Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wel of geen lowriders met voortassen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wel of geen lowriders met voortassen?

Goede reis!
(Lees ik tussen de regels door dat jullie vanuit Zuid Afrika vertrekken of wil ik dat erin lezen?)
Eehh, helaas, gewoon vanaf Schiphol :)
willem.m schreef:
di 01 feb, 2022 09:24

Ik dacht meer aan een extra buitenband, en evt andere spullen die slijten en waarvan je denkt dat je ze lokaal niet kunt kopen. (Ze starten in Colombia, maar ik veronderstel dat ze ook naar andere landen gaan, waar men misschien minder fietsspullen te koop heeft.) Maar goed, dat zal idd niet veel meer zijn dan voor een trip van drie weken, en vereist geen voortassen.
Ik mis ook de reserve buitenband, maar misschien ben ik wel te bang voor pech.
Reserve buitenband is een must en neemt weinig ruimte in als vouwband.
Wij halen 9000 km met de Schwalbes en in Australie waren de Kendas op in 3500 km , in Mexico waren de Merkloos op in 2000 km ,in de VS waren de beste banden op in 3000 km. Wij reden 74 keer lek in 20.000 km dus hebben binnenbanden bijgekocht. Overigens ondersteun ik niet die uitspraak dat je in 3 weken hetzelfde gewicht meeneemt als in 6 maanden. Wat ik in 3 weken thuis laat is; pooljack - thermoshirts-thermobroek-handschoenen-skibril -visummap-SD kaartenmap -thermoslaapmat-winterslaapzak-muts-brandstofreservefles-kaartenmap-moetiknogeffedoorgaan?
Maar goed.......ieder z'n meug.
Groetjes van Pier.
piviets schreef:
wo 02 feb, 2022 21:10
Reserve buitenband is een must en neemt weinig ruimte in als vouwband.
Wij halen 9000 km met de Schwalbes en in Australie waren de Kendas op in 3500 km , in Mexico waren de Merkloos op in 2000 km ,in de VS waren de beste banden op in 3000 km. Wij reden 74 keer lek in 20.000 km dus hebben binnenbanden bijgekocht. Overigens ondersteun ik niet die uitspraak dat je in 3 weken hetzelfde gewicht meeneemt als in 6 maanden. Wat ik in 3 weken thuis laat is; pooljack - thermoshirts-thermobroek-handschoenen-skibril -visummap-SD kaartenmap -thermoslaapmat-winterslaapzak-muts-brandstofreservefles-kaartenmap-moetiknogeffedoorgaan?
Maar goed.......ieder z'n meug.
Groetjes van Pier.
Bij 3 weken in het vroege voorjaar of late najaar zul je bijna alles van deze lijst meenemen.
piviets schreef:
wo 02 feb, 2022 21:10
Reserve buitenband is een must en neemt weinig ruimte in als vouwband.
Wij halen 9000 km met de Schwalbes en in Australie waren de Kendas op in 3500 km , in Mexico waren de Merkloos op in 2000 km ,in de VS waren de beste banden op in 3000 km. Wij reden 74 keer lek in 20.000 km dus hebben binnenbanden bijgekocht.
[…]
Ben wel benieuwd in hoeveel gevallen het acuut nodig was om de buitenband te vervangen. Want dat is natuurlijk de ultieme casus voor een reserve buitenband in je bagage. (Verder is het voor mij geen vraag, ik zou die reserveband meenemen)
Typical-Risk-Matrix.png
De kans dat tijdens een fietsreis van zes maanden één van de vier buitenbanden kapot gaat is reëel ('possible'). Of dat daadwerkelijk gebeurt hangt o.a. af van de bandkwaliteit, het wegdek en het lot.

Vervolgens kan je bepalen wat de impact is. Waarschijnlijk kan je lokaal binnen een of enkele dagen wel een buitenband scoren. Op een reis van zes maanden is dit tijdverlies te overzien. De impact lijkt dan beperkt ('minor'), en het risico is 'low to medium'.

Relevant is echter ook de vraag of je onderweg een buitenband kunt vinden die aan je wensen voldoet. Bedenk dat je in Europa je best hebt gedaan om banden te vinden met de juiste specs (bijv. profiel, breedte, wangen en lekbestendigheid). De kans dat je een band met zulke specs in -pak 'm beet- een stadje in de jungle van Bolivia vindt is klein. Met als gevolg kans op minder fietspret ('significant impact'), resulterend in een 'medium to high risk'. Dat laatste zou voor mij persoonlijk reden zijn om voor twee personen één reserve buitenband mee te nemen.

Maar ik geef toe: het is niet allemaal rationeel. Zo geeft het mij een prettig gevoel om voor dit soort zaken niet afhankelijk van anderen te zijn en geen tijd kwijt te zijn aan 'non-productieve activiteiten'. We willen tijdens fietsvakanties nu eenmaal zoveel mogelijk fietsen. Als je wat relaxter in het leven staat, zul je daar anders over denken. Dan is je risk mitigation strategy dat je zo'n risico accepteert ('acceptance').
Leuke tabel.

willem.m schreef:
do 03 feb, 2022 08:05
De kans dat je een band met zulke specs in -pak 'm beet- een stadje in de jungle van Bolivia vindt is klein. Met als gevolg kans op minder fietspret ('significant impact').
En met als gevolg dat vanaf die dag de likehood van een volgend kapotte buitenband opgeschaald mag worden naar 'very likely'
Voordeel van twee fietsen is dan wel weer dat je kunt uitwisselen met de andere fiets als die dezelfde bandenmaat heeft. Dan kun je desnoods allebei met een lokaal verkrijgbare voorband gaan rijden en de beste banden achterop beide fietsen leggen.
Als je voor een reis van 6 maanden al het materiaal wil meenemen om aan eender welke calamiteit het hoofd te bieden dan schat ik de kans dat je zwaar overladen bent als highly likely.
willem.m schreef:
do 03 feb, 2022 08:05
....je best hebt gedaan om banden te vinden met de juiste specs (bijv. profiel, breedte, wangen en lekbestendigheid).
Als je met specs bedoelt 42-622 (voorbeeld), dan klopt het, als je bedoelt xx-622 dan klopt het zeker.
De banden van vandaag de dag zijn zo veel beter dan enkele decades geleden dat ik me weinig zorgen zou maken.
En als een band je niet goed bevalt, wat let je dan om op een later tijdstip elders in dat verre buitenland een band aan te schaffen die je beter zint, of na thuiskomst.
willem.m schreef:
do 03 feb, 2022 08:05
Als je wat relaxter in het leven staat, zul je daar anders over denken. Dan is je risk mitigation strategy dat je zo'n risico accepteert ('acceptance').
En als je graag alles uitgestippeld wilt hebben, adviseer ik om vooral niet te gaan fietsen in onbekende gebieden.
bdr schreef: Als je voor een reis van 6 maanden al het materiaal wil meenemen om aan eender welke calamiteit het hoofd te bieden dan schat ik de kans dat je zwaar overladen bent als highly likely.
#framingalarm 😱
Niemand suggereert dat je al dat materiaal moet meenemen.

Het punt van mijn voorgaande bijdrage is dat je ter voorbereiding van een lange reis afwegingen moet maken, en dat je daarvoor een hulpmiddel kunt gebruiken om je gedachten te ordenen. Daar kan dan ook uitkomen dat je gegeven de verwachte situatie en persoonlijke voorkeuren zo min mogelijk reservespul moet meenemen.💡
Poppink schreef:
do 03 feb, 2022 10:37
...
Prima.
bdr schreef:
do 03 feb, 2022 10:20
Als je voor een reis van 6 maanden al het materiaal wil meenemen om aan eender welke calamiteit het hoofd te bieden
Het voorbeeld gaat over een hypothetische kapotte buitenband. Dat zou ik überhaupt geen calamiteit noemen, omdat het een zekerheid is dat die op enig moment kapot zal gaan. Kwestie van genoeg kilometers maken. Het is wel handig om te weten wat je opties zijn als het moment dat de band het begeeft daar is. TS is bijvoorbeeld zonder tent (/slaapzak/mat/brander/etc?) onderweg. Ergens wandelend een donkere koude nacht in moeten gaan is geen aantrekkelijk vooruitzicht.

Overigens weten we helemaal niet of TS wel/niet een buitenband op de paklijst heeft staan. Wat hij wel noemt is een alleshouder die nog geen functie heeft. Opgelost :)

(Daarnaast heeft hij nu ook twee mounts over op de vorken.)
Grandonneur schreef:
do 03 feb, 2022 11:12
Het voorbeeld gaat over een hypothetische kapotte buitenband. Dat zou ik überhaupt geen calamiteit noemen, omdat het een zekerheid is dat die op enig moment kapot zal gaan. Kwestie van genoeg kilometers maken.
Vervang jij je banden niet voordat je op het karkas rijdt dan?
Ik wel. Ik heb het nog nooit meegemaakt en zelfs niet gezien dat een band het opgaf wegens kilometers.
Leon schreef:
do 03 feb, 2022 11:49
Grandonneur schreef:
do 03 feb, 2022 11:12
Het voorbeeld gaat over een hypothetische kapotte buitenband. Dat zou ik überhaupt geen calamiteit noemen, omdat het een zekerheid is dat die op enig moment kapot zal gaan. Kwestie van genoeg kilometers maken.
Vervang jij je banden niet voordat je op het karkas rijdt dan?
Ik wel. Ik heb het nog nooit meegemaakt en zelfs niet gezien dat een band het opgaf wegens kilometers.
Inderdaad....
Vertrek met iets deftig,

Net zoals ik de verhalen van kapotte kettingen niet helemaal goed begrijp.... Rijden tot de boel aan flarden gaat lijkt me dom
Leon schreef:
do 03 feb, 2022 11:49
Vervang jij je banden niet voordat je op het karkas rijdt dan?
Ik wel. Ik heb het nog nooit meegemaakt en zelfs niet gezien dat een band het opgaf wegens kilometers.
Heb jij nog nooit een band kapot gereden die nog niet op het karkas zat? ik wel. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een band het opgaf zonder kilometers.
PhilipBe schreef:
do 03 feb, 2022 12:36
Inderdaad....
Vertrek met iets deftig,

Net zoals ik de verhalen van kapotte kettingen niet helemaal goed begrijp.... Rijden tot de boel aan flarden gaat lijkt me dom
Daar valt op zich ook niet echt wat van te begrijpen. Als er iets stuk gaat is het vanaf dat moment stuk, veel ingewikkelder kun je het niet maken. Moet je een oplossing regelen vanaf dat punt.

Begrijp dat jouw tactiek is om iets kapot te rijden en dan net daarvoor te stoppen?
Grandonneur schreef:
do 03 feb, 2022 12:54
Leon schreef:
do 03 feb, 2022 11:49
Vervang jij je banden niet voordat je op het karkas rijdt dan?
Ik wel. Ik heb het nog nooit meegemaakt en zelfs niet gezien dat een band het opgaf wegens kilometers.
Heb jij nog nooit een band kapot gereden die nog niet op het karkas zat? ik wel. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een band het opgaf zonder kilometers.
Ik neem weinig reservespullen etc. mee, al was het maar omdat ik twee linkerhanden heb.
Maar wat die buitenband betreft, ben ik het toch eens met Grandonneur.
Ooit een bobbel in de wang van een band gehad op fietstocht in Frankrijk.
Volledig onverwacht, de band was voor zover ik dat zag in uitstekende staat.
Het is opgelost geraakt - Frankrijk is de savanne niet - maar sindsdien ben ik toch voorstander van een extra buitenband in de fietstas.
Grandonneur schreef:
do 03 feb, 2022 12:54
Leon schreef:
do 03 feb, 2022 11:49
Vervang jij je banden niet voordat je op het karkas rijdt dan?
Ik wel. Ik heb het nog nooit meegemaakt en zelfs niet gezien dat een band het opgaf wegens kilometers.
Heb jij nog nooit een band kapot gereden die nog niet op het karkas zat? ik wel. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een band het opgaf zonder kilometers.
Tuurlijk heb ik een buitenband kapot gereden. Eén keer op een stuk ijzer en één keer op glas. Dat zijn dus juist wel calamiteiten.