Name: Eric Schuijt
Email:
schuyt@wxs.nl
Tja,
Jaarlijks sterven er één miljoen mensen aan malaria. De malariamuggen steken meestal na zonsondergang en voor zons-opgang. Zorg er daarom voor dat alle lichaamsdelen ’s avonds zoveel mogelijk zijn afgedekt; draag dus iets met lange mouwen en een lange broek. Breng de nacht door onder een geïmpregneerde klamboe of in een binnentent. Deze laatste kun je soms onafhankelijk van de buitentent opzetten. Heb je geen klamboe, dan kunnen rookspiraaltjes (coils) goede diensten bewijzen. Uiteraard zijn smeermiddeltjes ook zeer nuttig. De genoemde manieren zijn de belangrijkste beschermmiddellen.
Malaria-pillen (profylaxis) bieden nooit honderd procent bescherming. Om de paar jaar wordt een nieuwe soort voorgeschreven. Meer en meer parasieten raken namelijk resistent tegen de profylaxis, zodat er steeds sterkere middelen op de markt komen. De soort is onder meer afhankelijk van de reis-bestemming en de lichamelijke toestand (denk hierbij aan zwangere vrouwen). Mefloquine, beter bekend onder de naam Lariam, is een profylaxis waarvan de bijwerkingen regelmatig stof deden opwaaien in de pers. Ikzelf heb gemerkt dat ik ’s nachts zeer onrustig sliep en soms gekweld werd door nachtmerries. Het is daarom verstandig om drie weken voor vertrek met de Lariam-profylaxe te beginnen, opdat je er op tijd achter komt of het je fysiek of psychisch beïnvloedt. Er zijn nog andere profylaxes, zoals Fansidar, maar deze kunnen nog gemenere bijwerkingen hebben.
Je kunt overwegen om géén Lariam te slikken, maar dan zou ik het volgende in acht nemen:
1. Smeer je in met een middel met een groot percentage DEET (diethyl-m-toluamide)
2. Draag bedekkende kleding ’s ochtends en ’s middags/’s avonds. Denk vooral aan de enkels, daar willen muggen nogal graag steken
3. Slaap onder een met permetrine geïmpregneerde klamboe
4. Koop een muggenspuitbus en bespuit je slaapkamer (of tent) voor het slapen gaan
5. Gebruik twee rookspiraaltjes per nacht (een links van het bed en een rechts)
6. Overweeg het gebruik van Lariam. Ik heb begrepen dat bij de eerste symptomen van malaria, je alsnog een overdosis Lariam kunt slikken om het te ‘stoppen’.
Besef in ieder geval wat een rijkdom het is dat wij de keuzemogelijkheid hebben om te kiezen voor een bepaalde reisbestemming en de profylaxes. Zoals mijn huisarts zei over het gebruik van Lariam: ‘Beter nachtmerries dan dood door Malaria Tropica’
Eric Schuijt
--- --- --- --- --- --- --- --- ---