Dat en mogelijk heb je het kortere boutje gebruikt waar dat niet moet, beide wieltjes moeten soepel draaien.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Dat en mogelijk heb je het kortere boutje gebruikt waar dat niet moet, beide wieltjes moeten soepel draaien.
Derailleurwieltjes nakijken kan natuurlijk geen kwaad maar over ingebouwde speling die er zou moeten zijn zou ik me niet druk maken. Die heb je niet nodig, een derailleurwieltje met kogellagers zonder speling zoals bv een Tackx wieltje werkt even goed. Shimano is vanaf 10 speed van die glijlagers in het guide wheel afgestapt.
Als het schakelprobleem zich alleen op de bovenste helft van de cassette, de grootste tandwielen, voordoet, zou ik ook eens goed nakijken of je schakelkabel nergens beschadigd is. Het zou kunnen dat er bramen of een kink in de binnenkabel zit waardoor deze niet meer soepel in kabeloogjes of de buitenkabel kan glijden.JandeFietser schreef: ↑ma 06 sep, 2021 20:34zodra ik schakel op het achterblad vanaf 4 richting 1 (groter achterblad) verspringt de versnelling continue. Opschakelen naar kleiner tandwiel lost het probleem op.
JandeFietser schreef: Ik heb nog steeds een schakel probleem heb de kabel vervangen en de achterderailleur (die moest toch want ik had er 1 nodig met een lange kooi )
Opschakelen gaat goed, terugschakelen ook. Maar wanneer ik halverwege het opschakelen weer terug schakel moet 2x op de shifter duwen, om 1 versnelling terug te komen.
Bijkomend is dat de de ketting op het achterblad bij lage versnellingen verspringt.
Ik zie de kabelspanning dan ook niet wijzigen bij de achterderailleur
Ik heb er een uur aan zitten draaien maar je lost het ene probleem op en je krijgt er een ander voor terug.
Nu blijft er maar 1 onderdeel over, de shifter.
Nu las ik dit
[
Het is een simpel op te lossen probleem... Het vet binnenin op een veertje en palletje is door de ouderdom hard geworden.
Spuit veel wd40 in de shifter en laat dan even "trekken". Schakel een paar keer en als het nog niet goed werkt dan nog maar eens een volle lading wd40.
Na een paar keer is het harde vet normaal opgelost en werkt je shifter weer perfekt.
]
ook dit helpt niet.
Ik ben in mijn leven nog nooit bij de fietsenmaker geweest voor een probleem aan mijn fiets. Moet dit de eerste keer worden of heeft iemand nog een suggestie?
Die fout maak je maar een keer.