Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kleinste tandwiel raakt de achterbrug. Wat te doen? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Kleinste tandwiel raakt de achterbrug. Wat te doen?

Au. Was een trapas van 111mm vroeger gebruikelijk bij Shimano, en nu niet meer?
Goed dat het gelukt is, de tool vastzetten op de as is inderdaad nodig.

Wat die 111mm as betreft: we vallen wat in herhaling maar de lengte van de trapas wordt bepaald door het crankstel. Dus de originele crank zal een 111mm trapas nodig hebben gehad.

Het systeem met een pijp en 2 cups noemt een hollowtech trapas, met bijbehorende externe lagers. Deze hebben een slechtere reputatie dan een gewone vierkante trapas, daar kan je hier hopen discussies over terugvinden.
IK had een FC-TY501 gekocht in oktober vorig jaar, die inderdaad niet goed op mijn oude trapas paste.

Bij een FC-TY501 hoort een BN-UN300 trapas van shimano. Ik zie dat er vele breedtes zijn, de dikte moet 68 zijn. Welke zou ik moeten kiezen? IK zie vele onbegrijpelijke afkortingen staan, maar zoals eerder gezegd komen jullie vaak met een 122 mm breedte aan. Daar is er maar een van.
Probleem is, dat ik niet weet welke "zwaai" mijn voorversnelling van Shimano Alivio kan maken, ik heb voor 3 versnellingen. Kan mijn versnelling die 5 milimeter extra zwaai aan? (122-11=11 mm, per kant staat de tandwielen/crank dus 5,5mm extra naar buiten).

Dit zijn de varianten van de BB-UN300:
https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... UN300.html

Ik zal mij inlezen over de diverse afkortingen in deze lijst. BC1.37 zegt bijvoorbeeld iets over de BSA diameter draad/spoed.
Hermannetje schreef:
vr 25 feb, 2022 11:22
Probleem is, dat ik niet weet welke "zwaai" mijn voorversnelling van Shimano Alivio kan maken, ik heb voor 3 versnellingen. Kan mijn versnelling die 5 milimeter extra zwaai aan? (122-11=11 mm, per kant staat de tandwielen/crank dus 5,5mm extra naar buiten).
Je maakt een denkfout. Om op een gegeven kettinglijn uit te komen (positie tandwielen ten opzichte van de cassette, afstand ten opzichte van center) heb je juist de opgegeven combinatie crankset-trapas nodig. Als je het niet doet kan het gevolg juist zijn dat je derri er niet mee weg komt.

Een crankset die 122 wil op 111 zetten komt te ver naar binnen uit, een crankset die 111 wil op 122 zetten komt te ver naar buiten uit. 122 op 122 en 111 op 111 komen gelijk uit. Dus in het belang van je derailleur kies je daarom in jouw geval 122mm.
Inmiddels begrijp ik het verschijnsel chainline, en ik vermoed een chainline van 50 mm te hebben. Dat heb ik zo goed en zo kwaad als mogelijk met het oude setje van trapas en crankset opgemeten. Verandert dat iets?
Een chain line van 50mm klinkt logisch, dat is de standaard voor MTB-versnellingen.

Je kan terugvinden welke chain line je voorderailleur verwacht op https://bike.shimano.com/en-EU/ aan de hand van het typenummer van je voorderailleur (begint met FD-). Een korte zoektocht op Alivio derailleurs geeft allemaal derailleurs voor chain line 50mm.

Gegevens voor je Tourney FC-TY501 crank vind je hier: https://bike.shimano.com/en-EU/product/ ... TY501.html . Voor een 50mm chainline heb je een D_EL as nodig, dus van 127mm lengte. Zie https://bike.shimano.com/en-EU/product/ ... UN300.html

In de praktijk hebben voorderailleurs wel enig verstelbereik, dus komt het niet zo heel nauw, ik denk dat een 122mm en een 127mm beide zullen werken.
Je hebt een 111. Dus als je die er 5 mm uit laat steken simuleer je een 122. Kun je zien of het werken gaat. Voorwaarde is wel dat hij dan recht zit natuurlijk.
De rookwolken trekken langzaam op.

Ik had iets met 42/34/24 tanden voor. Dat mag best naar 48 tanden. Cranklengte meet ik zo op van de oude.

Ik kan naar de Tourney FC-TY501 crankset. Daar hoort de trapas BB-UN 300 bij.

Ik lees wel kritiek op de Tourney set, omdat het het instap model is. Niemand zegt "de BB-UN300 is slecht" maar er is wel waardering voor de oude BB-UN55 trapas, dat zou meer kwaliteit zijn.

De FC-M361 is een crankset van de Acera groep, en dat is dan beter dan de Tourney kwaliteit. Daar hoort officieel de BN-55 trapas bij. Maar die is niet meer makkelijk te koop.

Ik heb al een FC-TY501, of hij nog goed is weet ik niet want hij heeft zitten wiebelen op de 111 mm trapas, maar ik kan een trapas plus crankset kopen, en eventueel de crankset terugsturen als de "oude" FC-TY501 nog goed is.
Een BB-UN55 is beter dan een BB-UN300 maar je kan ze niet meer vinden. Voor de crank maakt het geen verschil uit.
Jammer als je beseft dat de komende jaren honderdduizenden trapassen de oudijzerbak ingaan terwijl ze beter zijn dan wat er in de winkel verkocht wordt.

Het hoeft geen '55' te zijn. Elke andere BB-UNxx mag ook, als de as maar de juiste is.
Alles van de trapas is er nu uit. Het plastic deel van de oude trapas wat muurvast zat, heb ik door voorzichtig zagen een inkeping gegeven, en kon ik door voorzichtig te tikken met een schroevendraaier er uit krijgen.
Helaas heeft de schroevendraaier in het 24x1,37 draad een braampje gemaakt, nog wel aan het begin. Wat is wijsheid? Proberen of de nieuwe trapas het draad hersteld, of nieuw draad tappen? Heeft iemand misschien zijn BSA draad snijder te leen hiervoor? Het gaan om de linker draad. Of weet iemand een betaalbare oplossing? De goedkoopste draadsnijder kost plm E 90 op aliexpress of E 92 bij bikediscount.
Hermannetje schreef:
wo 02 mar, 2022 14:25

Helaas heeft de schroevendraaier in het 24x1,37 draad een braampje gemaakt, nog wel aan het begin. Wat is wijsheid? Proberen of de nieuwe trapas het draad hersteld, of nieuw draad tappen? Heeft iemand misschien zijn BSA draad snijder te leen hiervoor? Het gaan om de linker draad. Of weet iemand een betaalbare oplossing?
Lijkt me typisch iets om aan je lokale fietsenmaker te vragen. Dat zal de hoofdprijs niet kosten.
Let op: ik geen geen enkele garantie op deze bewering:
het is geen nieuwe fiets. Ik zou het deel van het braampje dat schade kan veroorzaken wegsnijden met een oude beitel of zoiets. Als een schroevendraaier een braam kan maken krijg je hem ook met een beitel weg.
Daarna het nieuwe onderdeel er met de hand - dus zonder hefboom - in draaien. Als dat lukt is er niks aan de hand.
Daana met beleid verder, op hoop van zegen want het is een oude fiets.
Ik heb er ook wel eens een ingezet met tweecomponentenlijm. Dan kan hij er waarschijnlijk niet meer uit...
Met ptfe-lint kan ook.
Met gepaste trots kan ik jullie vertellen dat het gelukt is! De nieuwe trapas zit op zijn plek. Het ging verbazend eenvoudig.

Ik verwachtte gedoe met de braam, maar met een beitel ging het braampje weg cq terug op zijn plek. Daarna deed ik veel kogellagervet op het schroefdraad en in het frame, en daarna ging het verbazend soepel.

Mocht u voor hetzelfde karwei staan: met de ALDI gereedschapsset, een bout M8 x 1 om de trapassleutel vast te zetten op de trapas en een breaker bar (een lange ratel, maar een buis over uw ratel werkt ook) moet het lukken.

Morgen olie ik alles even en ga ik fietsen, en hoort u de laatste update.
Alles in orde, mijn dank is groot.
foto's?
Waarvan? Het zit op zijn plekje in een oud fietsje maar als je wil, maak ik foto's. Wat ik vooral fijn vind, is het gebrek aan speling op de trapas.
Tof dat je terugkoppelt!

Heb je het Tourney-crankstel teruggebruikt? En zit de linkercrank nu wel vast?
bdr schreef:
za 05 mar, 2022 23:35
Tof dat je terugkoppelt!

Heb je het Tourney-crankstel teruggebruikt? En zit de linkercrank nu wel vast?
Ja! en ja!

Dit is het gereedschapssetje wat ik gebruikte:

viewtopic.php?f=36&t=25745&hilit=aldi&start=20

En dit is de breaker bar die ik gebruikte:

https://www.bol.com/nl/nl/p/extra-lange ... 102987868/
Oja, en wat hulp van YouTube filmpjes welke ik toepaste:
https://www.youtube.com/watch?v=cOdLdkswzqU
Ik fietste vandaag (6-3-2022) even naar de supermarkt en het fietsje fietst super.