Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wereldfiets wiki? - Forum Wereldfietser

wereldfiets wiki?

Aangezien het forum zoveel informatie her en der verbergt, vind ik dat deze Aangezien we hier op dit forum veel van dezelfde vraag voorgeschoteld krijgen, heb ik het volgende concept-idee: Informatie veel beter in een wiki zou kunnen worden ondergebracht.

Voordelen zouden dan zijn:
- Dat je niet ellelange draadje moet doorpluizen voor het antwoord op die ene vraag
- Het als een verlengstuk zou werken met het forum: Het besluit van een topic kan steeds worden toegevoegd aan de wiki.
- Hierdoor heb je veel minder vragen die al eens gesteld zijn. Dit maakt het forum aangenamer.

je zou zo wiki-pagina's kunnen maken per land-regio-route maar ook zou je een centrale pagina kunnen maken rond fietstechniek waarvanuit je dan kunt doorklikken naar ieder specifiek onderdeel.

Het is dan wel de bedoeling dat draadjes over het onderwerp in de bronnenlijst van een artikel komen.

aan de moderators: net als bij phpBB zijn er ook gemakkelijk templates te vinden voor een wiki. Als je in de mod-gallery van phpBB kijkt, vind je zelfs mods om de phpBB en wiki gebruikersdatabase te delen

ze zijn er ja,

maar mijn ervaring ermee is dat het een rot werk is om het op te zetten qua info.

vooral ook omdat er heeeeel wat discussie punten zijn, dit is niet zo 1-2-3 in een wiki te verwerken, terwijl de keiharde natuurkennis wiki waar ik ook op rondneus/bijdraag alleen maar feiten beslaat.(terwijl de mening of iemand met een 26 inch of 28 inch wiel moet rijden gewoon verschillen).

ik voorzie er veel problemen met het opzetten hiervan, maar misschien dat andere mensen er anders over denken.

Hoi,

Hoewel ik totaal niet weet hoe zo'n wiki-pagina werkt lijkt het me heel veel werk voor een beperkte vooruitgang.

Op het forum (en ook via google) kun je in mijn ogen prima zoeken naar informatie. Dat steeds dezelfde vragen worden gesteld ligt volgens mij puur aan het feit dat de mens nu eenmaal een lui wezen is én dat bovendien wellicht te weinig mensen gebruik maken van de zoekfunctie van het forum...Misschien zou daar eerder meer aandacht naar uit moeten gaan...

Bovendien is veel informatie op het forum veranderlijk; het lijkt me veel werk om steeds de meest actuele en correcte informatie op de wiki-pagina te hebben.

Maar goed, zoals ik al schreef: ik ken het wiki-systeem niet goed genoeg dus misschien is het allemaal onzin wat ik zeg :wink:

Gudrun

Binnen het forum is er een veredelde vorm van een wiki aanwezig. Dit zijn de onderwerpen over landen. Er zit een kleine groep mensen achter dit initiatief. Zij zorgen ervoor dat de informatie correct wordt gesorteerd en gecategoriseerd. En ieder lid van het forum kan zijn of haar bijdrage doen om de informatie nog beter te maken.


Voor de rest, om meer over het plaatsen van een wiki in te gaan, lijkt het me verstandiger om een wiki in het normale deel van de site te plaatsen dan in het forum. Er zijn volgens mij goede oplossingen om een wiki op te nemen in Joomla, het pakket waarmee de site wordt onderhouden. Maar nogmaals, ik denk dat dit niet voldoende zal bijdrage.

Neemt niet weg dat als er actieve leden zijn die hun schouders hieronder willen zetten en met een beetje uitgewerkte ideëen willen komen, dan staan we daar natuurlijk voor open.
Gudrun schreef: Hoewel ik totaal niet weet hoe zo'n wiki-pagina werkt lijkt het me heel veel werk voor een beperkte vooruitgang.
Gudrun
Het beste voorbeeld is volgens mij nog steeds Wikipedia.

Jarno schreef:Het beste voorbeeld is volgens mij nog steeds Wikipedia.
Daar ligt nog een enorm gebied braak, want woorden als wereldfiets en vakantiefiets komen er niet in voor, en de definitie van Randonneur is toch anders dan die welke hier gebruikelijk is: http://nl.wikipedia.org/wiki/Randonneur
Dus leef je uit!
Leon

Leon schreef:
Jarno schreef:Het beste voorbeeld is volgens mij nog steeds Wikipedia.
Daar ligt nog een enorm gebied braak, want woorden als wereldfiets en vakantiefiets komen er niet in voor, en de definitie van Randonneur is toch anders dan die welke hier gebruikelijk is: http://nl.wikipedia.org/wiki/Randonneur
Dus leef je uit!
Leon
Helemaal met je eens Leon! Maar het lijkt me dan ook dat Wikipedia daar dan een goed medium voor is.

Het forum staat vol met meningen. Een wiki lijkt me een uitstekende vorm om de feiten uit het forum te destilleren en daarin te plaatsen. Ook over bijvoorbeeld een discussie als 26" vs 28" vallen wel wat feiten te melden.

Of je dit op de Wereldfietsersite faciliteert of mensen doorstuurt naar Wikipedia lijkt me een keuze voor de vereniging. De vraag is dan: wil je bezoekers op de site houden?

Gaele

Ik vind het helemaal geen gek idee om een wiki (of iets dergelijks) te maken met allerhande informatie. Eigenlijk heb ik mij er wel eens over verbaasd dat deze website 'beperkt' blijft tot een forum en de landeninfo.

Het is natuurlijk wat Gudrun zegt: de mens is van nature een lui wezen. En gaat gewoonweg niet (uitzonderingen daargelaten) een enorm forum doorspitten. Want ook al gebruik je de zoekfunctie, je wordt ook nogal een geconfronteerd met allerlei info/meningen/geklets waar je wellicht helemaal niet op zit te wachten. Vandaar de steeds terugkerende vragen over 26/28 inch, staal/alu etc.

Ik kan mij daarom goed voorstellen dat je op deze site een deel inricht met allerhande (basis)informatie. Natuurlijk moet dit duidelijk te vinden zijn én zeer toegankelijk, zowel qua structuur als schrijfstijl. Volgens mij hoef je je niet te beperken tot keiharde feiten, maar kun je hierin prima allerlei overweging en plussen en minnen kwijt.

Nieuwe site/forumbezoekers moeten getriggerd worden om eerst daar te kijken en zo nodig door te vragen op het forum.
Komen er toch 'basisvragen' op het forum, dan verwijs je direct door naar het informatiedeel. 'Lees eerst dat maar eens door, en kom maar terug als je nog extra vragen hebt'.
Net als de landeninfo kan ik mij voorstellen dat het een groeimodel wordt. Je begint bij de onderwerpen waarvoor de grootste informatiebehoefte is, en bouwt het langzaam maar zeker uit. En waar de grens ligt? Dat lijkt mij een kwestie van 'de tijd zal het leren'.

Ik wil best eens meedenken hoe zoiets eruit zou kunnen zien.

Op www.fietsenmetkinderen.info hebben wij bewust veel aandacht besteed aan allerhande informatie. Ik denk dat bijvoorbeeld de pagina 'waar let je op bij de aanschaf van een gezins-fiets-tent' een goed voorbeeld is hoe je feiten, meningen en overwegingen prima kunt samenvoegen.


Groeten,
Sandra

Google gebruiken om het forum te doorzoeken doet al wonderen!
Misschien dat integreren op de site!

baartmns schreef:Ik vind het helemaal geen gek idee om een wiki (of iets dergelijks) te maken met allerhande informatie. Eigenlijk heb ik mij er wel eens over verbaasd dat deze website 'beperkt' blijft tot een forum en de landeninfo.
Wat versta je onder beperkt? Zaken als de activiteitenkalender, verslagen, verenigingsnieuws of blokje om zijn toch ook onderdeel van 'deze site'?

giantus schreef:Google gebruiken om het forum te doorzoeken doet al wonderen!
Misschien dat integreren op de site!
Heb ik wel eens overwogen, maar nooit tot uitvoer gebracht. Het wachten is eigenlijk op phpBB 3, wat helaas iets van 2 jaar vertraging heeft gehad. Maar het schijnt ergens de komende maanden afgerond te worden. Het zoeken in versie 3 zou een heel stuk beter moeten werken.

@jarno

Dan is het inderdaad wel de moeite om te wachten. Je kan nu namelijk ook al gewoon via google zoeken!

Overigens bedoel ik het niet als kritiek! Ben erg blij met het forum:D:D

Jarno, ik had 'beperkt' ook niet voor niets tussen quotes gezet. En je hebt natuurlijk gelijk, er staat ook verenigingsnieuws etc. op. Ik bedoel het ook zeker niet negatief of veroordelend, integendeel. Ik vind het forum fantastisch, de landeninfo super etc.!
Dat de site zich 'beperkt' tot een forum, landeninfo, verenigingsnieus etc., betekent dus niet dat ik de site 'beperkt' vind (want dat is natuurlijk allerminst het geval).

Sandra

Als je bepaalde fietsvakantie-zoektermen op google loslaat kom je vaak vanzelf al op de juiste plaats op het forum.

@Baartmns en Giantus
Het was niet mijn intentie om het al te negatief te brengen. Alle vormen van kritiek zijn welkom :D.

Ik ben het absoluut met mensen eens dat heel veel info via Google/interne Search gewoon terug te vinden is op het forum, maar het probleem is dat er vaak meerdere topics zijn waar deze info in staat en vooral onderwerpen waar veel over te vertellen valt bevatten dan heel veel topics met elk heel veel paginas waardoor het voor de leek eigenlijk niet te overzien is waar nu de informatie staat die voor hem relevant is.

Als je op "Rohloff" zoekt binnen het forum krijg je 185 topics! Zelfs de leek kan aan de hand van de titels daarvan ongeveer 3/4 schrappen, maar dan nog moet hij heel veel topics doorspitten en hopen dat hij voor hem relevante en begrijpelijke info tegenkomt.
Natuurlijk zal hij dan zijn zoekopdracht moeten verfijnen, maar als je echt totaal niets van het onderwerp af weet weet je ook gewoon niet hoe je je zoekopdracht moet specificeren.

Juist een Wiki zou dan perfect werken, want je leest alles over het onderwerp wat je wilt weten en als je er dingen omheen wilt weten kan je zelf kiezen of je doorklikt vanaf de "Rohloff-wiki".

Niet vervelend bedoelt richting de Admins (Goed werk guys! :D ), maar zodra ze de basis hebben geintegreerd hoeven ze er niet meer naar om te kijken, de gebruikers leveren dan wel de content, dus tenzij de basis implementeren verschrikkelijk onwerk is zijn ze er niet veel tijd aan kwijt.

Als dit goed van de grond komt heb je een prachtig naslagwerk over alles wat je over een fiets zou willen weten en dat kan natuurlijk nooit kwaad voor het bezoekersaantal.

Ik denk toch ook dat een goede Wiki de vragen als "Welke moet ik kiezen/Welke is beter" moet kunnen beantwoorden, want de voornaamste (soms zelfs enige) reden dat mensen zulke dingen vragen is omdat ze zelf niet goed weten wat nu precies de voor-/nadelen zijn van de afzonderlijke produkten.
Jarno schreef:Neemt niet weg dat als er actieve leden zijn die hun schouders hieronder willen zetten en met een beetje uitgewerkte ideëen willen komen, dan staan we daar natuurlijk voor open.
Ik vind het jammer dat ik zelf totaal geen verstand heb van websites bouwen whatsoever, anders had ik hier graag bij geholpen... maar er moeten toch wel wat wereldfietsers rondhangen die dit ook een prachtig plan vinden en wel die kunde hebben? Please? :)

Jarno schreef: Het beste voorbeeld is volgens mij nog steeds Wikipedia.
:D Die ken ik natuurlijk wel, haha

Wat ik eerder bedoelde was dat ik me afvroeg hoe gemakkelijk je zoiets op kunt zetten omdat het me lijkt dat het een enorm werk is om zoiets te maken.

Volgens mij is het probleem dat ook buiten de reacties op het forum allerlei heel nuttige internetpagina's vol technische en minder technische informatie te vinden zijn. Een wereldfietser-wiki kan dus nooit 'volledig' zijn lijkt me...(als we ons slechts baseren op de informatie op dit forum)

Gemakkelijker lijkt het me dan om een soort landeninfo te maken waar info en links kunnen worden toegevoegd.

:roll: Of was dat idee al genoemd?

Gudrun

Ik heb net gehoord dat vakantiefietser.be met een wiki zou starten.

De tip voor Google is al een paar keer genoemd.

Mogelijk dat jullie dat ook bedoelden. Maar ik zou daar nog aan toe willen voegen: Gebruik vooral ook Google Geavanceerd. Vul bij domein 'wereldfietser.nl' in, en je kunt zo precies zoeken als je wilt.

Afbeelding

Informatie toevoegen aan de landeninfo gebeurt naar mijn mening nog veel te weinig. En dat terwijl dit forum fantastisch bezocht wordt en jaar na jaar bezoek records breekt. Nieuwe berichten posten met allerlei nuttige (en ook minder nuttige) informatie, schijnt makkelijker te zijn dan een bijdrage aan de landeninformatie te leveren. En toch...moeten we het daar wel van hebben. We fietsen toch nog wel? Of niet naar Afrika of het Midden-Oosten? Wie doet er de moeite, ik heb er zin in om het te verwerken. Zou een wiki toch beter zijn?

Harry