Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mountainbikes geschikt als toerfiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Mountainbikes geschikt als toerfiets

Wat een ontzettend cool fuchsia fietsje zeg 8)

Snap dien fietsenmaker die twijfelde over de maat wel een beetje :)
wauw!
ik sluit me aan bij de vorige twee sprekers :D
was de blauwe terrago in een maat groter misschien niet fijn vanwege de stuurhoogte? je vond misschien niet je (vrij diepe/ sportieve) zit? (voor zo ver ik weet heeft het latere model nagenoeg dezelfde geometrie. het latere model heeft zowel zitbuis/zadelpen als voorvork/stuurpen in 1/8 inch dikkere maat. da's zeker bij een grotere maat fiets/berijd(st)er fijn want stijver frame en iets sterkere zadelpen.)
op zo'n crankstel met BDC 110/74 past als binnenste kettingblad als kleinste een 24 :wink: .
hoogframe schreef:
za 15 jan, 2022 08:13
wauw!
ik sluit me aan bij de vorige twee sprekers :D
was de blauwe terrago in een maat groter misschien niet fijn vanwege de stuurhoogte? je vond misschien niet je (vrij diepe/ sportieve) zit? (voor zo ver ik weet heeft het latere model nagenoeg dezelfde geometrie. het latere model heeft zowel zitbuis/zadelpen als voorvork/stuurpen in 1/8 inch dikkere maat. da's zeker bij een grotere maat fiets/berijd(st)er fijn want stijver frame en iets sterkere zadelpen.)
op zo'n crankstel met BDC 110/74 past als binnenste kettingblad als kleinste een 24 :wink: .
Ja, dank dank!
Die blauwe was framemaat 61 cm maar had wel een veel vlakkere 6 graden stuurpen. Diep zitten was denk ik niet het probleem. Kan het zijn dat die blauwe uitvoering in alu was? Het is al weer 16 jaar geleden.
Ik ben me erg bewust van hoe ik mijn fietsen moet afstellen. Ik heb al jaren een Snel 'randonneur' fiets hier staan als hobby project en ik krijg hem niet lekker rijdend. Alle maten precies van je wel lekker rijdende racefiets (mag ook wel voor het geld dat die koste) overgenomen en het werkt niet. Rarara, vorksprong en naloop zijn moeilijk na te meten en de een is een soepel 531 frame en de ander een simpeler buizen frame. Daar zit volgens mij ergens het probleem.
Al met al zal bij het zoeken naar een bruikbare fiets een testrondje een goed idee zijn. Zo maar blind vertrouwen in de reputatie van een fiets/frame blijft tricky.

Ja klopt van die 24 tanden. Na onze wereldreis in 1999 nooit meer behoefte gehad aan een lichter verzet. Je zou met zo'n steek voor dus nog naar 24 tands kunnen (misschien nog aan de voorderailleur moeten prutsen?) en achter kan het vast ook nog wel een paar tandjes groter.
Als ik zelf van scrap zou moeten beginnen, zou ik een 1 x 11 Microshift groepje monteren.
cyclos schreef:
vr 14 jan, 2022 20:07

Op deze site komen ook een Specialized Hardrock + Stumpjumper en een Giant Escaper in de slideshow langs:
https://rook.supply/
Surf ook eens naar hun Instagram.
Daar moet je zeker eens naar kijken. Volg ze zelf al enige tijd. Studio_rook heten ze op instagram. Echt supergaaf!🤩
https://www.instagram.com/studio_rook/
Deze heb ik ook nog, als voorbeeld. Wordt een do it all fiets voor jr. over 10cm.
506D8789-DE8C-4446-98A9-C18F475AD372.jpeg

Het is een travelmaster maar dan in de verhuurmountainbikevermomming die je destijds zag. Het frame heb ik verworven middels ruil tegen twee banden (dacht ik, kan ook een wiel zijn geweest).

Wielen en aandrijving komen van de gouden ATX860. Komt tzt verlichting op, achterdrager, spatborden, slot en dan lekker rijden met dat ding 8)
Dit lijkt me ook wel wat. Ziet er strak uit, staal, spatborden:
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 6inch-48cm
Weer leuk om jullie reacties te lezen. :)
Dit lijkt me ook wel wat. Ziet er strak uit, staal, spatborden:
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 6inch-48cm
Die vind ik er ook goed uitzien. Ik denk alleen wel dat hij net ietsjes aan de kleine kant is voor mij (1.80 m). Als hij net één maatje groter was had ik er waarschijnlijk een bod op gedaan!

Qua fiets weet ik ongeveer waar ik naar moet zoeken, bedankt voor alle hulp. :D Iedereen die graag nog een plaatje of een woordje over zijn omgebouwde mountainbike kwijt wil: doe dat gerust :D. Waarschijnlijk ben ik niet de enige die er met plezier naar kijkt!
Osocman schreef:
ma 17 jan, 2022 15:36
Iedereen die graag nog een plaatje of een woordje over zijn omgebouwde mountainbike kwijt wil: doe dat gerust :D.
Op verzoek, mijn SCC02's:
Screenshot_20220117-164934_Gallery.jpg
Bijna in Portugal.

Screenshot_20220117-165502_Gallery.jpg
Op de Rallarvegen. Vorige frame was gesneuveld tijdens transport terug uit Portugal dus werd een zelfde frame met een andere kleur. En in plaats van de Fox verende hier met Surly starre vork.
Das een best bandje zeker icm het spatbord. Sweet.
De twee Specialized Rockhoppers van begin 90-er jaren. Donkerpaarse zelf gekocht in die tijd, meestal alleen voor door het bos, lichtpaarse paar jaar geleden via Marktplaats erbij gekocht en omgebouwd tot toerfiets.

Bijlagen

Bikepacking kan ook nog:
20220117_183028.jpg
Met RockShox voorop, in plaats van met Rohloff hier met derailleurs, en in plaats van hydraulische schijfremmen met mechanische BB7's (:
Hoeveel fietsen heb jij in je schuur staan Jurr? 😃
fud0 schreef:
ma 17 jan, 2022 18:27
De twee Specialized Rockhoppers van begin 90-er jaren. Donkerpaarse zelf gekocht in die tijd, meestal alleen voor door het bos, lichtpaarse paar jaar geleden via Marktplaats erbij gekocht en omgebouwd tot toerfiets.
Jouw 2 foto's laten mooi zien hoe je met een ander stuur 2 heel verschillende karakters aan een fiets kunt geven.
Het zijn toch exact dezelfde frames?
nicolevelo schreef:
ma 17 jan, 2022 18:48
Hoeveel fietsen heb jij in je schuur staan Jurr? 😃
Haha dit zijn maar twee frames, met iedere keer een wat andere afmontage. Veel dingen komen ook weer terug, zoals bijvoorbeeld het balhoofd en zadel op foto 2 en 3. Het voorwiel, achterwiel, achterdrager en remmen op foto 1 en 2, etc etc ;)

Maar een SCC02 heeft bij mij al allerlei verschillende afmontages gehad ja ;)
Osocman schreef:
ma 17 jan, 2022 15:36
Weer leuk om jullie reacties te lezen. :)
Dit lijkt me ook wel wat. Ziet er strak uit, staal, spatborden:
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 6inch-48cm
Die vind ik er ook goed uitzien. Ik denk alleen wel dat hij net ietsjes aan de kleine kant is voor mij (1.80 m). Als hij net één maatje groter was had ik er waarschijnlijk een bod op gedaan!
Das jammer, want hij is inmiddels alweer €15 in prijs gezakt. Zometeen kun je em nog gratis afhalen😉

Hoewel…..voor jouw doeleinden zou ik liever voor iets in de geest van een SCC gaan.
Iets Duits als basis kan natuurlijk ook.

Poison Zyankali 26:
20220117_195614.jpg
Weer een ander frame, maar ook weer de nodige onderdelen van de eerdere foto's. De voorvork en het zadel van de laatste foto. De wielen, tassen en drager van de eerste twee... onder andere ;)

Het blijft uiteindelijk maar een verzameling onderdelen waarbij je van alles kunt aanpassen en combineren ;)
@Jurr: mooie setups zo :) Ik ga denk ik voor een setup met twee Ortlieb achtertassen en nog een kleine tas aan mijn stuur, puur omdat ik die al heb.
Das jammer, want hij is inmiddels alweer €15 in prijs gezakt. Zometeen kun je em nog gratis afhalen😉
Jeetje een mooie prijs inderdaad! Ik zou hem bijna kopen in de hoop dat hij qua maat toch past.
Hoewel…..voor jouw doeleinden zou ik liever voor iets in de geest van een SCC gaan.
Zou je dat kunnen toelichten? Waarom eerder een Santos SCC dan een Giant Terrago?
Osocman schreef:
ma 17 jan, 2022 21:05

Zou je dat kunnen toelichten? Waarom eerder een Santos SCC dan een Giant Terrago?
Tsja, als ik een 26 inch frame langs een checklist leg...

Jurr schreef:
do 13 jan, 2022 23:09
Let dan op bijvoorbeeld op de volgende kenmerken. Net waar je prioriteiten en voorkeuren liggen natuurlijk, maar bijvoorbeeld geheel in willekeurige volgorde:

- [...]
- [...]
- Etc etc....
...dan komt er met mijn wensen low budget een SCC02 uit. Blijvend bij 26 inch 559 zou dat met hoger budget een Thorn Nomad MK2 S&S zijn.

Ondertussen ben ik grotendeels weg uit de 26 inch categorie, hoewel een Double Travel of iets soortgelijks er nog wel zou mogen komen ;)

Maar ieder kan die kenmerken anders kiezen en andere prioriteiten geven. Wel zo leuk ook, anders reden we allemaal dezelfde fiets ;)
Osocman schreef:
ma 17 jan, 2022 21:05
Hoewel…..voor jouw doeleinden zou ik liever voor iets in de geest van een SCC gaan.
Zou je dat kunnen toelichten? Waarom eerder een Santos SCC dan een Giant Terrago?
Een Santos lijkt me een stuk robuuster dan de hier eerder genoemde (jaren 90) Giants. Maar ik kan het mis hebben.
Zowel Sanotossen als de Giants uit die tijd hadden de naam onverwoestbaar te zijn. Ik heb het nooit getest, dus het is ook maar wat ik gehoord heb.