Peter01 schreef: ↑za 05 mar, 2022 10:59
... Maar ik mis tijdens mijn avonturen op bospaadjes wat grip, zeker als het even modderig is of er even geklommen moet worden.
Als ik zelf Google raak ik wat verstrikt in de gravel-banden-richting-MTB wereld, daar lijk ik wel iets geschikts te kunnen vinden (de wat gladdere / allround varianten) maar ben toch wat onzeker of ik dat nou moet willen. Ik doe toch ook zeker wel 50% asfalt op m’n langere tochten.
...
Liefst zou ik ook wat meer comfort willen, ik heb opgemeten dat iets bredere banden, 47-622 banden ook nog wel zouden moeten passen op mijn fiets.
De gravel categorie is inderdaad waar je een band kan vinden die bij jouw beoogd gebruik past maar je zult compromissen moeten sluiten. Vooral grip op modderig terrein en lage rolweerstand op asfalt zijn moeilijk te combineren, alle banden met uitgesproken profiel trappen behoorlijk zwaarder op asfalt.
Comfort en grip bij klimmen op onverhard, zonder modder, hangen voornamelijk samen met bandendruk. Voor een band in de 40-42mm range is druk van twee tot tweeënhalve bar gebruikelijk. Voor asfalt is dat wat weinig, dus ofwel varieer je de druk naargelang het terrein ofwel sluit je een compromis.
Persoonlijk vind ik dat de
gravelcategorie van Bicycle Rolling Resistance een goede indicatie geeft van hoe de verschillende gravel banden zich verhouden op prima gravel alsook asfalt. Je zult merken dat de meer trail-gerichte banden zoals een Continental TerraTrail of een Pirelli Cintaruto Gravel M een flink aantal plaatsen lager staan dan de banden voor droog wegdek, Continental TerraSpeed of een Pirelli Cintaruto Gravel H.
Van de banden waar ik ervaring mee heb zou ik ze als volgt rangschikken:
Rolweerstand op asfalt:
1. Continental GP5000 TL 32mm
2. Continental TerraSpeed 40mm
3. Panaracer Gravelking SK 43mm, René Herse Hurricane Ridge 42mm, Schwalbe Almotion 40mm
ver daarachter:
4. Schwalbe Racing Ralph 55mm
Bruikbaarheid in modder:
1. René Herse Hurricane Ridge 42mm, Schwalbe Racing Ralph 55mm. Nog altijd niet heel goed, deze banden hebben nog redelijke ondiepe noppen, als het profiel vol modder zit is het spelletje ook hier gedaan. Een Mud King heeft noppen die makkelijk 5 keer zo hoog zijn...
2. Panaracer Gravelking SK 43mm, Schwalbe Almotion 40mm. Profiel loop snel vol modder.
3. Continental TerraSpeed 40mm. Indien nieuw, het profiel van de band slijt zeer snel en dan zit je op GP5000 niveau.
ver daarachter
4. Continental GP5000 TL 32mm
Persoonlijk vind ik een TerraSpeed 40mm niet te overtreffen voor gravel met veel asfalt maar het is een slijtige band. Almotion rijdt niet fijn op onverhard met lage druk, de band begint te dweilen.