Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Landelijke Dag van de Fietshelm 20 april 2022 - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Landelijke Dag van de Fietshelm 20 april 2022

137 berichten
Vandaag is de dag van de fietshelm.
https://www.hersenstrijd.org/dagvandefietshelm/

Ik was benieuwd wanneer jullie een helm opzettten.
Zelf zet ik een helm op wannneer het verplicht is, zoals in spanje (buiten de steden), op de racefiets en af en toe wanneer ik in Limburg in de heuvels fiets, waarbij ik me met regelmaat van de hellingen laat “vallen”.
Ik zet een helm op:
1. op de racefiets
2, op de mtb
3. op de trekkingfiets, behalve als ik hem gebruik voor woonwerk, boodschappen of recreatief fietsen met mijn vrouw.
Edit: na samenvoegen twee helmtopics is mijn reactie niet meer relevant.
Bert van Sprang schreef:
wo 20 apr, 2022 12:46
Ik zet een helm op:
1. op de racefiets
2, op de mtb
3. op de trekkingfiets, behalve als ik hem gebruik voor woonwerk, boodschappen of recreatief fietsen met mijn vrouw.
Juist dán!
Geen flauwe opmerking.
Afgelopen zomer heb ik mijn vrouw bij het fietsen - ik op mijn Poppink - ten val gebracht en ze kon 6 weken vanaf niet tot nauwelijks tot eindelijk weer normaal lopen.
Samen fietsen is gevaarlijker dan alleen, vind ik.
Vind ik ook. Wij of eigenlijk ik hebben moeite met links of rechtsaf.
En dan ook op een fietspad als je met twee aan twee elkaar tegemoet komt wie schikt het eerst in. Doe ik het blijft de tegenpartij lekker breed fietsen. Ook als we een klein beetje inschikken dus ik laat me iets afzakken of we maken ons iets smaller.
Ik geloof dat ik geen helm meer ga opzetten. Dan maar niet met de fiets.
Langzaam begin ik te vermoeden om het noodzakelijke bewegen, voor een beetje gemakkelijk rond om huis en tuin, je beter kan gaan lopen dan fietsen.

Gelijk een mooie gelegenheid om mijn fiets van titanium te koop aan te bieden. Met een maand je of wat is het tuintjes markt bij ons en ga deze in de tuin zetten.
Vorige keer is het mislukt omdat ik toen behoorlijk ziek ben geworden.
/me pakt popcorn voor weer precies dezelfde discussie :roll:
Leuk een topic waar mensen gaan vertellen wanneer ze wel of geen helm op doen en vervolgens andere mensen incidenten aan gaan halen om aan te tonen dat fietsen zonder helm heel erg gevaarlijk is. Vervolgens komen weer andere mensen met onderzoeken die aantonen dat met helm juist meer ongelukken gebeuren.
Jurr schreef:
wo 20 apr, 2022 13:04
We waren hier al 5 pagina's onderweg:

viewtopic.php?f=46&t=37277

Daar ook mijn reactie:

viewtopic.php?f=46&t=37277#p417669
Precies!

Hier mijn reactie:

viewtopic.php?f=46&t=37277&start=80#p417686
JandeFietser schreef:
wo 20 apr, 2022 12:40
Vandaag is de dag van de fietshelm.
https://www.hersenstrijd.org/dagvandefietshelm/
Het lijkt wel of ze het erom doen :roll: :

Afbeelding

viewtopic.php?f=46&t=37277&start=80#p418319
Ik heb er gelijk een mailtje aan gewaagd naar alle mailadressen die vermeld staan op deze pagina.

Tekst:
L.S.,
Het is te prijzen dat u de dag voor de fietshelm organiseert.
Maar waarom toont u foto's van mensen die de fietshelm verkeerd dragen?
Het bandje los bungelend onder de kin is vragen om problemen.
Een fietshelm dient de juiste pasvorm te hebben en goed aansluitend om de kin bevestigd te worden, anders krijg je alleen maar extra schade doordat de helm afschuift bij een valpartij.
Met vriendelijke groet,
Hoeveel reacties die eindigen met "... we hopen dat uw vraag hiermee is beantwoord" heb je inmiddels gehad?
Goed mailtje. Ik had het niet gezien, maar als je je helm zo draagt, dan doet ie precies niets als het erop aankomt.

Is de foto bedoeld om alleen de doelgroep aan te spreken? Dus alleen oma's en kleinkinderen? Dan zullen er heel wat mensen aangeven dat ze zich niet in het beeld herkennen. Bijvoorbeeld onverstandige, overmoedige racefietsers en mountainbikers.
Valt me verder wel weer mee dat het woord betutteling nog niet gevallen is. Het is m.i. een van de uitwassen van de doorgeslagen individualisering om goede adviezen voor bijv. helmen of gezond eten als betutteling aan te duiden.

Een fietshelm dient de juiste pasvorm te hebben en goed aansluitend om de kin bevestigd te worden, anders krijg je alleen maar extra schade doordat de helm afschuift bij een valpartij.

[/quote]

En dan gaan ze hard werken aan de volgende stap, de industrie gaat ons zo gek maken dat ze rond de € 200,= moeten hebben voor een goede helm.
Dat is volgens mij toch het doel. Mijn werkgever zei altijd "Poen verdienen is het moeilijkste wat er is."
WimB schreef:
wo 20 apr, 2022 17:21
En dan gaan ze hard werken aan de volgende stap, de industrie gaat ons zo gek maken dat ze rond de € 200,= moeten hebben voor een goede helm.
Dat is volgens mij toch het doel. Mijn werkgever zei altijd "Poen verdienen is het moeilijkste wat er is."
U veronderstelt hier een complot?
Leon schreef:
wo 20 apr, 2022 16:27
Hoeveel reacties die eindigen met "... we hopen dat uw vraag hiermee is beantwoord" heb je inmiddels gehad?
Wat dacht je van deze?
Bedankt voor uw mail, wij zijn echter niet betrokken geweest bij deze beelden.
We verwijzen u graag door naar de HersenStichting.


Eerst ontkennen en dan doorverwijzen.
Het is een stagiair. Ik heb hem gemaild dat hij zijn antwoord mogelijk eens in een les met de docent moet bespreken.
Ik heb hem het advies gegeven om te antwoorden met óf 'bedankt voor uw mail' óf de mail niet te beantwoorden.
HenkS schreef:
wo 20 apr, 2022 17:20
Valt me verder wel weer mee dat het woord betutteling nog niet gevallen is. Het is m.i. een van de uitwassen van de doorgeslagen individualisering om goede adviezen voor bijv. helmen of gezond eten als betutteling aan te duiden.
Eens.
Ik ben van mening dat je je kinderen de kans moet geven om de wereld te verkennen en fouten te maken.
Dat wil niet zeggen dat je ze moedwillig aan te vermijden risico's moet blootstellen.
Zoiets toch. Samen zijn we sterk.
Waarom zoveel moeite doen, wat betreft het te vroeg overlijden van mensen omdat ze te weinig discipline hebben.
Ze weten dat ze ook een risico lopen maar toch.
Je zal het eens zijn dat bij die groepen qua aantallen een veel beter resultaat te halen valt.
HenkS schreef:
wo 20 apr, 2022 17:23
WimB schreef:
wo 20 apr, 2022 17:21
..... Mijn werkgever zei altijd "Poen verdienen is het moeilijkste wat er is."
U veronderstelt hier een complot?
Ja. Zondermeer.
De prijs die wij betalen voor een helm heeft niets met de ontwikkelingskosten of de produktiekosten te maken.

Giro, is de grootste fabrikant van fietshelmen.
Het bedrijf achter Giro is een paar jaar geleden overgenomen door een modehuis in Milaan.
Na de overname sprak de CEO van het modehuis uit dat de overname zo veel geld had gekost dat er de eerste jaren geen geld was voor technische innovatie.
Alle inspanningen zouden zijn gericht op de looks van een helm.

De helm is gewoon een modeartikel, zoals een truitje dat is.
Kunnen we svp de complottheorien hier achterwege laten, daar heb ik mijn buik inmiddels wel van vol.
Mee eens. En ik heb ook mijn buik vol van het vol cynisme afgeven op organisaties die op zich goede doelen nastreven maar niet alles perfect doen. Lekker makkelijk omdat vanaf een scherm te doen... Kritiek? Word dan vrijwilliger bij zo'n organisatie en doe er zelf wat aan.