Okee, kan ik volgen.Schlauch schreef:Dit betekent dat je mag verwachten dat als je een zeer complete (lig)fiets koopt dan zou de prijs ervan lager moeten liggen dan indien je dat frame en de onderdelen apart zou kopen, om die zelfde fiets te maken.
Dit is heel normaal.
Wederom duidelijkDoordat er geen complete ligfietsen worden aangeboden is de prijsvorming dus minder transparant.
Tja, dat is inderdaad een punt bij ligfietsen. En dat zal voorlopig zo blijven ook ben ik bang.Er zijn niet zo veel producenten van goede ligfietsen, dus die zijn een beetje vrij als het gaat om prijsvorming.
Het is nog niet zo lang geleden dat de traditionle fietsindustrie een stapje terug heeft moeten doen omdat er sprake was van kartelvorming.
Dat je een enthousiaste ligfietser bent moet vooral zo blijven !
De prijs van racefietsen onderling is wel goed vergelijkbaar, en is transparant, omdat er z'on gigantisch aanbod is.
Jac
Toch denk ik niet dat de ligfietsproducenten de prijs kunstmatig hoog houden. Het is echt geen vetpot ale je maar een 'paar' fietsen per jaar te verkopen.
Nou zal je als argument kunnen aandragen 'hoge prijzen betekent een kleinere marktt, lagere prijzen zullen de markt groter maken'. Tja, gedeeltelijk zal je met zo'n gedachte gelijk hebben. De markt zal vast wel wàt groter worden maar nog altijd niet gruwelijk veel gok ik (kijk alleen al naar de standaard vooroordelen die je naar je hoofd krijgt als ligfietser; mensen lijken niet echt berreid om het alleen al te proberen; geeft verder niet, moeten ze zelf weten maar op basis daarvan denk ik dat lagere prijzen binnen 5 jaar zeker geen drastisch ander verkeersbeeld zal opleveren als het gaat om fietsers).
Pak bijvoorbeeld de Quest. Dat ding kost 'maarliefst' bijna 5800 euro. Ze leveren grofweg 1 model per week af. Het bedrijf bestaat uit 3 man. Ze moeten ook wel wat onderhoud en reparatie verrichten maar ik kom er geregeld binnen. Ik heb niet de indruk dat ze uit hun neus lopen te eten en dat ze vrijwel alleen met reparatie/onderhoud bezig zijn; sterker nog, ik denk dat 2 man fulltime werken aan een nieuwe fiets niet geheel vreemd is.
De stroomlijnen hebben ze uitbesteed, die worden in Duitsland gemaakt. In Nederland worden de subframes gelast, de boel gemonteerd en diverse onderdelen zelf gemaakt. Maar dat laat ik even buiten beschouwing.
Ze hebben dus 2 man aan het werk. Zeg 80 uur per week en dus ook per fiets.
De materiaalkosten weet ik niet maar zonder materiaalkosten e.d. zou je uitkomen op 72,5 euro per uur. Reken daar de uitbestedingskosten bij, de materiaalkosten en een kleine winstmarge dan keldert de prijs vrij snel.
Nederlands uurloon is niet gering. Dus bedenk nog een keer of de prijsvorming wel zo vreemd is. Ik denk het serieus niet.