Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies tour band geschikt voor off-road (gravel?) - Forum Wereldfietser

Advies tour band geschikt voor off-road (gravel?)

Zijn hier ervaringen met banden die net even wat meer profiel hebben dan een gewone tour band?

Ik heb nu Schwalbe Supreme Performance (42-622) op mijn tour fiets zitten en dat zijn nagenoeg slick banden. Heerlijk licht en ze bollen lekker op asfalt. Maar ik mis tijdens mijn avonturen op bospaadjes wat grip, zeker als het even modderig is of er even geklommen moet worden.

Als ik zelf Google raak ik wat verstrikt in de gravel-banden-richting-MTB wereld, daar lijk ik wel iets geschikts te kunnen vinden (de wat gladdere / allround varianten) maar ben toch wat onzeker of ik dat nou moet willen. Ik doe toch ook zeker wel 50% asfalt op m’n langere tochten.

Schwalbe heeft wel diverse tour banden met ‘normaal’ profiel (zoals de road cruiser), dat aanbod is ook weer reuze. Er zitten ook e-bike ready banden tussen (geschikt zijn tot 50km/u) en zodoende weer onnodig zwaar zijn voor mijn beoogd gebruik.

Ik ben benieuwd naar tips en persoonlijke ervaringen van jullie!

Liefst zou ik ook wat meer comfort willen, ik heb opgemeten dat iets bredere banden, 47-622 banden ook nog wel zouden moeten passen op mijn fiets.
50% van de afstand asfalt = 50% van de afstand onverhard = misschien wel 70% van de tijd onverhard. Daarvoor zijn Supremes inderdaad ongeschikt.

Zelf leg ik er voor tochten met overwegend slechtere ondergrond, inclusief stenige (bos)paden, Mondials op. Ook op asfalt kom je dan nog echt wel prima vooruit, weet ik uit ervaring.

P.S.
Op dit forum zullen anderen je al snel Almotion banden adviseren. Daar heb ik geen ervaring mee.
Die hebben op modder en nat gras duidelijk meer grip dan (bijna)slicks, maar het verschil is niet groot. Verder zijn het wel hele goede en fijne banden. Mondials hebben uiteraard meer grip. Of die nog een beetje lekker fietsen op asfalt weet ik niet want nooit gehad.
Kijk eens naar een Schwalbe G-One, nadeel is dat ze best wel willen slijten. Grover kun je kijken naar bijvoorbeeld een Schwabe Smart Sam of een Vittoria Mezcal, die hebben ondanks de noppen nog best een aardig doorlopende lijn profiel in het midden. Dat is op het asfalt dan wel weer fijn. Mezcals zitten bijvoorbeeld ook hier op:

viewtopic.php?f=11&t=35503&start=440#p415370

Met de bandenspanning spelen kan vaak ook nog wel een stukje helpen.
Jurr schreef:
za 05 mar, 2022 12:45
Kijk eens naar een Schwalbe G-One, nadeel is dat ze best wel willen slijten. Grover kun je kijken naar bijvoorbeeld een Schwabe Smart Sam of een Vittoria Mezcal, die hebben ondanks de noppen nog best een aardig doorlopende lijn profiel in het midden. Dat is op het asfalt dan wel weer fijn. Mezcals zitten bijvoorbeeld ook hier op:

viewtopic.php?f=11&t=35503&start=440#p415370

Met de bandenspanning spelen kan vaak ook nog wel een stukje helpen.
Beide fijne banden voor gecombineerd gebruik. Ik rijd met G-Ones op de fiets waarmee ik het meest gecombineerd rijd (weg, gravel, offroad) en met Mezcals op de MTB, maar de laatste doen het inderdaad ook prima op de weg en gravel. Bij droog weer geven de G-Ones in mijn ervaring voldoende grip, als het natter is heb je wat meer aan het profiel op de Mezcals.
Specialized Pathfinder?
Merk en model zijn van weinig belang. Essentieel zijn noppen. Hoe grover en modderiger, hoe dikker je noppen. Op natte grasstroken helpt helaas maar éen ding: blik op oneindig en langzaam draaien tot het over is.
HenkS schreef:
za 05 mar, 2022 18:42
Merk en model zijn van weinig belang. Essentieel zijn noppen. Hoe grover en modderiger, hoe dikker je noppen. Op natte grasstroken helpt helaas maar éen ding: blik op oneindig en langzaam draaien tot het over is.
Toch was het o.a.* op bedauwd gras dat ik een paar keer bijna op mijn smurf ging toen ik eens op het idee was gekomen slicks te proberen in plaats van banden met standaard huistuinenkeukenprofiel.

*: het beetje zand dat altijd in bochten ligt was hoofdoorzaak van slickschuiverijen.
Schwable Racing Ralph + Racing Ray . die rollen minstens net zo licht als de Almotion in tubeless setup is mijn gevoel, ze liggen al tijden onder mn vakantie fiets die ik pak als ik mn MTB uitleen en mee fiets en laat ik er eigenlijk het hele jaar op liggen tot ik weer 3 weken op fietsvakantie ga.
op de MTB met druk op zeg 1.4 bar rij ik met de zelfde banden op de weg zo richting de 30 km/u zonder me echt boos te maken.
Ze rollen licht en alle grip die je wil off-road :wink:
Mr. Z schreef:
za 05 mar, 2022 19:50
. .ze liggen al tijden onder mn vakantie fiets die ik pak als ik mn MTB uitleen en mee fiets en laat ik er eigenlijk het hele jaar op liggen tot ik weer 3 weken op fietsvakantie ga...
🤔
Mr. Z schreef:
za 05 mar, 2022 19:50
op de MTB ... zo richting de 30 km/u zonder me echt boos te maken
Die banden wil ik ook :wink:

Racing Ra*'s vind ik behoorlijk vergelijkbaar met een setje Mezcals, het zal elkaar in de praktijk niet veel ontlopen.
Het is vaak heet een of t ander… bij écht flink offroad heb je beste noppen nodig, op bospaden en lichte gravelstroken kan je af met een semislick of kleine noppies.

Schwalbe G one bite
continental terra trail
teravail cannonball
wtb riddlers
hebben nopjes waar je op bospaden en asfalt goed uit de voeten kan.

Anders Wtb sendero, Teravail Rutland of Schwalbe Thunderburts als het wat ruiger moet.
De smalste maat voor die RaRa banden is 54mm. TS vraagt om 47mm maximaal.
jwkeij schreef:
za 05 mar, 2022 20:15
Anders Wtb sendero, Teravail Rutland of Schwalbe Thunderburts als het wat ruiger moet.
Het hangt ook maar net af van de omstandigheden. In droog weer kun je meestal wel uit de voeten als je banden genoeg volume hebben, een beetje profiel hebben en niet al te snel lek gaan. Ik heb met mijn G-One's paden vol met keien en vuursteen gereden. Dat ging prima op een droge ondergrond, maar bij nat weer gaat het niet werken en heb je ook met bv. TB's een probleem. Erg grote noppen vind ik overigens ook niet fijn voor 'normaal offroad gebruik', zeker op een natte ondergrond trapt het zwaar en wil je band nog wel eens vollopen met modder. Met wat meer volume, minder druk in je banden en goed gebruik van je lichaam kom je met een beperkt profiel al een heel eind.
Grandonneur schreef:
za 05 mar, 2022 20:19
De smalste maat voor die RaRa banden is 54mm. TS vraagt om 47mm maximaal.
Misschien valt er nog wat ruimte te winnen als TS de eventueel aanwezige spatborden eraf schroeft? ;)

Geen idee om wat voor een frame het gaat trouwens.
Ik vraag me af of dat van de banden nou wel zo nauw luistert.
Uitgaande van een vakantiefiets moet je naar mijn mening niet gaan rommelen met banden zonder profiel, banden met noppen, gravelbanden of bedenk maar wat.

Laat ik het anders zeggen.
Vroeger had mijn auto Michelin X, een universele band.
In de jaren erna kwamen de winterbanden en de zomerbanden in zwang.
Nu rij ik weer op universele banden die ineens All Seasons banden heten.

Zo denk ik ook over fietsbanden.
Smal voor de racefiets, middel voor de vakantiefiets en dik voor de elektrische fiets en de vakantiefiets.
Het profiel gewoon universeel.
Daarmee kan je over steenslagwegen, zandwegen, boswegen, klinkerwegen, kinderkopjeswegen en asfaltwegen.
En als het extreem wordt dan moet je afstappen.
Heb je speciale gravelbanden dan moet je ook wel eens afstappen, maar misschien iets later.
En op het asfalt hebben de gravelbanden weer wat meer weerstand.
Wat in mijn ogen telt is het compromis tussen steeds dikker/comfortabeler en rolweerstand.

Daarom voor mijn vakantiefiets een universele 42x622 band, toevallig van Continental, maar het had net zo goed Schwalbe kunnen zijn.
Zo heeft Elias van Groeningen mijn Poppink afgeleverd en ik vind dat achteraf bezien een verstandige keuze van hem.
Ik kom er echt overal mee.
Poppink schreef:
zo 06 mar, 2022 00:43
Uitgaande van een vakantiefiets moet je naar mijn mening niet gaan rommelen met banden zonder profiel, banden met noppen, gravelbanden of bedenk maar wat.
Ik zie niet in waarom het aanpassen van banden voor een specifieke route en/of wensen van een fietser 'rommelen' zou zijn.

Daarbij is een fiets waarmee iemand op fietsvakantie gaat toch al een 'vakantiefiets', ook als dat op een racefiets, gravelbike, mountainbike of e-bike gebeurt.

Dat jij op jouw routes een andere band nog nooit nodig denkt gehad te hebben en denkt 'overal te kunnen komen' betekent niet dat dat ook voor anderen geldt.

Niet iedereen rijdt namelijk met 6 kleurrijke Ortlieb tassen en een boekje van Benjaminse of Reitsma op de stuurtas over asfalt Europa door. Daar kun je gewoon prima een Almotion/BigApple/Marathon of het equivalent van een ander bandenmerk gebruiken. En als je bang bent voor lekke banden en/of je route daarom vraagt noem je het 'Plus' of 'Extreme' of 'Mondial' en krijg je een betere lekbestendigheid in ruil voor meer rolweerstand en meer gewicht.

En andere mensen rijden liever met een 'Racing Ralph' of zelfs 'Jumbo Jim'. Die zullen vaak wat andere routes rijden dan jij, en het 'overal kunnen komen' een stukje breder uitleggen. Over breder gesproken, kijk bijvoorbeeld eens in het fatbike topic:

viewtopic.php?f=8&t=21566

Helaas zitten er best wat dode foto links tussen van vooral Tinypic.
In een tijd waarin maatschappelijk verantwoord handelen meer nadruk krijgt, vind ik de schade die een band bij het remmen aan de ondergrond toebrengt, eveneens een punt van overweging.

Natuurlijk staat je eigen veiligheid voorop.
Maar op elke onderhoudsdag aan "mijn" MTBtrail sta ik weer versteld van de schade die sommigen toebrengen aan de trail met hun banden.
Als je geen schade wil toebrengen aan de natuur moet je op het asfalt of in ieder geval op de bredere paden blijven. Een band gaat je schuldgevoel daarover niet wegnemen hoop ik. Dat zou onterecht zijn als ik het mag zeggen.
Dat ligt er nogal aan of het kwetsbare natuur is. Ik wil hier niet opkomen voor de natuurvernielers maar niet alle natuur is kwetsbaar voor sporen. Als er bv halfwilde koeien of paarden lopen is het o.a. geen punt. Die natuur gedijt juist door opengehouden te worden. Verstoring van de rust is dan vaak het probleempunt.