Ik hoor nu juist negatieve verhalen over mijnheer Jan Derksen, alias Jan Hoedje.
Volgens mij heeft hij een soort alarmbel, als er een fiets op Marktplaats wordt geplaatst. Hij is er als de kippen bij om een koopje binnen te slepen, dat hij weer door verkoopt met winst. Ook combineert hij diverse fietsen tot een fiets. Onderdelen die moet worden vervangen haalt Hoedje van een andere fiets af. Let wel op wat voor onderdelen mijnheer Hoedje erop plaatst. Zorg dat je iemand meeneemt die verstand heeft van fietsen, lijkt op een eufemisme.
Verder moet je bij Hoedje niet zijn voor Rohloff en Schijfremmen. De meeste voorradige fietsen zijn oudere gebruikte modellen met ketting, derailleur en velgremmen.
Dus zegt meneer doodleuk dat een derailleur beter is dan een Rohloffnaaf, een ketting beter dan een riem en een velgrem beter dan een schijfrem.
Reken erop dat de marktwaarde van een nieuwe fiets tot de helft daalt, zodra de fiets is gebruikt. Als de fiets goed wordt onderhouden en op tijd onderdelen zijn vervangen, dan blijft deze waarde een paar jaren redelijk op peil.
Zie de volgende ervaring:
"Dhr. Jan Derksen, alias Jan Hoedje, heeft mij vorig jaar een Koga Miyata Cubo Ocho uit 2012 (toen met een adviesprijs van € 1.450,-) verkocht voor € 898,-, met daarbij een slot, teller en fietstas ad € 60,-, en een reparatie (waarover later meer) ad € 40,- . In totaal heb ik € 998,- betaald.
Ik heb destijds niet kritisch naar de vorig jaar negen jaar oude fiets gekeken maar na nog geen vijftig! kilometer gereden te hebben en ondertussen vier keer naar een fietsenmaker te zijn geweest vanwege een rammelende kettingkast (ook tijdens de garantieperiode; twee maal bij Henk Zwaan in Noordwijkerhout, een aanrader! en tweemaal bij Jan Derksen/Jan Hoedje) blijft de fiets een licht ratelend geluid geven. Daarnaast viel het achterdeel van de kettingkast er tijdens het fietsen vanaf en heb ik dit nu met plakband moeten verstevigen omdat het ' kliksysteem' versleten is. Ook de fietstas bleek heel oud en lang in de garage te hebben gelegen; ik trok tijdens het dichtmaken van de tas de riem los van de tas waardoor deze niet meer dicht kan. Nadere inspectie leerde mij ook dat beide buitenbanden (na nog geen 50 km!) versleten zijn en er ook een scheurtje in de voorband zit. Ik heb bij Jan Derksen alias Jan Hoedje mijn beklag gedaan maar hij verweert zich dat de garantieperiode allang voorbij is enzovoort en hij mij ook al 'uit coulance' slechts € 40,- heeft gerekend voor de vervanging van een binnenband en het nakijken van de rammelende kettingkast.
Ik vind dat Jan Derksen dit als professionele fietsverkoper had moeten weten en de fiets, met accessoires, voor een aanzienlijk lagere prijs had moeten verkopen en ik had kritischer moeten zijn."