Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van vliegveld Malaga naar Colmenar - Forum Wereldfietser

Van vliegveld Malaga naar Colmenar

Ik lees op het forum allerlei manieren om van en naar het vliegveld van Malaga te komen. Over een weekje vlieg ik met nog 2 reisgenoten naar Malaga, om van daar af richting Granada te fietsen. Het probleem is dat dit door niet veel mensen gedaan wordt in die richting. Ik kan dan ook eigenlijk geen routebeschrijvingen vinden vanaf het vliegveld naar het oosten. Wel er naar toe, maar dat werkt niet in omgekeerde richting zo te zien. Iemand misschien tips of ideeen? Wat kunnen we het beste doen?

Liefst zouden we per trein gaan, maar dat schijnt niet te mogen. Als je in je eentje of met z'n tweeen bent kun je dat nog wel eens wagen, maar met z'n drieeen wordt het al lastig om de regels te tarten zonder op te vallen. Zijn er alternatieven? Zijn er taxi's (busjes) te vinden waar een fiets in past op het vliegveld? En zou een bus lukken met z'n drieeen of is ie dan vol?

Hoi,

Misschien een beetje te simpel hoor, maar als er routes naar het vliegveld worden beschreven dan kun je aan de hand van een gedetailleerd kaartje die route toch ook vanaf het vliegveld fietsen? Gewoon de 'heen'weg intekenen en andersom fietsen :roll:

Anders zou je misschien eens kunnen kijken in de fietsboekjes van Luc Oteman, op de website van Raoul of voor informatie over o.a. treinen de website van Bert Sitters.

Wij zijn met de bus vanuit het centrum van Malaga naar Granada gegaan. Het kostte even wat moeite om de fietsen in de bus te krijgen (want er lag al veel bagage in) maar als je op een goed tijdstip gaat, moet het te doen zijn.

Succes en alvast veel plezier!
Gudrun

Het is nog niet zo makkelijk om de weg in omgekeerde richting te fietsen. De weg die vanaf de boulevard wordt beschreven (hier) is niet ideaal richting Colmenar volgens mij.

De boekjes van Raoul Gonzalez en Luc Oteman heb ik beide, maar alle routes van Luc gaan naar het westen en Gonzalez sugereert om de bus te nemen. Dat laatste willen we ook wel doen, maar met z'n drieen lijkt me dat de bus al snel vol is met fietsen. Of zijn er mensen met andere ervaringen?

Als je in Spanje fietsen in de bus wilt krijgen, dan moet je vaak onderhandelen met de buschauffeur. Hoe doe je dat?
Zie mijn gids Fietsen in Spanje, met ook tal van andere handige informatie voor een fietstocht in Spanje. www.fietswegen.nl

Die route die je aangeeft is wel een goede aanloop route. Je gaat in Málaga richting Plaza de Marina ( bij de Ferry Terminal). Daar ga je schuin naar links. Je steekt tussen de kathedraal en het Castillo de Gibralfaro door naar de Plaza de Victoria. De afslag naar de weg naar Colmenár is een beetje lastig te vinden. Je zult het wellicht een paar keer moeten vragen. Wees voorbereid op de reactie: "Naar Colmenár, op de fiets????"
De klim valt mee. Het begin is even pittig, maar daarna wordt het klimmen minder zwaar. Kijk af en toe even achterom. De stad Málaga met de Middelandse Zee op de achtergrond verdwijnt langzaam in de diepte.

Wij hebben 2 fietsen in de bus meegenomen. Wij hebben daar NIET over moeten onderhandelen maar dat kan natuurlijk geluk zijn. We hadden het gevraagd bij de ticketverkoop van Malaga's busstation. Daar werd ons verteld dat we de fietsen mee mochten nemen. En als een buschauffeur moeilijk doet kan je altijd nog een bus wachten en de volgende nemen!

Wat Gudrun schreef lijkt me opzich wel waar. Wij zijn vanaf Granada naar Malaga airport gefietst. We hebben langs de kust gefietst. Dit was op de meeste stukken prima te doen, zeker waar de kustsnelweg gereed was. Dit stuk langs de kust is wel erg toeristisch en soms ook ronduit lelijk. Gelukkig is het maar 1 dag fietsen.

De weg van Almunecar naar Granada vonden we wel echt een hoogtepunt. Prachtig stuk fietsen wat ik iedereeen kan aanraden!!!

Zo wij zijn weer terug en ik zal nog even vertellen hoe het ons uiteindelijk is vergaan. We zijn uiteindelijk helemaal niet vanuit het vliegveld richting Malaga gefietst. We hadden bij aankomst pech met 1 van de fietsen die helemaal niet meer reed. We moesten dus een taxi vinden naar de stad die 3 fietsen mee wilde nemen. Dat was bepaald niet makkelijk en bovendien is dat vliegveld momenteel een complete hectische chaos vanwege verbouwing enzo. Uiteindelijk overigens wel gelukt, maar zeker niet gratis (50 Euro). De mevrouw van de VVV die op het vliegveld aanwezig was, was zeker niet van plan te helpen dus verwacht daar ook geen wonderen van. Die stelde ook botweg dat je per bus niet van het vliegveld wegkwam met de fiets (wat denk ik niet waar was).

Daarna hebben we een prachtig rondje Malaga - Granada - Guadix - Trevelez - Almunecar - Malaga gereden. Omdat we een dag verloren in Malaga konden we helaas niet de mooie route Granada - Almunecar rijden, maar moesten we afsnijden en reden we vanuit Trevelez via Orgiva en Motril naar Almunecar. Vanaf Orgiva is het nog een tijdje best mooi, maar rond Motril is het afzien op een redelijk grote weg. Wel handig om te weten dat het goed te doen is als je te weinig tijd hebt om langs Granada terug te rijden.

De weg langs de kust is goed te doen en zeker het stuk Almunecar - Nerja is prachtig en heel erg stil (in elk geval in de ochtend op zondag). Daarna wordt het snel lelijk omdat je in de uitwassen van de toeristenindustrie terecht komt, maar te fietsen is het zeker.

Terug naar het vliegveld zijn we volgens eerder gelinkte route gefietst en dat was te doen. Wel een stukje 6baans snelweg, maar dat is ongeveer 700 meter en de snelheid van de auto's ligt over het algemeen vrij laag.

Verder vonden we Zuid-Spanje een absolute aanrader in deze tijd van het jaar, prachtig land en prachtig fietsen.

matthijsklinkert schreef:De mevrouw van de VVV die op het vliegveld aanwezig was, was zeker niet van plan te helpen dus verwacht daar ook geen wonderen van.
Die ervaring hebben wij ook, goed voorbereiden voor vertrek is in dit geval dus niet echt overdreven aangezien ze niet erg hulpvaardig zijn bij het VVV daar.
matthijsklinkert schreef:De weg langs de kust is goed te doen en zeker het stuk Almunecar - Nerja is prachtig en heel erg stil (in elk geval in de ochtend op zondag).
Is de snelweg op dat stuk dan inmiddels ook open? Toen wij er fietsten was het een erg druk stuk en werd het pas vanaf Nerja beter...Misschien is het op zondag inderdaad beter te doen qua drukte. De weg ligt overigens inderdaad wel echt heel mooi het eerste stuk!

Gelukkig is de kapotte fiets dus nog wel gemaakt?!

Gudrun