Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kettingslijtage beperken? - Forum Wereldfietser

Kettingslijtage beperken?

Vorige week een nieuwe (2e) ketting aangeschaft met het idee om de slijtage aan cassette en kettingbladen te beperken door regelmatig van ketting te wisselen.
Van een monteur van de gerenommeerde rijwielzaak in het centrum des lands kreeg ik de volgende raad: "Wissel de looprichting van de ketting bij iedere keer dat hij gebruikt wordt, hierdoor slijt de ketting minder." Ik knikte begrijpend en liep met ketting de winkel uit.

:oops: Alleen......... echt begrijpen doe ik het niet! (Ik had de man natuurlijk gewoon even moeten vragen.....)

Voor de rollen kan het volgens mij niet veel uitmaken, is het b.v. mogelijk dat het verschil maakt voor de pennen :?:

Kan iemand hier me misschien uitleggen of het echt zinvol is om de looprichting van een ketting te wisselen?

Bij voorbaat dank,

Dick

--- Mens, ga toch fietsen! ---

Dick,

Je opzet om twee kettingen te gebruiken om slijtage aan de tandwielen te beperken houdt steek.
Het idee om de levensduur van de ketting te verlengen doet afbreuk aan je originele opzet vooral de tanwielen te sparen.

Rest enkel de vraag of het omleggen van een ketting in tegengestelde looprichtring, meer slijtage veroorzaakt aan de tandwielen.

Ik vermoed dat dit wel degelijk het geval is, maar wacht op een expert om dit te bevestigen.
Groeten,
Dirk
Dick Schuurman schreef:Van een monteur van de gerenommeerde rijwielzaak in het centrum des lands kreeg ik de volgende raad: "Wissel de looprichting van de ketting bij iedere keer dat hij gebruikt wordt, hierdoor slijt de ketting minder." Ik knikte begrijpend en liep met ketting de winkel uit.
Voor de rollen kan het volgens mij niet veel uitmaken, is het b.v. mogelijk dat het verschil maakt voor de pennen :?:
Hoi,
Het klinkt bij mij als gerommel in de marge, maar ergens wel plausibel.
Wel is de vraag wat je bedoelt met "de looprichting wisselen"? Pak je dan als het ware de hele ketting op en roteer je hem om een verticale as, of maak je de ketting met een pons los en verwissel je de binnenkant van de cirkel met de buitenkant, of beide? De eerste optie lijkt me het nuttigste.
Voor de rollen zal het inderdaad niet uitmaken, want die draaien continu.
Voor de gaten in de binnenschalmen (had je nog vergeten), die over een vaste afstand bewegen ten opzichte van de pennen zal het ook niet of nauwelijks uitmaken. Voor de pennen kan het wel uitmaken omdat de pennen het zwaarst belast zullen worden bij de (achterste) kransjes omdat de ketting daar meestal de kleinste bocht maakt. Door de ketting slinks om te keren worden de pennen op die plek aan een andere zijde belast.
Ik heb nog wel ergens een gebruikte ketting liggen en zal deze een dezer dagen eens goed bekijken.

Lang verhaal, maar zelf nog nooit geprobeerd; wat kost nu een ketting.
Maar woor wereldfietsers op locatie wel interessant :!:
Groeten, Leon

Zelf maar eens op onderzoek uitgegaan. De ketting van mijn woon- werkkarretje, SRAM PC-58 en de cassette (ook SRAM) eens goed bekeken. Zowel de ketting als de cassette zagen er nog heel behoorlijk uit, ondanks dat beiden er ongeveer 2500 km op hebben zitten.
Op het grootste voorblad gekeken hoeveel de ketting te lichten was, bleek ruwweg zo'n 5 mm te zijn....
Ketting verwijderd (handig toch, die powerlink :!: ) en enigszins schoongemaakt met een spons met sopje van Biotex (werkt fantastisch!).
De kettingpons ter hand genomen en op 4 verschillende plaatsen (1 voor 1) een pen uitgeponst. Hoeft voor controle niet geheel verwijderd te worden.
En nu komt het:

Alle pennen hadden, duidelijk zichtbaar en met een nagel ook duidelijk voelbaar, 2 vrij brede groeven aan 1 kant!
De gaten in de binnenschalm leken zo op het oog nog rond, maar ik heb geen tooltje om dat ook werkelijk te kunnen controleren.

Nu de ketting in omgekeerde looprichting weer gemonteerd en opnieuw gekeken hoeveel de ketting op het grootste voorblad te lichten was:

:o VEEL MINDER!!! HOOGUIT 2 MM :D

Kennelijk wordt nu de "nieuwe", nog niet ingesleten kant van de pen en binnenschalm belast waardoor je als het ware met een "vernieuwde" ketting fietst :!: Het lijkt me aannemelijk dat hierdoor ook de tandwielen minder te lijden hebben, of zie ik dat verkeerd?

Blijft de vraag of omkeren van de looprichting ook werkelijk de levensduur van de ketting aanzienlijk verlengt (of zelfs verdubbelt?), maar dat ga ik dus gewoon proberen!
Mocht het resultaat bevredigend zijn dan denk ik dat ik in de toekomst zo om de 1000 a 1500 km deze procedure ga uitvoeren. Tenslotte is het losnemen, omdraaien en weer monteren van de ketting, als alles tegenzit hooguit een kwartier werk.

Nog even voor Leon: Door al het gerommel weet ik niet zeker meer of ik de ketting nu om de verticale as geroteerd, dan wel om de horizontale as gekeerd heb..... :oops:
Overigens lijkt me dat ook niet echt belangrijk, kijkend naar het slijtpatroon van de pennen.

Met vr. groet, Dick

--- Mens, ga toch fietsen! ---

Goh dick,

Dat van die 5 en 2 mm is heel interresant!
Ik ga dat morgen maar eens uitproberen.
Mijn manier van slijtage beperken is onderhoud.
Als mijn spullen slijten komt het meer door onderhoud dan door fietsen!
Zodra mijn ketting een vieze aanblik krijgt mag hij weer in de tobbe.
Daarna alleen smering op de rolletjes zodat de ketting zo min mogelijk vuil oppakt.

john.

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat het uitmaakt een ketting om te draaien, de rolletjes tussen de schakels draaien en hollen uit, dat is slijtage

Het is wel zo dat vroeger, voor het Shimano HG tijdperlk de tandwielen gemakkelijk konden worden omgedraaid, en dat scheelde wel.

Oplossing : Heel goed schoon houden, en óf na max. 5000km ketting + (deel van) de cassette vervangen , of vóór de 1000km alleen een nieuwe ketting

krimmlson schreef:Ik kan me gewoon niet voorstellen dat het uitmaakt een ketting om te draaien, de rolletjes tussen de schakels draaien en hollen uit, dat is slijtage
Het slijten van de rolletjes heeft niets te maken met de "rek" of verlenging van de ketting.
Deze verlenging is de standaard om de slijtage van de ketting te meten.

De pennen draaien overigens niet. En omdat deze aan één kant het verst inslijten, heeft het omdraaien van de ketting wel degelijk effect.
Maar dit hebben Leon en Dick al uitgelegd.

Nu rest de vraag: Klopt de standaard meetmethode wel? :idea:

Deze meetmethode kijkt alleen naar de ketting in een rechte stand.
Op de fiets daarintegen hebben we te maken met de radia (meervoud van radius?) van de tandwielen.
Dit verklaart het gunstige effect van het omkeren van de ketting, als deze op het tandwiel gemeten wordt.


Mvrgr,

Marco

Marco de Wit schreef:De pennen draaien overigens niet. En omdat deze aan één kant het verst inslijten, heeft het omdraaien van de ketting wel degelijk effect. Maar dit hebben Leon en Dick al uitgelegd.
Nu rest de vraag: Klopt de standaard meetmethode wel?
Deze meetmethode kijkt alleen naar de ketting in een rechte stand.
Op de fiets daarintegen hebben we te maken met de radia (meervoud van radius?) van de tandwielen.
Dit verklaart het gunstige effect van het omkeren van de ketting, als deze op het tandwiel gemeten wordt.
Hoi,
Op mijn vermoeden dat het omdraaien van de ketting zou helpen moet ik wel wat terugkomen :oops: . De pennetjes slijten allemaal aan dezelfde kant, dus het maakt niet uit of de ketting normaal over een tandwiel ligt of eentiende mm verder, de onderlinge afstand van de schakels blijft immers gelijk. Datzelfde geldt voor slijtende rolletjes, ze zitten nog steeds op een halve inch van elkaar.
Bij kettingverlenging is dat anders: dan is de onderlinge afstand van de rolletjes vergroot en gaan de opeenvolgende rolletjes opkruipen over de tandjes van het tandwiel, en dat lijkt me erg schadelijk voor alles wat er dan tegen elkaar wrijft.
Het is overigens radii, maar radiussen mogen van mij ook :D
Groeten, Leon (soms last van voortschrijdend inzicht)

Leuk om te lezen hoe Dick geëxperimenteerd heeft! One experiment tells more than a thousand bicycle books, zegt het boek Zinn and the art of bicycle maintenance.

Kettingslijtage? Toen ik naar Indonesië fietste heb ik de ketting (en tandwielen) pas na 19.000 kilometer (ja, negentienduizend) vervangen. Het was een Sedis silver ketting. Dat iker zo lang mee deed had drie oorzaken:
1. Ik hield de ketting schoon. Dus na het druppelen van olie (niet spuiten!) altijd zoveel mogelijk olie afvegen. Als je bijvoorbeeld vroeg van een camping vertrekt, leen dan de handoek van die rumoerige buren die over hun de scheerlijn hangt.
2. Ik lette er altijd op dat ik niet met een scheve ketting reed. Oud nieuws, maar toch… Een fiets met een 9-speed cassette en drie voorbladen (dus 27 combinaties) heeft uiteindelijk maar 12 geschikte combinaties. Maak je er meer van, dan rijd je behalve met een scheve ketting op een gegeven moment ook een scheve schaats.
3. Door bij het schakelen iets kracht terug te nemen.

Sommige fietsers leuren met twee fietskettingen (á 300 gram) en verwisselen vervolgens de ketting om de duizend kilometer.
Wil je echt lang met een ketting doen, neem dan een fiets met een Rholoff-naaf. Van ditzelfde merk is een Caliber te koop, een maatapparaatje waarmee je je kettingslijtage kan ‘meten’.

Hoi Eric,

Weet jij hoeveel kettingen en cassettes je kan kopen voor het prijsverschil van een rholoff-naaf? Ook kan je voor het meergewicht van zo'n naaf mischien wel 10 meter ketting meenemen.
Toch mag je me waarschuwen als je die naaf in de 25% uitverkoopbak hebt liggen.

Groeten, John.

De Vakantiefietser schreef:Toen ik naar Indonesië fietste heb ik de ketting (en tandwielen) pas na 19.000 kilometer (ja, negentienduizend) vervangen. .... Een fiets met een 9-speed cassette en drie voorbladen (dus 27 combinaties) heeft uiteindelijk maar 12 geschikte combinaties.
Hoi,
In je stukje zit de vage suggestie dat je met een 27-speed naar indonesie bent gefietst, maar iets zegt me dat dat niet zo is, want waren die spullen toen al in zwang :?: :)
Als te overigens maar 12 bruikbare combinaties uit 3x9 haalt heb je wel erg ongelukkige verhoudingen gekozen, want uit mijn 3x7 haal ik er 13. (24-34-46 x 13-15-17-19-21-24-28), en ze volgen elkaar fraai op. (zie http://home.planet.nl/~leon.poels/tandwiel.xls)