Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Forumslader....onze ervaringen... - Pagina 19 - Forum Wereldfietser

Forumslader....onze ervaringen...

399 berichten
Stukje overmaat aan snoerlengte is toch niet zo'n probleem?
Maar je hebt toch maar een klein stukje 'overmaats' nodig?
Genoeg om redelijk makkelijk de twee stukken te koppelen en ontkoppelen.

In ons geval, wij hebben helaas niet zo'n SL naaf, maar een ouderwetse, hebben we de coax koppelstukjes van Son direct aan de dynamo gekoppeld, dan met een koppelstuk gesplitst naar lamp en lader.
De lader heeft dus zijn eigen losse kabeltje met coax-aansluiting, waarvan één einde is gesoldeerd aan Jens' zijn stukje kabel (met krimpkous eroverheen).
Zie voor het coax systeem: Son coax systeem
Wij hebben het toendertijd via Marten gekocht (zodat we ook advies kregen over wat we nodig hadden): Son accessoires

In jouw geval; ergens zal de kabel uit de vork komen om in de stuurbuis omhoog te gaan.
ik zou 'm daar doorsnijden, en een koppeling maken, met een lusje extra kabel on wat ruimte te hebben.
Dat is inderdaad wat ik in gedachte heb en aan Jens voorlegde. Volgens hem een perfecte oplossing.
Wij zijn er erg tevreden mee, wel wat gepriegel met solderen, drie keer controleren of je de krimpkous er al wel omheen gedaan hebt voor het solderen enzo.
In ons specifieke geval is het meeste werk nog het spatbord en lamp losmaken zodat de stekker ertussendoor kan.
Verder: wij halen 'm er alleen uit als we gaan vliegen, en knopen dan eerst een touwtje rond de stekker, zodat dat mee naar boven gaat. Dat zetten we dan onderaan en bovenaan vast, zodat we dat kunnen gebruiken om later het kabeltje makkelijk door de stuurbuis naar beneden te kunnen krijgen.
Het lijkt me ook een mooie oplossing zo. Kan zelfs de forumslader of een andere lader extern worden aangesloten ipv in de vorkbuis. En slim om zo’n koordje te voorzien!
Op mijn fiets wordt de verbinding gelegd met een gewone kabel (dubbel snoertje), dus geen coax. Wat voor stekkertje zou je dan gebruiken?
coax is ook een dubbel snoertje, alleen dan een binnen en buitenkabel in één omhulsel
Wat voor stekkertje heb je ertussen gesoldeerd?
wij hebben overal coax nu
Bedankt voor de reacties.
De FL was rechtstreeks verbonden met het plaatje aan het einde van de vork. Ik heb de draad zo doorgesneden dat er nog voldoende over is om een stekkertje te maken dat in de vork zal zitten aan de onderkant van de forumslader.
FL is nu verzonden voor herstelling.
Hallo,

Misschien is de vraag al eerder gesteld, maar het lukt me niet om 19 pagina's tot in de detail door te lezen ;)

Heeft iemand ervaring met de forumslader in combinatie met een Garmin GPS?

Momenteel heb ik een Son naafdynamo icm E-werk en een powerbank. Daarop aangesloten is de Garmin Oregon GPS.
De powerbank (x torm) kan opladen en stroom geven tegelijkertijd. Maar, op het moment dat ik te langzaam fiets geeft de GPS aan dat hij overschakelt op batterijen. Dit is een korte onderbreking, maar wel erg storend.
Een eerdere powerbank (ook van x torm) die ik had had dit probleem niet. Nooit een onderbreking gehad. Echter, diezelfde powerbank is niet meer te verkrijgen.

Nu ga ik overstappen naar een ander fiets met de mogelijkheid een Forumslader in te laten bouwen.

Gezien bovenstaande situatie, hoe zit dit met de forumslader? Als je langzaam fietst of stil staat, krijgt de GPS dan een onderbreking en melding dat hij overschakelt naar batterijen of niet?

Karin
ps. mocht iemand een powerbank kennen die dit probleem niet heeft, dan houd ik mij aanbevolen voor tips.
karinh schreef:
zo 10 apr, 2022 13:13

Momenteel heb ik een Son naafdynamo icm E-werk en een powerbank. Daarop aangesloten is de Garmin Oregon GPS.
De powerbank (x torm) kan opladen en stroom geven tegelijkertijd. Maar, op het moment dat ik te langzaam fiets geeft de GPS aan dat hij overschakelt op batterijen. Dit is een korte onderbreking, maar wel erg storend.
B&M verkoopt ook nog een eigen losse bufferaccu, die zou je er ook nog tussen kunnen zetten.

Maar als je toch al gaat wisselen... Zo'n bufferaccu zit er ook in een Forumslader en zou je probleem op moeten lossen. Waarschijnlijk zelfs wel in zoverre dat de powerbank er met niet al te sterk klimmen wel tussenuit kan.
Ja, met de forumslader gebeurt dat ook. Als je lang heel traag klimt en/ of de verlichting staat aan geraakt ook de bufferaccu leeg. Dan krijgt de garmin gps niet meer voldoende energie van de forumslader. De gps geeft dan een melding en vraagt of ie moet overschakeken naar batterij of afsluiten.
Dat betekent dan ook dat de accu van je FL bijna leeg is, en dan gaat het bij welke oplossing je ook kiest fout. Dat is dus zoals het ontworpen is.
Een gps heeft nu eenmaal elektrische energie nodig en die moet ergens vandaan komen.
Als je powerbank/bufferaccu voldoende zwaar is gebeurt het niet.
Ik heb een Garmin Oregon en de Forumslader (met extra grote accu) en dat werkt prima. Alleen toen de verbinding tussen mijn naafdynamo en de FL niet goed was liep ik tegen het probleem aan dat je beschrijft.

Weet niet of die extra grote accu ook is in te bouwen, ik heb de FL los in een tasje aan het frame.
Ik heb een ISY Mobile Powerbank, een soort draagbare accu, welke je eerst thuis of in je verblijf met stroom oplaadt, en onderweg je camera of telefoon met een USB-kabel op z'n beurt weer kan opladen.
Eigenlijk gebruik ik hem amper.

https://powerbankwinkel.com/isy-iap-300 ... mah-zwart/
het probleem met een lader via een dynamo en een garmin gps komt me erg bekent voor.
Super irritant want het navigeren pauzeert dan een paar seconden.
Ik heb zelf hier nu heel veel geëxperimenteerd.
Wanneer de bufferaccu leeg is zal de lader proberen om de accu te laden en tegelijkertijd de gps van stroom te voorzien. Dit kan wel maar dan moet je heel hard fietsen. ( in mijn geval 25km/u )
De dynamo kan niet genoeg vermogen leveren voor beide tegelijk.
Ik heb er een schakelaar tussen gezet, of ik laad de accu of de gps.
Hier een leuke review van de forumslader met interessante weetjes over het functioneren.
Ik overweeg om een forumslader v6 met grote accu aan te schaffen voor inbouw in het balhoofd/stuurpen van de fiets van mijn vrouw. Een Koga Worldtraveller van 2021.

Weet iemand of dit gaat passen zonder boren en slijpen?
IMG_20221130_183610.jpg
IMG_20221130_183551.jpg
IMG_20221130_184216.jpg
IMG_20221130_183510.jpg