KoertS schreef: ↑zo 03 apr, 2022 15:08
.....
De Landelijke Dag van de Fietshelm is een initiatief Van Artsen voor Veilig Fietsen in samenwerking met het HersenStrijd fonds en de Hersenstichting. ....
Een helm heeft nut. Dat staat buiten kijf.
Maar de toon in bovenstaande discussie wordt gezet door angst voor een helmplicht voor iedereen.
Er wordt gezegd dat veel hersenletsel had kunnen worden vermeden met een helm. Ongetwijfeld.
Maar waarom doen deze organisaties het voorkomen dat elke helm goed is.
Waarom doen ze geen onderzoek naar een alternatief voor het kinbandje dat bij 99.99% van de fietsers veel te los zit.
Op dit moment wordt de kwaliteit van een helm getest door hard op de bovenkant te slaan.
Ik ben vaak gevallen, maar nooit op die plek.
Ik val altijd op mijn slapen. Waar een helm geen enkele bescherming geeft.
Waarom hebben deze organisaties nooit uitgezocht wat voor soort bedekking, en welke bedekkingsgraad minimaal is vereist voor de effectiviteit van de helm.
Waarom worden alle vormen van hersenletsel bij elkaar in een statistiek gefrommeld.
In een ver verleden heeft de hersenstichting eens geschreven dat je 25 vormen van hersenletsel aan een val ( fiets, keukentrapje, stoeprand, enz ) kan overhouden.
Aan de ene kant van het spectrum stond de schedelbasisfractuur. Aan de andere kant de hersenschudding.
Er stond ook bij geschreven dat een harde helm je niet beschermt tegen een hersenschudding. Integendeel, stond er zelfs bij.
Een helm zoals de ribcap, of die airbaghelm, geven een veel betere bescherming tegen deze vorm van hersenletsel.
Een schedelbasisfractuur is ernstig.
Maar ik acht het risico op een hersenschudding groter.