Ervaringen en problemen met de Koga World Traveller op reis.
Sinds februari 2019 zijn we in het bezit van twee KOGA Signature World Traveller E-bikes, met riem en Rohlof naaf.
Daarvoor hebben we 20 jaar gefietst op de Giant Expedition.
Naast tochten door Nederland en Duitsland zijn we vanuit NL gefietst naar Frankrijk en via Barcelona en Sardinie naar Rome.
Dit jaar van Girona naar Sevilla gefietst met het plan door te fietsen naar Nederland.
Onze ervaringen zijn over het algemeen positief, de E-bikes geven ons net dat beetje onderstuening die we nodig hebben om deze reizen met bagage (we kamperen) te kunnen maken.
We hebben echter
nu en in het verleden gemerkt dat problemen met een E-bike tijdens een lange trip niet makkelijk op te lossen zijn.
Uitvallen van de versnelling
Tijdens een tocht door Nederland kon ik ineens niet meer elektronisch schakelen en fietste ik in de 8ste versnelling terug naar huis. Daar bleek dat de aansturing vanuit het kastje naast de naaf het niet meer deed en moest vervangen worden. Gelukkig gebeurde dit in Nederland en niet ergens in de bergen in Frankrijk, waar fietsen in de 8ste niet echt handig is. Viel onder de garantie en was goed opgelost door de dealer.
Versleten tandwiel en as
Dit jaar deed een ander probleem zich voor tijdens onze tocht door Spanje.
In de buurt van Sevilla, na 15.000 km ging het mis met de fiets van mijn partner. Bij het wegrijden trapte ze ineens in het luchtledige. Het tandwiel, bevestigd op de as vanuit de motor bleek niet meer mee te doen, met of zonder ondersteuning. Het lukte de kundige fietsenmaker aldaar niet om het tandwiel te verwijderen. Daarvoor is het namelijk essentieel dat het tandwiel vast op de as zit. Ook Bosch Europa kon hem niet helpen. Kortom, we moesten onze vakantie afbreken. Nu wachten we op de trerugkomst van de fietsen en hulp van dealler en Koga. We denken dat de binnenzijde van het tandwiel en/of de uitsparingen op de uitgaande as van de motor versleten zijn. Heel raar en niet normaal natuurlijk voor een fietst van 6000,- na 3 jaar en 15.000 km gebruik. Herkent iemand dit probleem. Wat zou een goede strategie zijn richting dealer en vooral KOGA, met betrekking tot service en garantie. We willen dit nartuurlijk niet meer meemaken. Ik zie ook dat de overbrenging van de motor naar de riem van de KOGA World Traveller sinds 2020, drastisch is aangepast. Het tandwiel is veel groter en anders bevestigd op de as vanuit de motor.
We zijn nu blij dat de Giant Expedition nog in de schuur staat.
Ik voeg een filmpje en foto toe.
Op de eerste foto de world traveller van 2022
Op de tweede foto is de bevestiging van
tandwiel op de as van de fiets zonder probleem te zien, hoewel je daar ziet dat de as beschadigd lijkt te zijn.
Een filmpje kon ik niet uploaden, stuur ik graag nog op. Erop is te zien dat wanneer de as wordt vastgezet, het tandwiel nog los van de as kan draaien.
Hartelijk dank voor jullie input
Hennie ter Hart