Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Framestijfheid i.v.m. Bobjak en Alpentocht - Forum Wereldfietser

Framestijfheid i.v.m. Bobjak en Alpentocht

Geachte lezer,

afgelopen jaar heb ik mijn frame uit elkaar gereden, volgens mij omdat ik te zwaar was voor de fiets, met een bob fietste en in de bergen fietste. Nu is mijn vraag: moet ik eerder een stijf frame of een soepel frame kopen? Ik ben 2.00 meter en weeg ongeveer 97 kilo. De bob weegt rond de 22 kilo met bepakking en ook dit jaar wil ik weer door de Alpen fietsen.

Bij voorbaat dank voor de reactie, hartelijke groet, Patrick Vlug

Ik ben niet zo goed thuis in de stijfheid van frames, laat ik aan de fietsenmaker over. Maar volgens mij is het zelfs gustig om met een bob te rijden als je bang bent dat je frame het niet aankan. En 22 kilo met de bob erbij is volgens mij nog niet eens zoveel. Ik heb wel eens zwaardere combinaties gezien.

Ik ben niet zo zwaar maar ga al 6 jaar met `n bob op vakantie en nog nooit geen problemen, zowel met een omgebouwde cycle crossfiets als met mtb. Ik heb karren verhuurd aan jongens die met de race fiets naar Santiago de Compostela zijn geweest, met camping spullen, en heb nooit klachten gehoord. Een kar verhuurde ik aan een man met `n fiets zo slap als `n vaatdoek, naar Santiago geweest, geen enkele klacht. Mijn vraag is doe je het wel goed. Zelf rij ik regelmatig, in de afdaling snelheden van meer dan 65 km en heb nog nooit een probleem gehad. KLAAS
Patrick Vlug schreef:... met een bob .... vraag: moet ik eerder een stijf frame of een soepel frame kopen? Ik ben 2.00 meter en weeg ongeveer 97 kilo. De bob weegt rond de 22 kilo met bepakking
Hoi Patrick,
Met 2 meter en 97 kilo moet je per definitie op zoek zijn naar een stijf frame. Het is moeilijker om voor een groot en zwaar persoon een stijf frame te maken dan voor een kleintje.
Een slap frame buigt verder door wat als voordeel heeft dat schokken minder worden doorgegeven, maar het sturen wordt met een zwiepframe niet secuurder en de fiets kan ook gaan slingeren (het beruchte shimmiën). Erger is dat het materiaal verder doorbuigt op de kritische punten en daardoor ook eerder kans op deformatie ontstaat.
(Het idee dat door het buigen de belasting uiteindelijk lager wordt vind ik leuk bedacht en waar, maar het buigen is volgens mijn toch ook zelf de voorbode van deformatie. (excuses voor materiaalkundige termen))

Ik heb zelf 3 erg comfortabele frames gehad van Re 525-buis, maar die gingen allebei na 12000 km stuk. Toen het derde frame na 12000 km op dezelfde plek een dun scheurtje begon te vertonen heb ik de garantie maar de garantie gelatenen ben ik een andere fiets gaan zoeken.
Succes,
Leon (80 kg)

Koop een Mtb in de grootste maat en je hebt, volgens mij een mooi strak en stijf frame. ook `n aluminium hybride voldoet volgens mij goed, bv Santos. www.megalos.nl KLAAS