Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gravelmaster - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Gravelmaster

154 berichten
Flix schreef:
vr 14 jan, 2022 10:16
Wim schreef:
vr 14 jan, 2022 09:40
Ik ben meer van het meten is weten.
Er valt wel meer te meten en te weten in zo'n vergelijk, dus hier ga je mank.
Deze site is een goede aanzet tot beter meten & weten: The Best Bicycle Gearbox? Rohloff Hub vs Pinion Gearbox
Je kat Wim af dat er betere manieren zouden zijn om te meten en komt met een link die nota bene naar dezelfde (!) metingen van de bekende Duitser verwijst.

Maar dat bedoel je niet. Je bedoelt dat er meer dingen zijn om op te letten. Ik heb het verhaal een bekeken en sec is dat zo, maar of de Pinion er echt zo goed uit komt? Op een aantal voordelen van de Pinion is wel wat af te dingen terwijl de zwaardere loop en het gewicht iets is wat je altijd hebt.
Senior2 schreef:
vr 14 jan, 2022 10:33
Misschien maar een aparte post openen over de Q, want dat lijkt toch een onderwerp waar meer over te zeggen en/of vragen valt. Alleen al het feit hoe hard de voordelen en nadelen zijn van de verschillende waardes en hoe men dit gevoelsmatig ervaart.
En ook een apart Pinion draadje om het Gravelmaster issue niet te kapen
Wim schreef:
vr 14 jan, 2022 09:40
De voordelen van Pinion: groter bereik en iets kleinere stappen.
De nadelen van Pinion: hogere Q, een kilo zwaarder, meer weerstand, en iets van 1000 euro duurder.
Als voordeel hoor ik ook wel dat het zwaartepunt bij een pinionfiets mooi laag en centraal ligt.
Een extra nadeel vind ik dat een pinionfiets verdacht veel op een e-bike lijkt. Als je met zo'n fiets zonder motor een Alpenpas beklimt, heb je wat uit te leggen ;-)

Uniek is wel dat je 1000 euro neer moet tellen voor een kilo extra gewicht. Tot voor kort was het altijd gebruikelijk dat je zulke bedragen kwijt was voor spullen die lichter zijn.
Leon schreef:
vr 14 jan, 2022 10:34
Je kat...
Maar dat bedoel je...
Huh? Wat maak jij er allemaal weer van?

Ik wil alleen aangeven dat er meer argumenten voor en tegen een Pinion zijn, en als 'meten = weten' het moto is, moet je deze ook zeker meenemen. Welke argumenten voor jou dan meer of minder belangrijk zijn, moet je zelf uitmaken.
Flix schreef:
vr 14 jan, 2022 15:31
Leon schreef:
vr 14 jan, 2022 10:34
Je kat...
Maar dat bedoel je...
Huh? Wat maak jij er allemaal weer van?
Dat Wim helemaal niet mank ging zoals je zei. Alles wat Wim zei klopt gewoon.
door keesswart » vr 14 jan, 2022 11:06
Wim schreef: ↑
vr 14 jan, 2022 09:40
De voordelen van Pinion: groter bereik en iets kleinere stappen.
De nadelen van Pinion: hogere Q, een kilo zwaarder, meer weerstand, en iets van 1000 euro duurder.
Als voordeel hoor ik ook wel dat het zwaartepunt bij een pinionfiets mooi laag en centraal ligt.
Een extra nadeel vind ik dat een pinionfiets verdacht veel op een e-bike lijkt. Als je met zo'n fiets zonder motor een Alpenpas beklimt, heb je wat uit te leggen ;-)

Uniek is wel dat je 1000 euro neer moet tellen voor een kilo extra gewicht. Tot voor kort was het altijd gebruikelijk dat je zulke bedragen kwijt was voor spullen die lichter zijn.
Ik zie nog meer nadelen: Een lelijk frame (subjectief) en meer kracht op en dus snellere slijtage van ketting en tandwielen.
Bert van Sprang schreef:
vr 14 jan, 2022 16:01

Ik zie nog meer nadelen: Een lelijk frame (subjectief)
Lelijk is inderdaad subjectief, maar het is wel een specifiek frame waar je alleen maar een versnellingsbak in het midden kunt monteren.

Van Pinion, of tegenwoordig ook van Pinion concurrent Effigear. Die hebben de bevestigingspunten gelijk gekozen als Pinion.

Bij Alfine, Nexus, Rohloff en Kindernay kun je die vaak ook in een 'regulier' derailleur frame monteren. Al dan niet met een losse kettingspanner.
Leon schreef:
vr 14 jan, 2022 15:41
Alles wat Wim zei klopt gewoon.
Dat is een stellingname die ik eigenlijk niet zo bij je vind passen.

Wim schreef:
vr 14 jan, 2022 09:40
Ik ben meer van het meten is weten.
De voordelen van Pinion: groter bereik en iets kleinere stappen.
De nadelen van Pinion: hogere Q, een kilo zwaarder, meer weerstand, en iets van 1000 euro duurder.
-P1.18 of één van de andere varianten, bijvoorbeeld C1.12?
-hogere Q dan wat, en is dat een nadeel?
-welke pinion, echt een kilo, en ten opzichte van wat?
-welke pinion, nauwkeurig iets van 1000 euro en ten opzichte van wat?

Je kan het daar wel mee eens zijn hoor, en net zo goed mee oneens, maar het heeft natuurlijk niet zo veel te maken met 'meten is weten'.

Overigens vind ik zelf een gróót voordeel van pinion (/nadeel van rohloff) het (ontbreken van) geluid.

Wim schreef:
vr 14 jan, 2022 09:40
De gratis lunch bestaat dus niet. Het is dan aan ieder om zelf voor en nadelen af te wegen.
helemaal mee eens.
Grandonneur schreef:
vr 14 jan, 2022 16:58

Overigens vind ik zelf een gróót voordeel van pinion (/nadeel van rohloff) het (ontbreken van) geluid.
Combineren met een achternaaf met luide vrijloop kan dat weer aardig teniet doen. Een Hope Pro4, een DT met 54T ratchet erin, en zo zijn er wel meer beruchte ;)
Bert van Sprang schreef:
vr 14 jan, 2022 16:01
Ik zie nog meer nadelen: ... en meer kracht op en dus snellere slijtage van ketting en tandwielen.
Deze snap ik even niet. Doel je dan op het feit dat je lichter kan schakelen? Dan hoeft de berijder ook minder kracht te zetten om dezelfde helling op te fietsen dan bijv. iemand die zwaarder staat maar wel op de pedalen moet staan. Het resultaat op ketting/tandwielen is dan toch vrijwel gelijk?

De enige uitzondering zijn hellingen die je anders had moeten lopen en met een Pinion wel volle kracht kan nemen (maar dat zijn er niet zo veel).
Deze snap ik even niet
Over het antwoord moet ik even nadenken, wordt morgen.
De kracht op de ketting kun je bij een pinionfiets bepalen aan de hand van de grootte van het kransje, achter dus. Dan kun je die vergelijken met de situatie bij een derailleurfiets, maar daar per kransje. Bij een Rohloffnaaf ligt dat juist anders, daar zit immers nog een verzet ná het kransje, dat de benodigde kettingspanning ook reduceert.
Fedor schreef:
vr 14 jan, 2022 17:58
Bert van Sprang schreef:
vr 14 jan, 2022 16:01
Ik zie nog meer nadelen: ... en meer kracht op en dus snellere slijtage van ketting en tandwielen.
Deze snap ik even niet. Doel je dan op het feit dat je lichter kan schakelen? Dan hoeft de berijder ook minder kracht te zetten om dezelfde helling op te fietsen dan bijv. iemand die zwaarder staat maar wel op de pedalen moet staan. Het resultaat op ketting/tandwielen is dan toch vrijwel gelijk?

De enige uitzondering zijn hellingen die je anders had moeten lopen en met een Pinion wel volle kracht kan nemen (maar dat zijn er niet zo veel).
Normaal trap jij zeg 80rondjes per minuut en word de versnelling verschil op of in het achterwiel veranderd, tandwiel voor draait ook op 80 rpm, bij Pinion trap jij ook 80 rondjes per minuut maar het voortandwiel draait veel meer of minder rondjes.
Arbeid=kracht x weg

Hoe lager de "versnelling", hoe trager het voortandwiel ronddraait 't.o.v. de crankarm.
De weg wordt dus steeds kleiner, en dientengevolge de kracht steeds groter.
Bert van Sprang schreef:
vr 14 jan, 2022 16:01
Ik zie nog meer nadelen: Een lelijk frame (subjectief) en meer kracht op en dus snellere slijtage van ketting en tandwielen.
Voor wat betreft het frame; was me inderdaad opgevallen dat de meeste “Pinion fietsen” er in mijn ogen nogal grofstoffelijk uitzien, waarbij de Stevens P18 een aangename uitzondering is.
Fedor schreef:
vr 14 jan, 2022 17:58
Bert van Sprang schreef:
vr 14 jan, 2022 16:01
Ik zie nog meer nadelen: ... en meer kracht op en dus snellere slijtage van ketting en tandwielen.
Deze snap ik even niet. Doel je dan op het feit dat je lichter kan schakelen? Dan hoeft de berijder ook minder kracht te zetten om dezelfde helling op te fietsen dan bijv. iemand die zwaarder staat maar wel op de pedalen moet staan.
Het valt me op dat deze eigenschap van de pinion-bak niet altijd wordt begrepen terwijl het toch redelijk eenvoudig is; de krachtvermeerdering zit bij een naafversnelling na de ketting/riem, en bij een Pinion ervoor.

Om het idee (héél sterk vereenvoudigd) te verduidelijken: stel je hebt een fietser die 2 pk kan leveren en een elektro-motor (we rijden op een E-bike) die 10 pk levert. Zit de motor in het achterwiel dan gaat er 2 pk door de ketting waarna de motor er nog 10 aan toevoegt. Heeft de E-bike een middenmotor dan levert de fietser dus die 2 pk, en de motor doet er 10 bij, zodat er nu 12 pk door de ketting gaan.
[quote=Grandonneur post_id=412061 time=1642175905 user_id=20681]

[quote=Wim post_id=411998 time=1642149646 user_id=692]
Ik ben meer van het meten is weten.
De voordelen van Pinion: groter bereik en iets kleinere stappen.
De nadelen van Pinion: hogere Q, een kilo zwaarder, meer weerstand, en iets van 1000 euro duurder.
[/quote]

-P1.18 of één van de andere varianten, bijvoorbeeld C1.12?
-hogere Q dan wat, en is dat een nadeel?
-welke pinion, echt een kilo, en ten opzichte van wat?
-welke pinion, nauwkeurig iets van 1000 euro en ten opzichte van wat?

Je kan het daar wel mee eens zijn hoor, en net zo goed mee oneens, maar het heeft natuurlijk niet zo veel te maken met 'meten is weten'.

Overigens vind ik zelf een gróót voordeel van pinion (/nadeel van rohloff) het (ontbreken van) geluid.


[quote=Wim post_id=411998 time=1642149646 user_id=692]
De gratis lunch bestaat dus niet. Het is dan aan ieder om zelf voor en nadelen af te wegen.
[/quote]

helemaal mee eens.
[/quote]

Dit is nu precies zo'n pest post die de sfeer bederft. Je weet precies wat er bedoeld wordt.
Wim schreef:
vr 14 jan, 2022 09:40
De voordelen van Pinion: groter bereik en iets kleinere stappen.
De nadelen van Pinion: hogere Q, een kilo zwaarder, meer weerstand, en iets van 1000 euro duurder.
De gratis lunch bestaat dus niet. Het is dan aan ieder om zelf voor en nadelen af te wegen.
Inderdaad duidelijk wat bedoeld wordt.
Wel een aanvulling: de kleinere stappen tussen de versnellingen heeft alléén de Pinion 1.18.
Bij de 1.18 is dit 11,5 %. Bij de andere nog voor fietsvakantie bruikbare Pinions is dit 17,7 %.
Ten opzichte van Rohloff (daar is het 13,6%) is de Pinion 1.18 wat dat betreft beter. De andere Pinions veel slechter.

bron: https://www.bike4travel.nl/blog/pinion- ... gssysteem/
Hier is een fijne gewichtsvergelijking in opgenomen (de tweede tabel), omdat het gewicht van de hele aandrijving wordt vergeleken, in plaats van het gewicht van het ding zelf zoals meestal gebeurt.

Het genoemde voordeel van de versnellingsstapjes geldt dus alléén voor de 1.18, maar bij juist dat model Pinion worden de genoemde nadelen (zwaarder, duurder) ook met een groot verschil erger.

Er wordt ook vaak genoemd dat met Pinion het zwaartepunt dichtbij het midden van de fiets terechtkomt. Maar aangezien een fiets als geheel niet om zijn eigen as draait vraag ik mij af hoe veel dat uitmaakt.

Hans
javb2812 schreef:
vr 14 jan, 2022 21:14
Wel een aanvulling: de kleinere stappen tussen de versnellingen heeft alléén de Pinion 1.18.
Bij de 1.18 is dit 11,5 %. Bij de andere nog voor fietsvakantie bruikbare Pinions is dit 17,7 %.
Ten opzichte van Rohloff (daar is het 13,6%) is de Pinion 1.18 wat dat betreft beter. De andere Pinions veel slechter.
Als je veel in korte heuvels fiets - een aardig deel van Europa - kun je je afvragen hoe groot dat voordeel is van die 11,5%. Als stadfiets lijkt het me zelfs vervelend.
Sprongen van 17,7% lijken me leuk voor een stadfiets maar onpretiig groot voor een vakantiefiets. Dat is denk ik ook de reden waarom Pinion in de vakantiefietswereld bijna synoniem is aan 18 versnellingen.
Leon schreef:
vr 14 jan, 2022 21:52
Als je veel in korte heuvels fiets - een aardig deel van Europa - kun je je afvragen hoe groot dat voordeel is van die 11,5%. Als stadfiets lijkt het me zelfs vervelend.
Sprongen van 17,7% lijken me leuk voor een stadfiets maar onpretiig groot voor een vakantiefiets. Dat is denk ik ook de reden waarom Pinion in de vakantiefietswereld bijna synoniem is aan 18 versnellingen.
Ik merk dat in korte felle klimmen ik vaak versnellingen oversla met de Rohloff. In langere klimmen ("lopers") en op het vlakkere zoek je dan weer een zo goed mogelijke cadans dus dan zijn kleinere stappen weer prettig.