Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kogeltjes in de naaf - Forum Wereldfietser

kogeltjes in de naaf

Beste mensen,

Een vraagje over de hoeveelheid kogels van de DH 3n71 Ik kom er niet uit.

Ooit heb ik begrepen dat het ongelijk moet zijn wat er aan beide kanten in gaat. Als ik google kan ik niet een juiste hoeveelheid vinden. Er staat aan een zijde 11 en verder niets. Behalve dan dan ik zie dat er in totaal 20 kogels in zitten??? zie bijlage

https://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-DH-3N71-2419B.pdf

Er passen 11 kogeltjes in en dan heb je als je ze strak tegen elkaar legt ruimte over die net iets kleiner is dan één kogel.

op de onderste foto zie je een zijde met 10 kogeltjes er in. daar kan er dus met gemak nog één bij. Want ik heb ze niet strak tegen elkaar liggen.

Op de bovenste foto zitten er 11 in aan de andere kant. door het vet zie je het echter niet. maar als ik er maar 9 in zou doen dan houd ik wel super veel ruimte over, lijkt mij echt niet de bedoeling.

Mijn eigen idee is dat er aan beide zijde gewoon 11 in moeten

Hoe moet het nu?

Bijlagen

"Steel Ball (3/16") 20 pcs" slaat gewoon op de hoeveelheid waarin je die kogeltjes kunt kopen, niet op het aantal in de naaf. Je kan ze overigens net zo goed per 22 kopen.

Overigens beschouwd Shimano de rechterzijde van die naaf als één geheel waarvan je zogezegd de kogels niet kunt vervangen, niet dat je dat moet tegenhouden, maar ik begrijp wel dat het tricky is om geen elektrische kabeltjes te breken.
Ik denk dat je er eentje kwijt bent geraakt. Koop een setje nieuwe kogeltjes, zeker voor 1 kant. Eén kogeltje erbij zou ik niet doen.
Maak de naaf vandaag dicht en fiets ondertussen niet al te veel.*
Is dat witte vet kogellagervet of in ieder geval geschikt voor kogellagers? Ik weet niet of elk montagevet zo geschikt is voor kogellagers. Zo niet, dan kun je dat ook bestellen.

*: ach, ik heb ook een tijdje een fiets gehad waar aan één kant van de dynamonaaf geen kogeltjes meer zaten. Ging ook...
dankje heren, ja dat is kogellagervet.

Ik heb er beide zijde 11 in gedaan en dat is prima zo. Gelukkig was de naaf en cup/conus flink versleten want ik heb het stroomgeleidertje afgebroken... Het moest ooit eens gebeuren. Maar goed, het principe stoort mij wel. Ik ben maar verder gegaan met de andere voorwielen die ik heb liggen, nog twee maar liefst :D

En daar heb ik weer een andere vraag over... Het lukt mij niet om de lockmoer en de conus vast te zetten. De conus heeft eenvoudigweg te weinig houvast om beide aan elkaar vast te draaien. Gevolg is dat als ik het wiel in de fiets zet de hele boel eerst moervast draait. De conus aan beide zijde draaien dus eerst zo diep mogelijk de as in wat zorgt voor veel te veel weerstand.

Is dit iets wat jullie bekend voorkomt? Of weten jullie hoe ik dit kan oplossen?

het betreft een nog oudere naaf overigens maar de conus/ cup was wel minder versleten en de dynamo doet het ook gewoon nog :D

Een bijkomend vraagteken van mij is waarom het stukje as nog zo small is dat het maar de helft van mijn voorvork nodig heeft. Aan beide zijde wellicht 4 mm ofzo. Ik vraag mij af waarom ze dat zo gedaan hebben.

Bijlagen

Ik twijfel er aan of dit wel de originele onderdelenvolgorde is of of dit wel de originele onderdelen zijn. Dat zou beide problemen kunnen verklaren.
luchtfietser schreef:
vr 14 jan, 2022 12:40
Ik heb er beide zijde 11 in gedaan en dat is prima zo. Gelukkig was de naaf en cup/conus flink versleten want ik heb het stroomgeleidertje afgebroken...
Dat is waarom Shimano zegt dat die naven niet service-able zijn... :-(

luchtfietser schreef:
vr 14 jan, 2022 12:40
En daar heb ik weer een andere vraag over... Het lukt mij niet om de lockmoer en de conus vast te zetten. De conus heeft eenvoudigweg te weinig houvast om beide aan elkaar vast te draaien.
De moer ziet er ietwat afgerond uit maar heb jij een set goede conussleutels?

luchtfietser schreef:
vr 14 jan, 2022 12:40
Een bijkomend vraagteken van mij is waarom het stukje as nog zo small is dat het maar de helft van mijn voorvork nodig heeft. Aan beide zijde wellicht 4 mm ofzo. Ik vraag mij af waarom ze dat zo gedaan hebben.
Dit is gewoon een as van een naaf met snelspanner oftewel Quick Release (QR). Er moet dus een snelspanner door de as om de naaf in de vork vast te klemmen.
ja ik vraag mij ook af of de onderdelen kloppen. Maar zo kwamen ze er vanaf en het zou door de fietsenmaker onderhouden moeten zijn... Ik denk het dan dus wel.

Ja ik heb conussleutels. nee het kleine stukje moer op de conus is zo smal en klein en glad dat het al snel door draait in de sleutel... Maar zo erg versleten is het niet, gewoon minimaal stukje grip als je het mij vraagt.

Ik heb het wiel geprobeerd goed af te stellen en vervolgens in mijn fiets geplaatst met een snelspanner. Als je dan draait aan het wiel dan zie je de conussen zichzelf eerst vast lopen en daarna draait het wiel erg stroef. Dit gebeurd ook als ik het in de hand uittest. Die conussen verplaatsen zich dus nadat ik het heb afgesteld.. En met stroef bedoel ik niet stroef omdat het een dynamo betreft :D Ik heb hier meerdere fietsen met naafdynamo's en dat gaat echt wel een stuk beter :D

En ik weet ook wel dat Shimano het liefste heeft dat we alles telkens nieuw aanschaffen. Maar de werkelijkheid is dat deze naven gewoon prima te onderhouden zijn. Dat ik nu net even onhandig was om het wiel te testen voordat ik die driehoekige lockdingen er op had zitten.... gewoon een kwestie van ervaring.
luchtfietser schreef:
vr 14 jan, 2022 13:55
Ja ik heb conussleutels. nee het kleine stukje moer op de conus is zo smal en klein en glad dat het al snel door draait in de sleutel... Maar zo erg versleten is het niet, gewoon minimaal stukje grip als je het mij vraagt.
Een maat kleiner geprobeerd? Bij Shimano zijn het altijd oneven nummers, 13, 15 of 17? Anders proberen met een sleuteltang? Of een moersleutel? Uit de rest van je verhaal blijkt dat de conussen hoegenaamd niet vast staan, zo heeft het dus geen zin.

De bedoeling is om de conus vast te houden en te blokkeren door de buitenste moer -- langs dezelfde kant -- vast te draaien terwijl je de conus vast houdt.
ja de sleutelmaat klopt. Ik heb hier alles liggen van 13 tot 17. het is echt de conus ;-)

tsja, ik doe dus ook wat jij beschrijft. de conus met de lockmoer aan elkaar vast zetten. proberen zo min mogelijk speling en dan dat het wiel toch nog goed doordraait, maar dan loopt de conus zich uiteindelijk gewoon zelf vast, draait het zichzelf toch vaster :D

Afijn. het zij zo.
bdr schreef:
vr 14 jan, 2022 13:34
luchtfietser schreef:
vr 14 jan, 2022 12:40
Een bijkomend vraagteken van mij is waarom het stukje as nog zo small is dat het maar de helft van mijn voorvork nodig heeft. Aan beide zijde wellicht 4 mm ofzo. Ik vraag mij af waarom ze dat zo gedaan hebben.
Dit is gewoon een as van een naaf met snelspanner oftewel Quick Release (QR). Er moet dus een snelspanner door de as om de naaf in de vork vast te klemmen.
Klopt maar dat kleine stukje is wel hetgeen waar het gewicht op rust.
luchtfietser schreef:
vr 14 jan, 2022 14:40
ja de sleutelmaat klopt. Ik heb hier alles liggen van 13 tot 17. het is echt de conus ;-)

tsja, ik doe dus ook wat jij beschrijft. de conus met de lockmoer aan elkaar vast zetten. proberen zo min mogelijk speling en dan dat het wiel toch nog goed doordraait, maar dan loopt de conus zich uiteindelijk gewoon zelf vast, draait het zichzelf toch vaster :D

Afijn. het zij zo.
Misschien kun je na de conus eerst een ring monteren die iets groter is waardoor je sleutel er niet zijdelings af kan glijden. Als je sleutel dan nog doorschiet dan kun je nog de conus afslijpen zodat je met een kleinere sleutelmaat weer grip krijgt en/of je slijpt een kleinere conussleutel bij totdat die er net op past.
Je moet bij het gebruiken van de ring wel de tweede (?) ring die ik op de foto zie weglaten if vervangen door een smallere.