Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verlengd rugpand? - Forum Wereldfietser

Verlengd rugpand?

Is dat aan te raden voor een fietser? Of is het overbodig?
StevenW schreef:Is dat aan te raden voor een fietser? Of is het overbodig?
Zoals met alle kleding zal alleen passen helpen. Wat is een verlengd rugpand? Of is het een verkort buikpand? Het hangt ook af van de gekozen maat en van de hoogte van de broek die je er bij draagt. Daarbij is het maar één van de pas-aspecten van kleding. Veel kleding, en al helemaal fietskleding, heeft nu eenmaal een bar slechte pasvorm, en dat geldt niet alleen de goedkoopste kleding en ligt lang niet altijd aan de afwijkende anatomie van de klant. Verreweg de meeste kleren die ik pas zijn duidelijk ontworpen naar een staande paspop. Omdat ik een best redelijk geproportioneerd postuur heb pas het dan prima als ik ook sta. Maar als ik een fietshouding aanneem gaat het meestal mis: broeken gaan trekken in het kruis, pijpen gaan omhoog, rugpanden gaan bij de schouders strak staan, de schouders gaan omhoog alsof er vullingen in horen te zitten en met stip op één (bij jassen): het buikpand hangt als een grote zak te zwabberen. En zo mager ben ik echt niet meer.
Leon
StevenW schreef:Is dat aan te raden voor een fietser? Of is het overbodig?
Door je positie op de fiets valt het shirt niet normaal om je schouders, maar komt het hoger te zitten. Gevolg, minder dekking op de rug en in de zij. Toevallig is je onderrug en zij de plek waar je lichaam niet koud moet worden. Van wat kleine steken in je zij tot serieusere klachten aan darmen e.d.
Ik fiets dus altijd met shirts die lang genoeg zijn. bv door ze bij het passen in de broek te stoppen en dan de handen hoog te strekken. Komt het shirt uit de broek dan is hij te kort (met name voor onderkleding en windshells e.d.). Een verlengt rugpand kan dan een oplossing zijn.