Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks zadel en regen ? - Forum Wereldfietser

Brooks zadel en regen ?

Beste wereldfietsers,

Ik vroeg me af hoe wereldfietsers hun Brooks zadels goed houden als het dagen achter elkaar regent en je geen gelegenheid hebt om hem te laten drogen.

Zelf heb ik nog maar weinig meerdaagse tochten gemaakt en de keren dat het regende had ik altijd gelegenheid om het zadel s'avonds te laten drogen in een hotel. Maar wat nu als je een lange kampeertocht maakt? Je kunt natuurlijk een plastic zak om je zadel doen maar als het dagenlang regent wordt het uiteindelijk toch allemaal nat en klam...

Of voor dat soort tochten toch maar terug naar een syntetisch zadel? :cry:
YuShan schreef:
Of voor dat soort tochten toch maar terug naar een syntetisch zadel? :cry:
Nee, nooit!

In IJsland en Noorwegen toch wel veel regen gehad en inderdaad een plastic zak gebruikt 's avonds, ach, misschien werd het uiteindelijk wat klam, maar daar hebben we geen problemen mee gehad.

Ik kan gewoon niet meer zonder mijn brooks-zadels... zijn inmiddels voor mijn poezelige kont gemaakt! :D

Ik rij ook al sinds jaar en dag met Brooks zadels. Nooit problemen gehad met regen. Gewoon bij iedere stop een plastic zak erover doen en verder niks bijzonders.

Je moet inderdaad erg consequent zijn in het drooghouden van een leren zadel en er al vóórdat het zadel nat wordt een niet-lekke zak over doen.
's Nachts vergeten een zak erover te doen is beter dan een regendans :lol:
Leon

Leon schreef:Je moet inderdaad erg consequent zijn in het drooghouden van een leren zadel en er al vóórdat het zadel nat wordt een niet-lekke zak over doen.
Leon
Ja dat bedoel ik dus.
Ik ben niet bang voor een natte kont ofzo, ik ben bang dat het zadel gaat uitzakken als je hem gebruikt terwijl het leer nat is.
Als je een kampeertocht doet waarbij je dagenlang door de regen rijdt dan wordt dat zadel uiteindelijk toch wel nat, of je nu een zak erover doet of niet. Dat was eigenlijk mijn vraag in hoeverre dat een probleem is.

Maar aan de reacties te lezen valt dat dus mee? :)

Een (door-)nat zadel zal inderdaad wel snel uitzakken, dus dat zal je moeten proberen te voorkomen (een paar druppels is helemaal niet erg, en door transpiratie zal het zadel ook vochtig kunnen worden).
Maar waarom zou je zadel doornat worden tijdens een lange regenperiode als je er zelf op zit, of als je er niet op zit is afgedekt met een plastic zak? Of rijdt je zonder spatborden zodat het van onder nat wordt gespat?
Ik zorg er wel voor dat het zadel kan ademen als het het niet meer regent. Mij lukt het eigenlijk altijd wel om het redelijk droog te houden op die manier.

Zorg gewoon dat het niet nat wordt. Of je zit erboven op dan is er niks aan de hand zorg dat het zadel gevet is dat werkt water afstotend en op de moment dat je niet onderweg bent een zak je erover zoals Leon al beschrijft.

YuShan schreef:Als je een kampeertocht doet waarbij je dagenlang door de regen rijdt dan wordt dat zadel uiteindelijk toch wel nat, of je nu een zak erover doet of niet. Dat was eigenlijk mijn vraag in hoeverre dat een probleem is.

Maar aan de reacties te lezen valt dat dus mee? :)
Het probleem valt niet mee. Het bestaat gewoon niet. Ook naar dagenlang fietsen door de regen blijft je zadel droog, mits je de voorgenoemde zak gebruikt. Het is werkelijk het enige onderdeel dat droog blijft. Bij langdurige regen heb ik de plastik zak ook tijdens het fietsen over mijn zadel. Dan kun je ook ook even wat langer stilstaan om op de kaart te kijken zonder dat je zadel nat wordt.

's ochtends weer je natte schoenen aan doen .... dat is pas een probleem :wink:

Sjirk

Ik heb er wel een probleem mee gehad, maar dat kwam door mijn eigen onozelheid.
2 Jaar geleden met nieuwe fiets en dito (brooks) zadel regende het flink in de Ardennen.
Zolang we op het zadel zaten geen probleem, voor het zadel dan toch...
's Nachts was het zakje van m'n zadel gewaaid en toen bleek het speciale brooks zadeldekje geheel niet waterdicht.
's Morgens het zadel nog wel geprobeerd zo goed mogelijk te drogen maar het kwaad was geschied.

Als gevolg hiervan is het zadel gedurende de volgende 2 weken wel behoorlijk opgerekt.
De stelmogelijkheid is dan al goed van pas gekomen...

Ik ben sindsdien op mijn hoede om mijn zadel niet onafgedekt te laten bij dreigende regen, of andere wateroverlast.

Michiel

Mijn ervaring:

Je wordt verslaafd aan een Brooks-zadel. Ik heb nu vijf fietsen. Drie ervan hebben een Brooks-zadel. Het oudste zadel is intussen 26 jaar oud! Het is ondertussen honderden keren nat geweest, maar niks aan de hand. Gewoon laten drogen en vooral: er niet op gaan zitten zolang het ding nat is! Zo blijft het in goede conditie. Als het dreigt te gaan regenen, en je laat de fiets ergens achter, dek dan je zadel af met een hoesje. De oorspronkelijke Brooks-hoesjes zijn inderdaad niet waterdicht, en een plastiek zak oogt niet zo mooi, vind ik. Dus heeft mijn vrouw er een mooier hoesje voor gemaakt uit waterdicht zeildoek. Tijdens een fietsvakantie is het natuurlijk iets moeilijker om een zadel droog te houden. Na een lange regendag fietsen is het zadel zeker nat. Rekt het zadel nadien zo ver uit dat de bout te kort wordt, dan rest er slechts één mogelijkheid: een nieuw zadel kopen. (Is je emotionele band met je fietszadel echt heel sterk, dan kun je hem nog altijd op de schoorsteenmantel leggen, of op de televisie.)

Voor wie zich afvraagt welk zadel fiets 4 en 5 hebben:
4 heeft een Lepper (Hollandse degelijkheid, gekocht in Vlaanderen).
5 is een ligfiets (buiten categorie).

Groeten,
Geert

Of neem 'n Dry Seat hoesje voor over je zadel. Het heeft 'n touwtje waarmee je 't aan 't zadel kunt vast binden. Dan heb je 't ook altijd bij je. En 't is ook eenvoudig onder je zadel op te bergen. :idea: :wink:

Marco

Die Dry seat is een goede oplossing. Als je fiets ongebruikt in de regen staat werkt een plastic zak ook wel (al waaien die wel eens weg). Moet je fietsen in de regen, dan heb je in de praktijk toch het probleem dat je zadel nat dreigt te worden, en dat is inderdaad niet goed. Met de Dry seat kun je op het dekje zitten doorfietsen. Een Dry seat heeft dan niet het eeuwige leven, maar wel veel langer dan een plastic zak.
W

Klinkt interessant die Dry Seat, die is dus echt waterdicht? En waar koop je die? Op de website zag ik 't zo snel niet...

Overigens vind ik 't nog altijd opmerkelijk dat die zadelhoesjes die Brooks zelf verkoopt om je zadel droog te houden, niet waterdicht zijn. We hebben dit nu 'opgelost' door eerst een plastic zak over 't zadel te trekken, en daaroverheen het Brooks hoesje, strak aangetrokken zodat de zak blijft zitten. Werkt wel, maar voelt toch een beetje als 't paard achter de wagen spannen....

Roef

In ieder geval te koop bij Bike4Travel , en ik denk meer beter-gesorteerde fietsenzaken; Zelf heb ik 'm bij Vittorio gehaald.

Marco

Geert Dewit schreef: De oorspronkelijke Brooks-hoesjes zijn inderdaad niet waterdicht, en een plastiek zak oogt niet zo mooi, vind ik. Dus heeft mijn vrouw er een mooier hoesje voor gemaakt uit waterdicht zeildoek.
Dat het niet zo mooi oogt vind ik eigenlijk juist een pluspunt. Zak erover heen en je fiets is al een stuk minder interessant voor de gelgenheidsdief. Zal best dat een wat slimmere dief denkt 'O, daar zal wel een leren zadel onder zitten' maar er staan ook een hoop studentenfietsen met plastic zakken, omdat het gehele dek van een zadel af is, of omdat het een kapot gel-zadel is.

Een hoesje uit zeildoek is echter wel een interessante optie. Een keer m'n zusje aan het werk zetten... :wink:

Groet,
Maurits

ps. ik gebruik dus idd gewoon een plastic zak. Ook wel tijdens fietsen wanneer het regent, ik ben niet, ehm, heel breed dus mijn zadel wordt dan helaas toch nat... Let wel op dattie niet afgeeft, want van die strepen op je broek is niet mooi...

Geert Dewit schreef:Rekt het zadel nadien zo ver uit dat de bout te kort wordt, dan rest er slechts één mogelijkheid: een nieuw zadel kopen.
Nee hoor! Afbeelding
Leon

@ Rongyos: Hoe je 'n dealer van dry seat hoesjes bij jou in de buurt kunt vinden, kan ook nog zo: Tik op google in dry-seat (aan 't streepje herkent google 'n exacte woordcombinatie) en je gemeente of 'n kengetal. Ik tikte bv in; dry-seat Den-Bosch, en kwam automatisch op deze dealer-lijst: http://www.dryseat.nl/brabant.html

Moet je iets mee kunnen. Veel succes. :wink:
Misschien dat de Dry seat website word bij gewerkd, dat ze geen link naar die dealerlijst geven.

Marco

P.S. Ik wist dat die dealer-lijst er was. Dat maakte 't zoeken ook 'n stuk makkelijker.