Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tnf ve 25 - Forum Wereldfietser

tnf ve 25

Hoi binnenkort m'n eerste 2wken met fiets en tent op pad. Ik 'kom van' het bergklimmen af. Daar heb ik de bovenstaande tent van. Ik zie m hier nergens op de site verschijnen, dus ik vroeg me af of hij wel praktisch is voor het fietsen. we gaan met z'n tweeen.

groeten!

Niks mis mee toch? Bij het fietsen kun je een iets zwaardere tent gebruiken dan bij het bergbeklimmen, maar deze is niet speciaal superklein en superlicht. Veel plezier, en van harte welkom.
Wim

Heel mooi tentje, ook zo'n stoere kleur! We hebben er ook ooit naar gekeken, maar zijn toch afgeknapt op het gewicht en het niet aanwezig zijn van een behoorlijke voortent.

Vooral als je wel eens met regen te maken hebt, dan is het toch handig dat je een soort van binnen kunt koken.

Uiteindelijk zijn we bij een tunneltent terecht gekomen... nadeel hiervan is misschien weer dat deze niet op zichzelf staat, maar we hebben nergens spijt van!

Maar voor een eerste keer fietsen in een lekker-weer-land, zou ik niet direct een nieuwe tent kopen hoor!

Succes ermee!

De VE 25 blijft gewoon een prachtige tent. Ikzelf fiets al jaren met een doorontwikkeling van deze tent, de Lowland Mountaintracker, en dat bevalt me prima.

Het is toch wel een zware tent en op de meeste fietstochten ben je volgens mij beter af met een lichtere 4-seizoenentent. De ve25 is een expeditietent en tenzij je gaat bergbeklimmen is dat overkill.

s0lar schreef:Het is toch wel een zware tent en op de meeste fietstochten ben je volgens mij beter af met een lichtere 4-seizoenentent. De ve25 is een expeditietent en tenzij je gaat bergbeklimmen is dat overkill.
De term 4-seizoenentent wordt nogal te pas en te onpas gebruikt. De VE25 is een echte 4-seizoenentent (daarom helaas ook wat zwaarder), dus ook echt geschikt voor de winter. Veel zgn. 4-seizoenententen voldoen imho niet echt aan de eisen voor wintergebruik.

Zelf ook een expeditietent (Lowland Conquest) en die bevalt me ook prima, wel overigens in discreet donkergroen ;)

De VE25 kan prima mee op de fiets, dus gewoon gebruiken. Het zou toch zonde wezen zo'n mooie tent niet te gebruiken.

Klopt wat je zegt over 4 seizoenstenten. Maar voor mij is het voldoende om gedurende het hele jaar te kunnen slapen in de tent. Bij extreme omstandigheden ga je niet fietsen/kamperen. Doe daar dan nog een factor global warming bij.
Mijn Robens cloud 2 plus is ook 4 seizoenen maar heeft enkel gaas in de binnentent en dat is niet voldoende als ik in de winter ga kamperen.
Maar ik weet het en zolang het niet onder nul is 's nachts, red je het wel.

s0lar schreef: "De ve25 is een expeditietent en tenzij je gaat bergbeklimmen is dat overkill."
Ben ik het niet mee eens. Hoe vaak heb ik er al van genoten tijdens vreselijke regenhozen of ontzettende onweders, dat m'n tent een expeditietent is. Ook bij hevige wind geen geklapper van tentdoek...., die enorme zekerheid: lekker hoor! :D

Spironski schreef:s0lar schreef: "De ve25 is een expeditietent en tenzij je gaat bergbeklimmen is dat overkill."
Ben ik het niet mee eens. Hoe vaak heb ik er al van genoten tijdens vreselijke regenhozen of ontzettende onweders, dat m'n tent een expeditietent is. Ook bij hevige wind geen geklapper van tentdoek...., die enorme zekerheid: lekker hoor! :D
Ik denk dat er genoeg tenten zijn die een hevige windstoot en regenbui kunnen trotseren zonder dat ze 5kg wegen. Maar je hebt natuurlijk een stevigere en stormvastere tent. Voor de doorsnee kampeerder is het overkill.

Ik zeg Dobre!

zelf doet ik het zo:

Afbeelding

das een WestWind van TNF...

Bas

Ik wil geen oordeel vellen of het overkill is of niet. Het betreft voorkeur denk ik.
Ik vind het nog steeds lachen dat ik op die camping in Denemarken als eerste aan het strand ging staan (met de kont op de wind) en die strook vervolgens vol stroomde met tenten en na een winderige nacht weer lekker leeg was :) Als ik een goede tent heb mijt ik dat soort plekken dus (juist) niet.

Maar aangezien de TS d'r al één heeft dus het advies: lekker meenemen. In de ogen van sommigen zul je een beetje teveel gewicht meenemen, anderzijds zijn er heel wat mindere tenten die hetzelfde wegen. Veel plezier! :)

Nog even over dat puntje praktisch. Ik ben er zelf toevallig recentelijk naar wezen kijken, ik vond er zat ruimte in voor twee personen en bagage (4x voortassen, 4x achtertassen + overige zooi)
Beste Nashinoko en Spironski en andere gebruikers van expeditietenten,

Een wedervraag. Ben zelf wezen kijken naar deze tent (VE-25 toevallig, afgeleiden moeten nog bekeken worden) en de goede ventilatie mogelijkheden en robuuste bouw vielen me op. Maar daar rijst mij ook een vraag:
Hoe gemakkelijk zijn de VE-25 en consorten op te zetten? Nu staat mijn tent regenvast binnen 5 minuten (daarna nog wel afspannen), hoe lang is dat bij deze tenten? En hoe gemakkelijk is het bij nat oppakken. Krijg je bv de binnentent droog mee?

Alvast dank

Hi,

ben zelf al een aantal maal opstap geweest met een mountain 25 (van TNF) en moet zeggen dat deze redelijk snel staat (mijn WW is sneller dat wel), je hebt 2 kleuren stokken en deze zet je redelijk rap in de sleuven, zet wel eerst 1 hoekpunt vast bij wind en als deze zitten kun je gewoon de buitentent eroverheen gooien en de laatste stok in het voorportaal steken. paar haringen de grond in en hij staat. net 6 a 8 haringen staat ie prima.

Met de Mnt 25 nog nooit scheerlijnen gezet met "slecht weer" maar afgelopen zomer voor het eerst (in 6 jaar) met de WW wel 1 lijntje gebruikt... wind uit een ongunstige hoek derop....

De binnententen zij erg zwaar waterafstotend en houden een paar druppeltjes wel, met de WW kan ik onder het buitenzeil de stokken steken maar de Mnt of VE 25 lijkt me dit erg lastig.

Bas

Snel zat. 5 minuten is voor één persoon zeker haalbaar. Ook mij mij (Lowland) is de binnentent enigszins waterafstotend, maar bij een koepel kan je nu eenmaal niet de binnentent los er uit halen.

Tip voor snel opzetten: Let erop bij aankoop dat je stoksleuven uit één stuk bestaan. Sommige tentenmerken besparen stof/gewicht voor de stoksleuven uit 3 stukken te laten bestaan of zelfs alleen uit een paar draden. Dan ben je echt aan het pielen om de stokken er doorheen te krijgen, helemaal als je in je ééntje bent.

Fedor, ik denk dat dat per tent verschilt. Wij hebben een Hilleberg Staika, een koepel met drie identieke stokken. Stoksleuf alleen onderaan en verder klemmetjes. Binnentent kun je laten zitten bij het inpakken, maar ook eruit halen als je wilt (houtje-touwtje systeem, is wel meer gedoe). Maar het ding is heel snel op te zetten, ook door één persoon. Heeft bij rustig weer geen haringen nodig, hoewel het mooier staat als je er vier gebruikt.

Wow dank voor alle reacties!

De conclusie moet zijn dat ik m meeneem. :D

Met betrekking tot de vraag van Torching Vark: Ik kan m inmiddels in 3 minuten opzetten 6 min stormvast met z'n tweeen. Maar we hebben er ook echt op zitten oefenen... Voor het fietsen is dat niet zo heel belangrijk toch? Droog meenemen van de binnentent kan ik niet zo goed zeggen ijs en sneeuw gaat er makkelijk uit :-). Ook koken in de tent gaat (gewoon met een whisperlite oid).

De laatste keer winterkamperen in de Pyreneen hield hij het met (vrij extreeem) weer niet overigens. (jaja wel goed opgezet...) De Hillibergtenten zijn kwalitatief beter meen ik - maar dat is meer gebaseerd op verhalen van gidsen. Zelf heb ik er nog geen mogen hebben...

groeten!

Ik zou zeggen: Geniet met veel plezier van je eerste fietsvakantie en natuurlijk je tent.

Groet,
Robbert