Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rechtstreekse trein Antwerpen-Lille voorgoed afgeschaft? - Forum Wereldfietser

Rechtstreekse trein Antwerpen-Lille voorgoed afgeschaft?

Binnenkort wil ik weer eens met de fiets in de trein naar Rijsel/Lille. Een jaar of vijf terug was dat nog simpel: vlak voor vertrek kon je een ticket + internationaal fietskaartje à € 12 uit de NS-automaat halen. Vanaf Antwerpen Centraal ging een intercity rechtstreeks naar Lille-Flandres.

De internationale fietskaartjes zijn een paar jaar terug uit de NS-automaten verbannen. Weet iemand of die inmiddels online zijn aan te schaffen (kort voor vertrek en zonder extra kosten, dus niet via www.fiets-mee.nl) of kan dat nog steeds alleen maar bij de servicebalie op een groter station? En betaal je dan geen extra 'servicekosten'?

Zo'n internationaal fietskaartje is wel online voor € 12 verkrijgbaar bij de NMBS. Alleen moet het begin- of eindstation dan in België liggen. Als ik Leiden invul als beginstation, kan ik dus niet Lille-Flandres als eindstation invullen. Wel Moeskroen, het laatste Belgische station voor de Franse grens. De optie Lille-Flandres als eindstation lukt wel als ik een Belgisch beginstation kies.

Het lijkt er helaas ook op dat er geen rechtstreekse treinen meer van Antwerpen Centraal naar Lille rijden. Volgens de reisplanners die ik heb gebruikt, moet je nu altijd overstappen in Kortrijk, waar je 12 minuten hebt om:
- je fiets uit de eerste trein zien te krijgen, nadat de treinbegeleider het fietsenkot heeft geopend (of rijdt hier inmiddels moderner materieel waar je zelf je fiets in- en uit kunt laden?);
- van spoor 4 via 2 trappen naar spoor 6 moet zien te komen (of zijn de geplande liften er inmiddels al?);
- je fiets in de tweede trein moet zien te krijgen (is dat nog steeds een oude Belgische trein?).

Weet iemand of de rechtstreekse intercity Antwerpen-Lille Flandres definitief is afgeschaft? Of is dit een tijdelijke situatie vanwege de verbouwing van station Kortrijk?
In afwachting van de echte treinkenners wat ik ervan weet:

*De trein Antwerpen-Rijsel splitste in Kortrijk (1° deel reed naar Poperinge) en die bestaat inderdaad niet meer. Ik zou niet weten waarom dat slechts een tijdelijke ingreep zou zijn.
*Liften in Station Kortrijk? Misschien binnen het decennium.
*Het "fietskot" is toch wel een uitzondering geworden denk ik, in een aantal oudere treinen zijn zelfs zetels uitgesloopt om plaats te maken voor fietsplekken. Het zou wel kunnen dat je op de boemel Kortrijk-Rijsel je fiets op het platform moet stallen.
*12 minuten overstaptijd? Luxesituatie!

Misschien niet ter zake maar Kortrijk-Rijsel langs de Leie en verder langs de Deule is een OK fietsritje van een uur of 2.
Vorige week deed ik het traject in omgekeerde richting. Aangekomen in Lille Flandre vanuit Parijs had ik zin om de benen te strekken eerder dan voor het korte ritje naar Kortrijk mijn fiets en tassen in en uit de trein te heffen.
Ik maakte snel een route van Lille naar Kortrijk. 22 km fietsen: de eerste helft op een goed aangelegd fietspad dat van Lille richting Tourcoin gaat. De rest van de rit was een chaotische rit door een triest uitziend dichtbevolkt grensgebied tot Moeskroen en daarna naar Kortrijk. Ik vermoed dat de rit van CarlW aangenamer is.

Ohja, en de fiets op de trein heffen in station Kortrijk was ook een belevenis. Het hoogteverschil tussen perron en trein was indrukwekkend. Gelukkig kreeg ik hulp van de vriendelijke treinconducteur.
De oorzaak zou komen door werkzaamheden tussen Moeskroen en Rijsel.
Regelmatig worden op dit stukje bussen ingezet.
Om dienstregeling niet verder te vertonen is de trein in Kortrijk losgekoppeld.
keesswart schreef:
do 14 apr, 2022 16:54

Zo'n internationaal fietskaartje is wel online voor € 12 verkrijgbaar bij de NMBS. Alleen moet het begin- of eindstation dan in België liggen. Als ik Leiden invul als beginstation, kan ik dus niet Lille-Flandres als eindstation invullen. Wel Moeskroen, het laatste Belgische station voor de Franse grens. De optie Lille-Flandres als eindstation lukt wel als ik een Belgisch beginstation kies.
Je kunt toch ook 2 internationale fietskaartjes aanschaffen. Eentje van 12 euro van Leiden naar Kortrijk een eentje van 4 euro van Kortrijk naar Lille Flandres. Of denk ik dan te simpel?

De route van CarlW langs de Deule en de Leie vind je op https://ravel.wallonie.be/nl/home/carte ... ctive.html

En als je de overstap in Kortrijk in 12 minuten niet haalt, dan hebben ze er wel ergens koffie.
DaVinci schreef:
do 14 apr, 2022 22:05
Je kunt toch ook 2 internationale fietskaartjes aanschaffen. Eentje van 12 euro van Leiden naar Kortrijk een eentje van 4 euro van Kortrijk naar Lille Flandres. Of denk ik dan te simpel?
Ik ging ervan uit dat van België naar Frankrijk ook € 12 zou kosten, maar nu ik het check, blijkt dat inderdaad € 4 te zijn. Met een internationaal fietskaartje van de NS kon je tot voor kort voor € 12 in één keer door naar Lille. Ik heb hier vaak gebruik van gemaakt als ik voor de frontlijnroute ergens in Noord-Frankrijk moest zijn.
Het is mij nu niet duidelijk of dit fietskaartje door de NS nog verkocht wordt. Het zit in ieder geval niet meer in de automaat en is ook niet online te krijgen.

Ik heb nu wel ontdekt dat er ook een goedkope sluiproute is: als ik hier een fietskaartje van Leiden naar Antwerpen koop, kan dat ook voor € 4, als je via Roosendaal boemelt! Vervolgens kun je dan ook voor € 4 de fiets meenemen van Antwerpen naar Lille. Ik weet alleen niet of conducteurs van de NS deze fietskaartjes lusten :? .

DaVinci schreef:
do 14 apr, 2022 22:05
De route van CarlW langs de Deule en de Leie vind je op https://ravel.wallonie.be/nl/home/carte ... ctive.html

En als je de overstap in Kortrijk in 12 minuten niet haalt, dan hebben ze er wel ergens koffie.
Been there, done that.
Van Moeskroen naar Rijsel heb je geen fietskaartje nodig, want volgens de Fransen is het een TER-trein.
Rijdt er echter een vervangende bus, dan kan de fiets niet mee in de bus.
Het is echter moeilijk om vooraf te voorzien, wanneer die vervangende bussen worden ingezet.
Iedere vorm van regelmaat ontbreekt!
C'est la France n'est ce pas?
Het wordt echt tijd voor fietsen mee in de Thalys!
Ik ben op zaterdag 23 mei 2015 met de trein van Antwerpen Centraal naar Lille-Flandres gereisd. Wegens online-bestel-technische redenen reikten mijn gewone kaartje en fietskaartje slechts tot Zone Moeskroen. Ik had een route in mijn fietscomputer staan van station Moeskroen naar Lille-Europe waar ik verder met de TGV naar Parijs zou reizen. (de volledige treinreis ging van Roosendaal naar Guingamp, met fietsritten Zwijndrecht - Roosendaal, Paris Gare du Nord - Gare Montparnasse en Guingamp - Morlaix, alles op één dag)
De conductrice wist mij echter te melden dat op het Franse gedeelte van het traject Mouscron-Frontière - Lille-Flandres geen fietskaartje nodig was omdat dat onder de Franse TER regels viel. Ik heb bij haar toen een gewoon kaartje Moeskroen - Lille Flandres gekocht.
Inderdaad hing toen mijn fiets aan een haak in een speciaal hok in het motorrijtuig waardoor je de hulp van de conducteur nodig had om toegang tot dat hok te kunnen krijgen voor het in- en uitladen.
Zie ook op het Groot Belgisch Treinen Forum over de fietssupplementen bij grensovergangen. Al wordt het er niet duidelijker op ;-).
nicolevelo schreef:
vr 15 apr, 2022 10:12
Groot Belgisch Treinen Forum
Wat een heerlijk forum :wink: .

keesswart schreef:
do 14 apr, 2022 23:39
Ik heb nu wel ontdekt dat er ook een goedkope sluiproute is: als ik hier een fietskaartje van Leiden naar Antwerpen koop, kan dat ook voor € 4, als je via Roosendaal boemelt! Vervolgens kun je dan ook voor € 4 de fiets meenemen van Antwerpen naar Lille. Ik weet alleen niet of conducteurs van de NS deze fietskaartjes lusten :? .
Sterker nog: je kunt hier een fietsticket van elk station in België naar elk station in Nederland - en omgekeerd - kopen voor € 4, als het algoritme besluit dat je niet via het traject Breda-Antwerpen reist. Bijvoorbeeld van Groningen via Maastricht naar Luik.

Afbeelding
bert sitters schreef:
vr 15 apr, 2022 08:50
Het wordt echt tijd voor fietsen mee in de Thalys!
Helaas is dat dit jaar nog steeds toekomstmuziek. En als die fietsplekken er eenmaal zijn, zul je er vroeg bij moeten zijn om een schaarse fietsplek (2 fietsen per treinstel?) op een gunstig tijdstip te kunnen boeken.

Ik heb overwogen om toch de Thalys te nemen en mijn fiets dan in twee helften en in een hoes verpakt (mijn frame is deelbaar m.b.v. S&S, zie dit draadje) mee te nemen. Er blijken echter alleen nog tickets te zijn voor treinen die pas in de middag vertrekken. Het voordeel van de korte reistijd weegt dan niet meer op tegen de nadelen: (1) hogere kosten, (2) extra tijd nodig om eerst naar Amsterdam te reizen (waar de Thalys leeg aankomt en ik nog een grote kans heb om een geschikte plek voor mijn verpakte fiets te vinden), (3) extra tijd nodig voor het demonteren en inpakken van mijn fiets op Amsterdam Centraal, plus uitpakken en weer rijklaar maken op Gare du Nord) en (4) een late aankomst in Parijs, zodat ik daar moet overnachten en pas de volgende dag verder naar Normandië kan reizen. (Bovendien zit ik dan ook vast aan een gereserveerde zitplaats, zonder de garantie dat ik niet naast een snotteraar of binnen gehoorafstand van krijsende kinderen kom te zitten. Thalys heeft wel een goedkoop kindertarief, maar nog altijd geen stiltecoupé :( .)

Ook heb ik gekeken bij Flixbus. ‘s Middags vertrekt er een bus met fietsvervoer uit Den Haag, die ‘s avonds om 21 uur aankomt in Paris-Bercy. Dan zal ik daar moeten overnachten en de volgende ochtend naar de andere kant van Parijs moeten fietsen. Al weet je nooit zeker of de eindbestemming wordt bereikt. Onlangs verongelukte er nog een bus van BlaBlaCar (what’s in a name?). Flixbus is goedkoop, maar komt niet in aanmerking voor een Fairtrade of 'Beter Leven 3 sterren' keurmerk.



Eigenlijk zou ik het liefst weer met de trein via Lille en Rouen naar Caen reizen, zoals ik in 2015 heb gedaan (zie dit verhaal). Destijds heb ik wel geluk gehad, dat alle treinen reden en op elkaar aansloten. Als ik gebruik maak van reguliere treinen, kan ik ook optimaal profiteren van de carte avantage senior, die ik enkele maanden terug voor € 25 bij de SNCF heb aangeschaft.

Ik ga er eens goed voor zitten en zet de mogelijke treinopties in kaart. (De kleuren van de tijden in de tabel komen overeen met de kleuren van de trajecten op de kaart.)

Afbeelding
Afbeelding

In een dag naar Caen gaat niet lukken. Als alles goed gaat, zou ik wel rond 19:00 uur in Rouen kunnen zijn. De ouderwetse camping die daar niet al te ver van het station lag, bestaat helaas niet meer. Volgens dit artikel uit 2018 waren de beheerders toen al tegen de 90...
Dan maar overnachten op de camping van Amiens? Volgens de fiches horaires van de komende weken rijden er 's ochtends maar 2 treinen van Amiens naar Rouen: om 5:58 en 6:58. Daarna gaat er 2x een bus (waar meestal geen fietsen in mogen) en pas vanaf 17:28 weer elk uur een trein. Voor de rituelen rond het opstaan, tent afbreken, inpakken en naar het station fietsen heb ik toch wel een paar uur nodig; 6:58 is dan wel heel erg vroeg, maar 17:28 weer veel te laat. Er gaan halverwege de ochtend wel enkele treinen van Amiens naar Parijs.

Als ik echter via Parijs moet reizen, hoef ik niet via Lille en Amiens te gaan. Halverwege de middag rijdt er tegenwoordig een eenzame intercity van Charleroi naar Maubeuge (alternatief: per trein via Mons naar Quevy en dan 11 km fietsen naar Maubeuge, of per trein van Charleroi naar Erquelinnes en dan 14 km fietsen naar Maubeuge). Vanaf Essen (10 km ten zuiden van Roosendaal) rijdt een rechtstreekse trein naar Charleroi. Maubeuge is het beginstation van een redelijk snelle rechtstreekse trein naar Parijs. Rond 17:00 kan ik dan uitstappen in Compiegne en naar een camping fietsen. De volgende ochtend is het met de trein vanaf Compiegne dan maar een uurtje naar Parijs.
Flixbus is goedkoop, maar komt niet in aanmerking voor een Fairtrade of 'Beter Leven 3 sterren' keurmerk.
Volgens deze website is reizen met de bus zeker zo duurzaam als reizen met de trein
en het grote voordeel (vind ik) is dat je van NL naar Parijs niet hoeft over te stappen. De afgelopen jaren diverse keren met Flixbus gereisd (bij voorkeur 's-nachts) en steeds tot volle tevredenheid. Najaar 2021 in een keer van Milaan naar Dusseldorf, vanaf daar kom ik makkelijk met de trein thuis,
keesswart schreef:
vr 22 apr, 2022 16:34
Maubeuge is het beginstation van een redelijk snelle rechtstreekse trein naar Parijs. Rond 17:00 kan ik dan uitstappen in Compiegne en naar een camping fietsen. De volgende ochtend is het met de trein vanaf Compiegne dan maar een uurtje naar Parijs.
Je bent een principiële kampeerder dat je in Compiegne uitstapt? Of kent Compiegne speciale attracties behalve dat legendarische treinstel? Want rond Gare du Nord wemelt het van de betaalbare hotels waar je ook je fiets kwijt kunt. Parijs heeft trouwens ook een camping in het Bois de Boulogne, maar daar lijkt het risico op nachtelijke feestvierders levensgroot en je betaalt bijna evenveel als in een net hotel. Een fietsritje van Gare du Nord langs de Seine of de Champs Élysées naar het Bois du Boulogne is overigens op zich geweldig leuk.
De trein vanuit Maubeuge had de laatste keer dat ik daarvan gebruikmaakte geen ruimte voor fietsen, we moesten de fietsen tegen het toilet aan zetten. Dat toilet was en bleef bezet door een drugskoerier die geen kaartje wilde betalen. Vaste prik volgens de conducteur. Maar misschien rijden er inmiddels modernere treinen op dat traject.
camping in het Bois de Boulogne
Twee jaar geleden daar nog overnacht en ik vond het veel minder luguber als toen ik er voor het eerst was in de jaren 80 van de vorige eeuw.
peter de rijk schreef:
vr 22 apr, 2022 17:29
keesswart schreef:
vr 22 apr, 2022 16:34
Maubeuge is het beginstation van een redelijk snelle rechtstreekse trein naar Parijs. Rond 17:00 kan ik dan uitstappen in Compiegne en naar een camping fietsen. De volgende ochtend is het met de trein vanaf Compiegne dan maar een uurtje naar Parijs.
Je bent een principiële kampeerder dat je in Compiegne uitstapt? Of kent Compiegne speciale attracties behalve dat legendarische treinstel? Want rond Gare du Nord wemelt het van de betaalbare hotels waar je ook je fiets kwijt kunt. Parijs heeft trouwens ook een camping in het Bois de Boulogne, maar daar lijkt het risico op nachtelijke feestvierders levensgroot en je betaalt bijna evenveel als in een net hotel. Een fietsritje van Gare du Nord langs de Seine of de Champs Élysées naar het Bois du Boulogne is overigens op zich geweldig leuk.
De trein vanuit Maubeuge had de laatste keer dat ik daarvan gebruikmaakte geen ruimte voor fietsen, we moesten de fietsen tegen het toilet aan zetten. Dat toilet was en bleef bezet door een drugskoerier die geen kaartje wilde betalen. Vaste prik volgens de conducteur. Maar misschien rijden er inmiddels modernere treinen op dat traject.
Is er een camping in Compiegne?
Het station van Maubeuge heeft geen liften. Er was daar tot voor een paar paar jaren terug een camping, maar de burgemeester heeft het terrein verkocht aan een projectontwikkelaar.
De Camping in het Bois de Boulogne rekent ongeveer 25 euro per nacht voor een tentje zonder electriciteit of auto. Dat is toch wel aanzienlijk minder dan een hotel in Parijs, budget of niet; daarvoor moet je toch minstens 90 euro per nacht rekenen.
Sanitair is prima, luguber geenszins, is gewoon een camping waar veel toeristen (veelal met camper tegenwoordig) even staan om Parijs te "doen".
Joris Flemming schreef:
za 23 apr, 2022 09:48
De Camping in het Bois de Boulogne rekent ongeveer 25 euro per nacht voor een tentje zonder electriciteit of auto. Dat is toch wel aanzienlijk minder dan een hotel in Parijs, budget of niet; daarvoor moet je toch minstens 90 euro per nacht rekenen.
Sanitair is prima, luguber geenszins, is gewoon een camping waar veel toeristen (veelal met camper tegenwoordig) even staan om Parijs te "doen".
Klopt. Er zijn tal van stadscampings die niet zo goed worden beheerd.
Joris Flemming schreef:
za 23 apr, 2022 09:48
De Camping in het Bois de Boulogne rekent ongeveer 25 euro per nacht voor een tentje zonder electriciteit of auto. Dat is toch wel aanzienlijk minder dan een hotel in Parijs, budget of niet; daarvoor moet je toch minstens 90 euro per nacht rekenen.
Sanitair is prima, luguber geenszins, is gewoon een camping waar veel toeristen (veelal met camper tegenwoordig) even staan om Parijs te "doen".
De prijs voor een klein tentje zonder auto valt inderdaad reuze mee, 24 euro!
Bert van Sprang schreef:
vr 22 apr, 2022 16:58
Flixbus is goedkoop, maar komt niet in aanmerking voor een Fairtrade of 'Beter Leven 3 sterren' keurmerk.
Volgens deze website is reizen met de bus zeker zo duurzaam als reizen met de trein https://www.eco-reizen.nl
Ik dacht in dit geval vooral aan de werkomstandigheden van de chauffeurs (zie de video hierboven).

en het grote voordeel (vind ik) is dat je van NL naar Parijs niet hoeft over te stappen.
Dat is zeker een voordeel. Vroeger heb ik ook best vaak lange afstanden met de bus gedaan, maar reizen op rails vind ik toch fijner dan reizen op snelwegen. Na een hele nacht op een hobbelende stoel voel ik al een flinke 'buslag'. 's Avonds arriveren op een duister busstation in een grote stad doe ik ook niet zo graag meer. Een ander nadeel is, dat je een bus van tevoren moet boeken. Afgelopen week was ik nog van plan om vandaag te vertrekken. Er kwam echter van alles tussen, waardoor ik mijn vertrek even heb uitgesteld. Dan is het fijn dat ik niets heb hoeven te annuleren.

peter de rijk schreef:
vr 22 apr, 2022 17:29
Je bent een principiële kampeerder dat je in Compiegne uitstapt?
Als het niet aardedonker, steenkoud of zeiknat is, voel ik me meer op mijn gemak op een rustige camping dan in een hotel.

bert sitters schreef:
za 23 apr, 2022 02:51
Is er een camping in Compiegne?
Ten oosten van Compiegne, na 13 km fietsen over een autoluwe route door de bossen.

peter de rijk schreef:
vr 22 apr, 2022 17:29
Een fietsritje van Gare du Nord langs de Seine of de Champs Élysées naar het Bois du Boulogne is overigens op zich geweldig leuk.
We hebben meer dan eens een leuke avond in Parijs gehad, maar als ik alleen ben en helemaal niet in Parijs hoef te zijn, dan is het toch wat omslachtig.

Ik denk dat ik het mezelf makkelijker maak door toch via Amiens naar Rouen te boemelen en daar een hotel te zoeken. Vorige zomer waren de schaarse treinen op dat traject in ieder geval modern, comfortabel en met voldoende fietsplekken. Misschien raak ik zelfs wel in één dag van Leiden in Caen. Als alles meezit, zou ik daar nog net voor donker aan kunnen komen. Zo niet, dan kunnen jullie t.z.t. misschien weer smullen van een maf fiets-en-trein-verhaal ;-).
Waarom kan er geen fatsoenlijke Intercites worden ingezet van Rijsel, Amiens, Rouen ,Caen?