Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke concurrenten heeft dit forum? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Welke concurrenten heeft dit forum?

keesswart schreef:
ma 21 mar, 2022 22:49
Arnoutt schreef:
ma 21 mar, 2022 22:08
Wel veel gefietst maar nog niet buiten Europa.
Daar is niks mee. Enkele dagen terug vroeg een kennis iets over fietsen in Spanje en over Spaanse treinen. Toen we haar adviseerden om eens op dit forum te kijken, was ook haar reactie: 'Maar we zijn helemaal geen wereldfietsers, want we hebben nog nooit buiten Europa gefietst'.
Ik heb haar verzekerd dat misschien wel de meeste wereldfietsleden zelden of nooit buiten Europa fietsen en dat die vaak minder wereldvreemd zijn dan degenen die het altijd over hun tochten in Verweggistan hebben ;-). Zie ook dit draadje.
Ik heb me altijd afgevraagd waarom de ietwat vreemde en licht pretentieuze naam “wereldfietser” de naam van dit forum/vereniging is. Iets als “fietsreizigerforum” of “vakantiefietserforum” lijkt een wat bredere basis te kunnen hebben en misschien zelfs beter overeen te komen met de leden/deelnemers hier. Voor wandelaars bestaat “hiking.nl”; dat heet ook niet “wereldhiking.nl”
Dat is, Joris, omdat de wereld niet alleen letterlijk over de aardbol gaat, maar ook over je openstellen voor de figuurlijke wereld om je heen. De nieuwsgierigheid prikkelen dus: via een fietsreis nieuwe plekken ontdekken, nieuwe ervaringen opdoen, leren en genieten van al het moois dat onze buitenwereld te bieden heeft. Die buitenwereld kan overal zijn: een andere provincie, een ander land in Europa, in een ander werelddeel... Wat mij betreft dekt 'wereldfietser' de lading dan ook beter als naam van dit forum/vereniging dan die m.i. ietwat saaie en weinig aantrekkelijke namen 'fietsreizigerforum' of 'vakantiefietserforum', die me op de een of andere manier doen denken aan de voorkant van de ANWB Kampioen.
keesswart schreef:
ma 21 mar, 2022 22:49
... Ik heb haar verzekerd dat misschien wel de meeste wereldfietsleden zelden of nooit buiten Europa fietsen en dat die vaak minder wereldvreemd zijn dan degenen die het altijd over hun tochten in Verweggistan hebben .
Kan je dat verschil in wereldvreemdheid tussen de door jou genoemde subgroepen staven met feiten?
Mijn two cents?
De naam van de club is ooit gekozen. Misschien was het percentage ver- en langfietsers toen groter.
Op de keper beschouwd hebben andere clubs ook rare namen. De ANWB lijkt zich alles toe te eigenen wat op schijfvormige objecten beweegt en ook de Fietsersbond overbiedt hevig: bij nader inzien doen zij niet veel voor wielrenners en MTB-ers maar hebben ze een doelgroep die veel specifieker is dan hun naam doet vermoeden.
Het zij zo. Het zijn meer merknamen dan omschrijvingen.
Ook de naam is een verenigingszaak. Dus graag ook dat bij "bestuur en beleid". A.S. maandag is er weer een Algemene Ledenvergadering.
Ik vertel gewoon wat - heel heel heel weinig nog wel - over de geschiedenis van de vereniging Bert. Dat is geen beleidskwestie.
Leon schreef:
do 24 mar, 2022 11:18
Ik vertel gewoon wat - heel heel heel weinig nog wel - over de geschiedenis van de vereniging Bert. Dat is geen beleidskwestie.
Laat dat gewoon aan de mensen van de vereniging over.
bert sitters schreef:
do 24 mar, 2022 11:47
Leon schreef:
do 24 mar, 2022 11:18
Ik vertel gewoon wat - heel heel heel weinig nog wel - over de geschiedenis van de vereniging Bert. Dat is geen beleidskwestie.
Laat dat gewoon aan de mensen van de vereniging over.
Aan overtreding van welke forumregel of welke wet maak ik mij schuldig dat ik op dit internetforum niet een paar woordjes zou mogen vertellen over het ontstaan van vereniging De Wereldfietser?
Leon en Bert.
Does lief.
Waarom zo nodig je gelijk halen.
Het verpest de lezenwaardigheid van dit forum.

Dit item begon over concurrenten van buiten het forum.
Het lijkt er op dat het forum ook concurrenten binnen heeft.
Joris Flemming schreef:
do 24 mar, 2022 05:44
Ik heb me altijd afgevraagd waarom de ietwat vreemde en licht pretentieuze naam “wereldfietser” de naam van dit forum/vereniging is.
Dat kun je opzoeken: https://www.wereldfietser.nl/vereniging ... eldfietser

Overigens: de wereld begint bij je voordeur.
bert sitters schreef: Laat dat gewoon aan de mensen van de vereniging over.
Mijn bijdragen hier zijn soms niet scherp. Dit vind ik echter een messcherpe analyse.
Leon schreef:
zo 20 mar, 2022 12:08
Wat zijn de concurenten van dit forum?

Ik kan het natuurlijk zelf gaan zoeken, maar er zijn hier vast deelnemers die niet alleen van dit forum gebruik maken als ze eens fietsgerelateerde informatie zoeken of willen delen. Welke fora zijn dat? Wat voor informatie haal je er vandaan of geef je er aan anderen?

Ik bedoel dus fora (in welke vorm dan ook) die een min of meer overeenkomstig doelgebied hebben als dit forum. Geen wielrenfora, MTB-fora e.d.
Om deze vraag te kunnen beantwoorden is het van belang te weten wat je doel met het forum is, en hoe je dat wilt bereiken. Waarbij ik even in het midden laat wie "je" is.

Wat wil je zijn, en voor wie? Een moderne variant van de ingezonden-brievenrubriek van het verenigingsorgaan? Een plek om aandacht te vragen voor het reizen per fiets en nieuwe leden te werven? Een plek waar mensen dagelijks even inchecken voor een leuk gesprek met gelijkgestemden, over fietsen of ook over andere zaken? Een schuilkerk voor Rohloff-aanbidders?

Ieder doel vraagt een andere strategie.

Mijn profiel is dat van iemand die iets heeft met klassieke fietsen, daar graag mee op vakantie gaat, en een forum een leuke manier vindt om daarover met gelijkgestemden van over de hele wereld van gedachten te wisselen.

Mijn forumgedrag (op de fora waar ik een account heb) heb ik voor de gelegenheid eens in kaart gebracht, en dat geeft in ieder geval aan welke fora vanuit de doelgroep waar ik toe behoor als relevant zouden kunnen worden beschouwd:

Afbeelding
Dank je. Dat is een antwoord. 8)
non-fixie schreef:
do 24 mar, 2022 19:16


Afbeelding
Als ik dit overzicht zie, dan heeft het forum van onze vereniging nauwelijks "concurrentie" van Nederlandstalige fora.
Zo'n Amerikaans forum is natuurlijk interessant, maar specifiek op Nederland gerichte onderwerpen kom je er niet op tegen. Informatie over Santos, idworx, Avaghon, Snel, de nieuwe vakantiefietsenzaak in Gorssel, de nieuwe fietsroute van Kees Swart naar Berlijn, reservering voor fietsen bij NS, leuke natuurkampeerterrein, nachttreinen met fietsplaatsen vanuit Nederland, de nieuwe veerboot vanaf de Eemshaven naar Zweden, vrienden op de fiets, Camino fietsvervoer, Fiets-mee, Rondje Groningen, op snack-toer met Bart Oppenheimer, wintertrektocht met boerenkool van Anita, op berggeitentocht met Bert van Sprang etc, etc, etc, zul je daar lastig treffen.

Oude Fiets is voor een specifieke doelgroep, die slecht een klein deel van de fietsreizigers overlapt.

Overigens is dit het forumgebruik van slechts een enkele persoon. Volgens mij is dit totaal niet representatief voor de Nederlandse en Vlaamse fietsreizigers.
bert sitters schreef:
vr 25 mar, 2022 08:19
Zo'n Amerikaans forum is natuurlijk interessant, maar specifiek op Nederland gerichte onderwerpen kom je er niet op tegen.
en dat heeft een waarachtige wereldfietser natuurlijk ook helemaal niet nodig :wink:

bert sitters schreef:
vr 25 mar, 2022 08:19
Informatie over Santos, idworx, Avaghon, Snel, de nieuwe vakantiefietsenzaak in Gorssel, de nieuwe fietsroute van Kees Swart naar Berlijn, reservering voor fietsen bij NS, leuke natuurkampeerterrein, nachttreinen met fietsplaatsen vanuit Nederland, de nieuwe veerboot vanaf de Eemshaven naar Zweden, vrienden op de fiets, Camino fietsvervoer, Fiets-mee, Rondje Groningen, op snack-toer met Bart Oppenheimer, wintertrektocht met boerenkool van Anita, op berggeitentocht met Bert van Sprang etc, etc, etc, zul je daar lastig treffen.
Daarentegen is er op bijvoorbeeld de fora van fiets.nl en mountainbike.nl behoorlijk informatie te vinden over bikepacking (dat is weer wat nieuws), en op bijvoorbeeld tweakers en fiets.nl véél informatie over gravelbikes en -routes (dat is ook weer wat nieuws, het heeft overeenkomsten met de randonneurs uit het pre-wereldfietsertijdperk).
4 pagina's met reacties, en slechts een handjevol bevat links naar andere fora :shock:

Voor het begrip ' fietsvakanties' kijk ik eigenlijk voornamelijk op wereldfietser. Daarnaast kijk ik soms op crazyguyonabike, voornamelijk voor de verslagen.

Voor ultralight kampeermateriaal gebruik ik ook regelmatig het forum van de wandelburen: hiking-site.nl. Fietsvakantie en kamperen gaan bij mij namelijk hand in hand :)
Grandonneur schreef:
vr 25 mar, 2022 09:28
bert sitters schreef:
vr 25 mar, 2022 08:19
Zo'n Amerikaans forum is natuurlijk interessant, maar specifiek op Nederland gerichte onderwerpen kom je er niet op tegen.
en dat heeft een waarachtige wereldfietser natuurlijk ook helemaal niet nodig :wink:

bert sitters schreef:
vr 25 mar, 2022 08:19
Informatie over Santos, idworx, Avaghon, Snel, de nieuwe vakantiefietsenzaak in Gorssel, de nieuwe fietsroute van Kees Swart naar Berlijn, reservering voor fietsen bij NS, leuke natuurkampeerterrein, nachttreinen met fietsplaatsen vanuit Nederland, de nieuwe veerboot vanaf de Eemshaven naar Zweden, vrienden op de fiets, Camino fietsvervoer, Fiets-mee, Rondje Groningen, op snack-toer met Bart Oppenheimer, wintertrektocht met boerenkool van Anita, op berggeitentocht met Bert van Sprang etc, etc, etc, zul je daar lastig treffen.
Daarentegen is er op bijvoorbeeld de fora van fiets.nl en mountainbike.nl behoorlijk informatie te vinden over bikepacking (dat is weer wat nieuws), en op bijvoorbeeld tweakers en fiets.nl véél informatie over gravelbikes en -routes (dat is ook weer wat nieuws, het heeft overeenkomsten met de randonneurs uit het pre-wereldfietsertijdperk).
"Wereldfietsen" begint vaak bij je eigen voordeur. Zeker als je voor en na transport meerekent. Verder zit je met allerlei voorbereidingen, die veel mensen het liefst in eigen omgeving doen.
Er is slechts een gering deel van fietsreizigers dat aan bikepacking doet. Is een specifieke doelgroep net als ligfietsers.
fiets.nl is echt een magazine voor racefietsers en mountainbikers. Tweakers is gericht op high tech freaks en bepaald niet alleen op fietsen. .
Er is slechts een gering deel van fietsreizigers dat aan bikepacking doet. Is een specifieke doelgroep net als ligfietsers.
Dat klopt, maar het is wel een interresant deel voor onze vereniging en dit forum, omdat dit deel gemiddeld een stuk jonger is.
bert sitters schreef:
vr 25 mar, 2022 10:30
Er is slechts een gering deel van fietsreizigers dat aan bikepacking doet.
Er is slechts een gering deel van fietsreizigers dat aan wereldfietsen doet. Wat is gering, en waarom doet dat ergens toe?

Reizen met een bepakte racefiets is sterk in opkomst, en met de huidige beschikbare materialen een mooie manier van reizen ook nog eens. Het biedt perspectief voor routes en dagafstanden die voorheen buiten bereik lagen.
Het gravelracertopic op fiets punt nl staat intussen op 270 pagina's. Een gravelracer is een racefiets met een wat comfortabeler zit, dikkere banden, lichtere versnellingen en eventueel de mogelijkheid voor drager/spatborden. Bij uitstek interessant voor vakantiefietsers. Daarom noem ik dit als 'concurrent' van (liever aanvulling op?) het WF forum.

Ik ben niet voor/tegen het één/ander. Fiets zelf met koga en ortlieb. En ook op andere fietsen met andere tassen. Tunnelvisie is zonde als je graag onderweg bent.
Grandonneur schreef:
vr 25 mar, 2022 11:28
bert sitters schreef:
vr 25 mar, 2022 10:30
Er is slechts een gering deel van fietsreizigers dat aan bikepacking doet.
Er is slechts een gering deel van fietsreizigers dat aan wereldfietsen doet. Wat is gering, en waarom doet dat ergens toe?...
Precies. En er is misschien slechts een gering deel van de fietsreizigers dat routes rijdt die door anderen zijn bedacht. Prima toch?

Persoonlijk voel me me meer thuis op een breed forum dan in een gesegregeerde bubbel voor een specifieke doelgroep. Een inclusief en divers forum bedient meerdere doelgroepen, zonder vooringenomenheid ten aanzien van bijv. leeftijd, achtergrond en interesses, met als kader de missie (bijv. passie voor fietsvakanties) van de organisatie die het forum betaalt en beheert (in dit geval de WF). Tussen die doelgroepen zijn er wel degelijk cross-overs (sorry voor dit vreselijke woord) mogelijk. Zo kan je tasjes die in zwang zijn bij gravelracers ook gebruiken voor andere fietsen, en kan je traditionele fietstassen ook prima achter op een gravelracer hangen. Navigatie, fietstransport en vragen over bepaalde fietsgebieden zijn generieke topics die in principe voor elke doelgroep interessant kunnen zijn. Raadplaatje is weliswaar kletspraat, maar kan wel degelijk mensen uit verschillende doelgroepen verbinden, en soms zelfs uitnodigen om ergens te gaan fietsen. Laten we deze heterogeniteit koesteren.

Terug naar de vraagstelling:
- Een paar keer per jaar beland ik op een mtb-forum (geen idee welk) als ik specifieke informatie zoek om iets te repareren ofzo.
- Gemiddeld 1x per jaar bezoek ik Crazy Guy als ik een reisverslag bijwerk, maar ik volg dat forum verder niet.