Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bestellen in USA - Forum Wereldfietser

bestellen in USA

Ik wil de Hilleberg Staika kopen en heb gezien dat deze in Amerika stukken goedkoper is dan in Nederland of Duitsland. Het verschil is zo'n 260 euro :cry: .
Wie heeft wel eens, via internet, een tent in de USA gekocht en kan mijn vertellen hoe dat verlopen is.

Geen tent maar wel de Thudbuster ST. Op zich is dat prima verlopen; alleen zat de nederlandse douane ertussen en moest ik invoerrechten betalen, de verzender had daar met het bedrag rekening mee gehouden; maar dan nog was het goedkoper.

Hoi Nelet,

Het is een kwestie van geluk. Soms controleert de douane het pakketje niet, soms wel. Doen ze het niet dan heb je geluk. Controleren ze wel reken dan maar een gauw zo'n 25% extra aan kosten. Kan het nog steeds goedkoper zijn natuurlijk.
Via een officiële vervoerder (dhl, ups etc) kun je er meestal op rekenen dat je gewoon de invoerrechten en andere kosten moet betalen. Zij zijn namelijk verplicht om alles via de douane te laten lopen. Alleen kleine pakketjes willen er dan wel eens tussendoor glippen.
Een andere mogelijkheid is om de aankoop via een familielid/kennis te laten lopen. Deze kopen en sturen het naar jouw in een merkloze doos met de mededeling GIFT erop. Grote kans dat het zo door de douane komt.
Derde en laatste mogelijkheid. Gewoon bestellen en invoerrechten betalen. Geen gesodemieter en geen hartkloppingen. Je moet het maar eens uitrekenen.
Punt blijft dat er bij een dergelijke aankoop alleen service is via de fabrikant. Je loopt natuurlijk niet even naar de winkel op de hoek. Als het dan om een tent gaat zou weet ik niet of ik dit zou doen. Alhoewel ik net mijn ouders heb gevraagd om daar eens rond te kijken naar de prijzen van een nallo 2gt. Als ze daar toch op vakantie zijn doen ze tenminste ook nog iets nuttigs :wink:

Groet,
Robbert.
Ook ik heb geen ervaring met tenten kopen in de VS. Wel ooit eens een thermarest matje gekocht toen ik daar op fietsvakantie was, scheelde de helft. Na terugkomst geen aangifte gedaan, want het ding was intensief gebruikt ;-) Onlangs via internet een GPS gekocht in de States, ook de helft goedkoper. De post was zo vriendelijk hier geen melding van te doen bij de douane (zijn ze wel verplicht overigens) dus ik had mazzel.

Ik importeer met regelmaat producten uit het buitenland. Niet alleen VS, maar ook China bijvoorbeeld.

Met "airmail" betaal je altijd 4% douanerechten en 19% BTW. Interessant voor kleine zendingen, zoals een tent. Hoge verzendkosten. Erg snel.

Laat je het per zee vervoeren, dan zijn de verzendkosten lager, maar is de levertijd een stuk langer. Daarnaast is het een behoorlijk administratief karwei, waar ook nog overige kosten bij komen. Voor kleine zendingen eigenlijk niet interessant.

Laat je je zending van de detaillist direct naar je toe sturen, dan geldt het bovengenoemde verhaal altijd. Dat sommige mensen "mazzel" hebben gehad is leuk voor ze, maar ik heb dat nog nooit meegemaakt. Dat is eigenlijk een fout van de douane.

Toch raad ik je het af. De kosten zijn vaak zo hoog dat het financiële voordeel vrijwel geheel komt te vervallen. Daarnaast heb je een ontzettend tekort aan zekerheid. Komt de zending wel? Is je geld wel overgemaakt? Wat doe je bij een foutieve zending? Wat als er iets ontbreekt of zelfs beschadigd is? Enzovoorts.

Voor relatief kleine dingen zou ik dit niet snel doen. Ik importeer vaak grotere hoeveelheden of ik organiseer groeps-inkopen. Op die manier kan je alle kosten delen. Maar ik denk dat jij niet snel zoveel mensen zal vinden voor zo'n specifiek product.

Heb je vrienden/bekenden/familie/collegae in de VS? Dan heb je ineens WEL een heel interessante mogelijkheid. Je laat je bestelling dan gewoon naar je contactpersoon sturen. Die persoon stuurt het op zijn of haar beurt dan naar jou. Op deze manier weet je zeker of je bestelling in orde is en omzeil je al die kosten die er bij directe zending bijkomen. Erg interessant dus!

Succes!

Waar veel mensen niet aan denken is dat de waarde van de zending verhoogd wordt door de vracht kosten. Dit betekend dat de douane de waarde van de zending en vrachtkosten bij elkaar optellen en daar de btw en invoerrechten over berekend Dit kan dus voor een onaangename rekening zorgen. Ik werk bij DHL en ik krijg regelmatig vragen van mensen die denken dat ze benadeeld zijn. Veel verzenders die op grote schaal van DHL (of van de andere internationale couriers) gebruikmaken krijgen enorme kortingen op de vrachtkosten. Het is dan ook belangrijk de verzender te vragen de werkelijke vrachtkosten op de invoice te laten zetten. Dit voorkomt dat de douane de standaard tarieven gaat hanteren. Dit kan je flink geld besparen.
Wel zie ik de laatste tijd dat de douane scherp is op de kleinere pakketten (vaak via internet besteld) en dat ze vrijwel altijd met een rekening voor btw/invoerrechten komen als de waarde+vrachtkosten hoger is dan Eur 22.

Hoi Nelet,

Wij hebben toen ook een Hilleberg tent (de Stalon GT) in Amerika gekocht, het scheelde nogal! Als ik het me goed herinner bij Backcountry Equipment.

Het pakketje was wel onderschept hier in Nederland, maar nog waren we goedkoper uit toen...

Misschien kun je vragen of ze op de verpakking iets willen vermelden als: retour garantie of iets dergelijks... :o

Hoi,

Wij kochten onlangs een Burley Piccolo fietsaanhanger via internet in Amerika.
De winkel waar wij deze kochten deed alleen gratis versturen binnen Amerika. We hebben de fiets naar een kennis laten versturen en hij heeft deze gedemonteerd en naar ons gestuurd in twee dozen met opschrift dat het om "used bicycle parts" ging maar desondanks heeft de douane deze eruit gehaald en meosten we invoerrechten en BTW betalen.

Alles bij elkaar hebben we circa 350€ (180aanschaf, 115transport, 55invoer/btw) betaald terwijl de fiets hier in Nederland voor circa €550 over de toonbank gaat.

Zie ook het forum op www.fietsenmetkinderen.info

Loek
Wij hebben recent de Hilleberg Staika gekocht in de USA via Moontrail.
Dit is erg goed gegaan. Wij hebben toen USD 595.00 en +/- Eur 140,-- aan invoerrechten, btw en verzendkosten betaald.
In Nederland kost dit Eur 749.00 + Eur 60.00 voor de footprint.

Voor de USD 595.00 hebben wij de tent (zandkleurig!!), footprint, 2 titanium bekers en 2 stuks titanium bestek.

Moontrail houdt je goed op de hoogte van jouw lopende order en vragen worden redelijk snel beantwoord. Alles goed aangekomen en de tent al met plezier meerdere keren gebruikt. Supersnel opzetten, lekker warm en slimme ventilatiemogelijkheden.

M.a.w Gewoon doen!
zondraak schreef:Wij hebben recent de Hilleberg Staika gekocht in de USA via Moontrail. (.................) M.a.w Gewoon doen!
Dank jullie wel voor alle informatie/adviezen. De tent heb ik eergisteren besteld bij Moontrail.
Ter info: Moontrail heeft een systeem waarbij ik, bij aankoop van de Staika, ook nog eens 60 bonuspunten kreeg. Voor die bonuspunten kon ik de footprint erbij kiezen (gratis!!), een Petzl MYO hoofdlamp (gratis!!), 9 haringen (gratis!!) en een waterdichte zak (jaja, ook gratis :D ). Deze spullen zijn in Nederland meer dan 100 euro waard. De tent kostte $650 (484 euro) en de verzendkosten zijn $81 (60 euro). De invoerrechten komen volgens mij op zo'n 80 euro als ik 'zondraak' mag geloven.
Allen al de tent kost in Nederland zo'n 744 euro. Tel daarbij de footprint (62 euro), de Petzl (51 euro) en andere spullen bij op ...... :lol:
Hoeveel ik precies uitgespaard heb horen jullie als ik weet hoeveel de nog bijkomende kosten zijn.
:lol: De tent is vandaag gearriveerd :lol: .
Ik moest bij de deur nog 115,30 euro aan invoerrechten (40,44 euro) en BTW (74,86) betalen. Komt het totale plaatje aan kosten er zo uit te zien:

Tent: 484,00 euro
DHL: 60,00 euro
Inv.: 40,44 euro
BTW: 74,86 euro
---------------------
659,30 euro

Gratis daarbij de footprint, de lamp, 9 extra haringen voor in zanderige grond en een Baja 5 zak.

In Nederland kost de tent 744 euro, de footprint 62 en de lamp 51 euro.
Goede koop dus!

Nogmaals bedankt voor de adviezen, 't scheelt me een hoop geld .

Dat is zeker een goede koop! Leve de lage dollarkoers :D

Moest je ook nog de boete betalen, of zit dat al verwerkt in de prijs?

Wat ik mij echter afvroeg: Gaan jullie wel in Nederlandse winkels kijken naar de tentjes? Ik heb dat ook wel eens gedaan, maar voelde me toch wat opgelaten!

giantus schreef:Dat is zeker een goede koop! Leve de lage dollarkoers :D

Moest je ook nog de boete betalen, of zit dat al verwerkt in de prijs?

Wat ik mij echter afvroeg: Gaan jullie wel in Nederlandse winkels kijken naar de tentjes? Ik heb dat ook wel eens gedaan, maar voelde me toch wat opgelaten!
Een boete?? :shock: Nee hoor ik heb geen boete hoeven te betalen. 'k Zou niet weten waarom ...

Voor wat betreft jouw tweede vraag:
Ik ben op de tentenbeurs in Den Haag geweest, bij de Zwerfkei en uiteindeijk bij Bever in Amsterdam. Na heel veel orienteren heb ik gekozen voor de Staika die ik bij Bever gezien had. Daarna op internet gekeken naar de beste prijs omdat ik 744 euro wel erg veel geld vond. Ik heb gekeken bij Bever, Zwerfkei, Globetrotter e.a. (online-) winkels.
Tja, en toen kwam ik in de USA terecht... en inderdaad, de lage dollarkoers is erg prettig..

Heeft er iemand ervaring met www.myus.com ? Is dit een wassen neus, of de kip met de gouden eieren?

Groet,

Maarten

Sommige producten zijn in de VS inderdaad erg veel goedkoper. Een deel van het prijsverschil zit in het ontbreken van BTW in de VS, en dat betaal je in principe dus bij import alsnog zelf. Een ander deel van het verschil zit echter in de grotere efficiency van de amerikaanse detailhandel, en de kleinere marges als gevolg van de grotere concurrentie. Ook minder exclusieve fietsen zoals Trek zijn in de VS veel goedkoper. Overigens zijn de prijzen in de VS bij echte winkels wel hoger dan bij postorderbedrijven/ internetaanbieders. Soms kun je echter ook voor verrassingen komen te staan. Toen ik er woonde kocht ik ooit een keer een Northface jack bij een internetwinkel. Toen ik na korte tijd een kapotte rits had en het ding naar de klantenservice van Northface opstuurde kreeg ik het terug met het bericht dat het om een namaak artikel ging (vervolgens heb ik van de winkel overigens wel mijn geld terug gekregen).
Eerlijk gezegd vind ik het verschil bij Hilleberg al te groot. Dat is niet meer te rechtvaardigen, lijkt me. Wat wel resteert als je iets in de VS koopt is dat je er in de praktijk maar beperkt garantie op hebt. Op onze Hillberg heb ik van Bever altijd perfecte service gehad, en dat kun je natuurlijk niet verwachten bij je amerikaanse import.
Wim

kleine correctie willem. BTW is er wel, a 8% in principe, maar dit geld alleen maar voor aanschaffen binnen de staat waar je het naar toe laat sturen.
(de logica hier achter snap ik nog steeds niet, maarja, VS' ers zijn en blijven VS' ers. Het is een wonder dat dit land zich kan handhaven(maar dat is een ander verhaal)).

Daarnaast is het zo dat momenteel veel dingen goedkoper zijn in de VS.
De prijzen zijn vaak nog gebaseerd op de oude verhouding tussen euro en dollar(~ 1 op 1). Waar je in de zwerfkei 250 euro betaald voor een North face jas, betaal je volgens de site van the northface zelf voor diezelfde jas 220 dollar.

Over die site durf ik helaas niks te zeggen, sorry.

Sephi schreef:kleine correctie willem. BTW is er wel, a 8% in principe, maar dit geld alleen maar voor aanschaffen binnen de staat waar je het naar toe laat sturen.
maar prijzen worden altijd exclusief salestax aangegeven

Daarnaast is het zo dat momenteel veel dingen goedkoper zijn in de VS.
De prijzen zijn vaak nog gebaseerd op de oude verhouding tussen euro en dollar(~ 1 op 1). Waar je in de zwerfkei 250 euro betaald voor een North face jas, betaal je volgens de site van the northface zelf voor diezelfde jas 220 dollar.
Dollarkoers heeft er weinig mee te maken, maar importeurs en detailhandel hanteren missschien wel andere marges. De amerikaanse economie is nu eenmaal niet denderend, en een amerikaans merk is hier wat exclusiever.
Transport x invoerrechten x BTW is al gauw 30% opslag op de amerikaanse consumentenprijs

m-gineering schreef: Transport x invoerrechten x BTW is al gauw 30% opslag op de amerikaanse consumentenprijs
1 USD = 0,70 euro doe je daar 30% bovenop dan is het nog altijd 0,90 euro.
Tel uit je winst.
Overigens is in de USA het BTW tarief afhankelijk van de staat waarin je woont. In sommige staten betaal je 0% BTW. Ook zie je vaak dat als je niet in de staat zelf woont waar het produkt wordt geleverd, je 0% btw betaalt, maar woon je wel in die staat dan betaal je het gangbare btw tarief. Woon je dus in NL dan betaal je geen Amerikaanse BTW maar wellicht (kan altijd meevallen) wel Nederlandse.

Hallo,

Ik heb geprobeerd het precies uit te zoeken voor een tentje dat ik op het oog heb. Alvast excuses als het verhaal wat onoverzichtelijk is ;)
In NL kost het tentje 429 EUR (incl. BTW). Het is in Amerika te bestellen met als geadverteerde prijs 365 USD.
Als ik alles goed begrepen heb komt er het volgende bij:
- verzendkosten
- invoerrechten (berekend over prijs incl. verzendkosten)
- Nederlandse BTW (berekend over prijs incl. verzendkosten én invoerrechten)
- administratie- en afhandelingskosten douane

Het BTW-tarief bedraagt in het geval van een tentje 19%. De invoerrechten kan je achterhalen via de TARIC-code, een soort gigantisch tabellenboek dat de douane gebruikt om invoerrechten te berekenen.
Zie voor de site:
http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds/tarhome_en.htm
Kies op die site optie 1 en klik dan op “Browse”. Je kunt dan zo’n beetje door het (onoverzichtelijke) gebeuren heen bladeren. Als ik het goed begrepen heb kom ik voor een kunststof tentje op een douanetarief van 12%.
Het sommetje ziet er dan volgens mij zo uit:

Tentje 365 USD
Verzendkosten 37 USD (tarief bij 1,8 kg., te achterhalen op bv moontrail)
Totaal 402 USD
Incl. invoerrechten: 402 * 112% = 450,24 USD
Incl. BTW: 450,24 * 119% = 535,79 USD
1 USD = 0,705805 EUR (koers per 16-10-2007)
535,79 USD * 0,705805 = 378,16 EUR
Afhandeling douane ~ 10 EUR
Totaal 388,16 EUR

De geadverteerde prijs van het tentje bedraagt 257,62 EUR (365 USD). Er komt dus in totaal zo’n 130 euro bij! Of ik moet er naast zitten maar als ik zo links en rechts op verschillende sites wat verhalen lees schijn je inderdaad BTW te moeten betalen over zowel verzendkosten als invoerrechten, bah.
Dat tentje is hier veertig euro duurder. Voor die veertig euro kan je hem van tevoren zien, kan je hem bij aankoop direct mee naar huis nemen en heb je bij mankementen een rechtstreeks aanspreekpunt bij de dealer.
Dit is natuurlijk maar een voorbeeld en voor andere goederen zal het plaatje er vast heel anders uitzien. In dit geval geen “free lunch” helaas, dat bestellen in de US.

Groet,

Maarten

M. schreef: Afhandeling douane ~ 10 EUR
Bedoel je hiermee de inklaringskosten van TNT post? Voor bovenstaand voorbeeld zou dat dan € 16,75 zijn. Die 10% die je uiteindelijk verdient is idd nauwelijks de moeite, heb je echter een kennis of familie in de States die kleine pakketjes als "gift" opstuurt dan kunnen deze vaak onopgemerkt door de douane komen. Met een tent is het wat lastiger, het zou dan misschien de moeite waard zijn er meteen een fietsvakantie in de USA aan vast te knopen (heb je dus 130 euro korting op de vlucht ;-)), kan je gelijk testen of het materiaal deugt en aanspraak doen op de garantie bij de winkel waar je 'm hebt gekocht.