door
Poppink » zo 30 jan, 2022 12:40
Speeder300 schreef: ↑za 29 jan, 2022 13:19
Even een vraagje over de versnelling waarmee je berg-op zou moeten fietsen. Ik heb geen ervaring met de Alpen of zo, maar bij ons in de buurt ligt bijvoorbeeld een stukje weg van een kilometer met een stijgingspercentage tot 11%. Met een simpele Nexus-8 moet ik het laatste stukje altijd lopen, met een derailleur of Pinion lukt het aardig, maar laatst viel me daarbij (en bij andere stukken “omhoog”) al een paar keer iets op: ik had in mijn hoofd altijd de theorie van “hoe lager de versnelling hoe lichter het is”, maar ik heb al verschillende keren geconstateerd dat een stuk gevorderd op de klim de energie bijna op was en (dus) afstappen dreigde, maar dat juist het opschakelen naar een zwaardere versnelling verlichting gaf en het eind van de klim fietsend haalbaar bleek.
Mag ik hieruit begrijpen dat voor de een de oplossing zit in wat meer toeren, terwijl het voor een ander juist vermoeiender is om sneller rond te trappen en de oplossing zit een lagere cadans met wat meer kracht of bestaat een dergelijke wetmatigheid niet?
Mijn ervaring is dat te zwaar trappen je opbreekt bij het beklimmen van cols.
Mijn Poppink had eerst 1,3 meter per trapomwenteling als minimum en tegenwoordig 1,6 meter en dat is voor mij een wereld van verschil.
- Rohloff versnellings verhoudingen.JPG (43.52 KiB) 1228 keer bekeken
Kleiner hoeft niet, want dan val je om of op steenslagwegen springt je voorwiel dan omhoog op keien en dat fietst ook niet fijn.
Maar een versnellingsverhouding zegt in feite niets want het heeft alles met je eigen kracht te maken.
Toen ik 30 was trapte ik als kleinste 36/24 wat staat voor ruim 3 meter per trapper omwenteling. (ik kan het haast niet geloven en heb het zojuist nagekeken op mijn Superia, ongelofelijk!)
Op een lange klim fiets ik meestal in de 3 (1,7 meter per trapper omwenteling), de 1 en 2 zijn voor als het echt even steil is.
Zo nu en dan schakel ik even naar de 8,9 of 10 of zo (3,2 tot 4 meter per omwenteling) en ga dan op de pedalen staan om de kont voor een korte tijd uit het zadel te kunnen heffen en een andere houding aan te nemen.
Even strekken en dan weer terug schakelen en weer in het zadel.
Wat ook bijdraagt aan het fietsplezier is om bij een lange klim op een mooi punt af te stappen en van het uitzicht en een joghurtje o.i.d. te genieten