zo kan regelen, maar dan moet je wel je exacte datum van binnenkomst weten. 48 uursvisum, dus precies genoeg om naar Grodna (Hrodna) te fietsen....maar dat is een ander onderwerp)

Vanuit Kaliningrad naar Gvardjesk alwaar geslapen in een hotel wat tot het leger behoord, waar de nachtportier een (als alle Russen die ik heb ontmoet) vriendelijke vent is. Wel met een kalasnikov, waardoor mijn nacht zeker rustig was. (€ 5.- voor de kamer, € 1.- om het gasfornuis en pannen, borden, bestek te gebruiken)

Chernagovsk was de volgende stopplaats waar we in een serieus hotel overnachtte (€30.- voor een kamer) Vandaar zijn we naar het zuiden gereden, richting Goldap.

Goede wegen, gewoon asfalt. In de steden veel grote kinderkoppen, en pas in Kaliningrad stad op de tramrails die ongeveer 5 - 10 cm boven de weg uitsteken.
Overal zijn kleine plaatsjes, en elk klein plaatsje heeft een winkel-in-alles. Er zitten mensen langs de kant van de weg om groente en fruit te verkopen.
Elke grote plaats (de plaatsen die ik hierboven noemde, behalve het plaatsje waar het kampeerterrein is) hebben een geldautomaat. Op geen plaats in Kaliningrad heb ik mij overigens opgelaten of ongemakkelijk gevoeld.

Kaliningrda is zeker aan te raden om doorheen te fietsen en als je het visum duur lijkt, denk dan: Eurodisney kost ook € 90.- en daar mag je niet eens fietsen.
Beste collega-fietsers en adviseurs,

Zoals jullie zelf kunnen lezen, zijn de ervaringen met de Russische grenspassage divers. Omdat we op zeker wilden spelen, hebben we besloten Kaliningrrad (deze keer in elk geval) links te laten liggen. We hebben onze plannen zodanig ingericht dat we buiten Rusland blijven: met de trein vanuit Heemstede via Amsterdam en Berlijn naar Elk in Polen, dan "tussen" Kaliningrad en Wit-Rusland de Poolse grens met Littouwen over en vandaar via o.a Kaunas, Nida, Riga en de Estse eilanden naar Tallin waar we onze 5-weekse tocht door Littouwen, Letland en Estland beëdinigen en met het vilegtuig huiswaarts keren.

Iedereen alvast dank voor zijn bijdrage,

Henny en Frans Cornelis

Jammer dat jullie dit stuk laten liggen, ik vond het in iedergeval een aangename ervaring.
Grensovergang duurde 35 minuten en ik had ook verwacht daar uren te moeten wachten, maar het ging uiterst vlot.
Grensovergang bij Bagrationovsk (wegnr. 51 in Polen, wegnr. A195 in Rusland) bij Sovetsk ging ik er weer uit (wegnr. E77) dat duurde maar liefst 10 minuten incl. de brug overfietsen :D

:idea: Kijk eens op mijn website bij gallery voor de foto's
http://www.biketracks.be