Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Omfietsfriet - Forum Wereldfietser

Omfietsfriet

Afgelopen weekend de beste friet in jaren gegeten in wijk bij Duurstede.

Tiggie's corner. (Ik heb geen connecties of aandelen).

Ik barste niet eens van de honger of had net 80km tegenwind gehad.

Misschien een optie voor de Rotterdamse snackers.

En waar fietsen jullie voor om?
Vorige week fietste ik nog tegen de wind in naar Nijmegen en weer terug een rondje van 60 kilometer op nuchtere maag. Ik had twee boterhammen met kaas bij me, een banaan en twee mandarijnen voor het geval ik 'hongerklop' zou krijgen. Uitdaging is hoeveel kilometer kan ik op nuchtere maag fietsen.

Met flinke tegenwind een uitdaging.

Eenmaal thuis heb ik onder genot van een verse bak koffie de boterhammen gegeten.
Het liep al tegen de namiddag aan. Dus kon al beginnen met de warme maaltijd bereiden.
Screenshot_549.png
tempotraining
Boop schreef:
ma 10 jan, 2022 22:19
Afgelopen weekend de beste friet in jaren gegeten in wijk bij Duurstede.

Tiggie's corner. (Ik heb geen connecties of aandelen).

Ik barste niet eens van de honger of had net 80km tegenwind gehad.

Misschien een optie voor de Rotterdamse snackers.

En waar fietsen jullie voor om?
Kijk, dat zijn tips daar hebben we wat aan. :D

Zelf vind ik het altijd moeilijk om niet te stoppen bij Marc's Snackkar aan de Maanweg in Den Haag voor een broodje speklap of (meestal en) een broodje halfom.
Een portie friet van 'Onder de watertoren' in Scheveningen (bij het begin van de duinen), zelf gesneden en een grote portie, niet de goedkoopste. De variant met portie stoofvlees is ook niet te versmaden.

Je kan een stop inlassen na een fietstocht door de duinen tussen Katwijk en Scheveningen. Of er zoals ik speciaal naar toe rijden voor een friet, met eventueel nog een speciaalbier als extraatje.
In Nederland wil ik op de terugweg uit de Achterhoek naar Den Bosch nog wel eens een frietje pakken bij Cafetaria 't Trefpunt in Wamel.
https://maps.app.goo.gl/sjS3urPVhpG9xAAJ6
Ik hoef er echter niet voor om te fietsen.

In IJsland is het na dagen zwoegen in het mulle lavazand en de kou en regen extra genieten van friet met hamburger in The Highland Center in Hrauneyjar.
https://maps.app.goo.gl/U8tKZsH3ELaUgAAPA. Deze foto's zijn uit 2007 en 2013, maar we reden er ook nog een stukje voor om in 2011.

20070816-_MG_6047.jpg
Iceland2013_123_MG_6672.jpg
Ik maar denken waar hebben jullie het de hele tijd over maar aan de foto's te zien gaat het om patat.
eindgebruiker schreef:
di 11 jan, 2022 11:23
Ik maar denken waar hebben jullie het de hele tijd over maar aan de foto's te zien gaat het om patat.
Patat-frietgrens
Friet
De patat-frietgrens is de informele benaming voor een isoglosse (scherpe overgang van klein taalverschil) binnen het Nederlands taalgebied. In Nederland wijst het gebruik van ‘friet’ dan wel ‘patat’ er vaak op of de spreker van beneden of boven de grote rivieren afkomstig is. Veel Nederlandstaligen hebben bovendien een voorkeur voor en/of afkeer van een van beide varianten. Met uitzondering van Zeeland loopt de isoglosse grotendeels gelijk met die van de zachte g.
8<
De patat-friet-isoglosse is opmerkelijk, omdat het ongebruikelijk is dat er voor een betrekkelijk recent begrip verschillende benamingen gangbaar zijn. Bovendien valt de isoglosse in de spaarzame andere gevallen bijna altijd samen met de Nederlands-Belgische staatsgrens. ‘Friet’ is een verkorting van het oorspronkelijke ‘patates-frites’. In het Zuid-Nederlandse taalgebied lag een verkorting tot 'patat' niet voor de hand, omdat die term er al sinds de 17e eeuw gebruikt werd voor aardappelen. De vorm ‘frieten’ is vooral in West-Vlaanderen in zwang en was oorspronkelijk de meervoudsvorm van ‘friet’, waarna het enkelvoud in onbruik raakte. Het gerecht heeft zich in twee golven verspreid, elk met een andere benaming. De eerste golf (‘friet’) ontstond eind 19e eeuw in België en bereikte begin 20ste eeuw Zuid-Nederland. De tweede golf begon kort na 1945 in de Randstad, eerst als ‘patatfriet’ maar al snel verkort tot ‘patat’.

Bron: Wikipedia.
Hoi Willem,
Ik zal eraan denken als ik in IJsland ben :D
eindgebruiker schreef:
di 11 jan, 2022 11:23
Ik maar denken waar hebben jullie het de hele tijd over maar aan de foto's te zien gaat het om patat.
friet-plekker-patat.jpg
;)
Boop schreef:
di 11 jan, 2022 19:40
Hoi Willem,
Ik zal eraan denken als ik in IJsland ben :D
Niet speciaal voor friet, maar wel eten waar je op Ijsland gerust heel, heel, heel ver voor mag omfietsen:

https://www.tripadvisor.nl/Restaurant_R ... egion.html

Met de eetlust die je van een fikse fietstocht op Ijsland krijgt is een hamburger met friet soms ook al Koninklijk, maar dit visrestaurant in Isafjördur heb ik na dagen harde tegenwind als Goddelijk ervaren.

Hans
Vanmiddag omgefietst naar Hummelo; Dorpsstraat 1c, 6999 AA Hummelo. Vlak bij het wereldberoemde standbeeld van Normaal een heerlijk frietje gegeten en van de zon genoten.
3C7A2687-77EF-4167-8179-EFADA777C9CF.jpeg
42EB5AE4-4D79-44E9-BC4A-C7B26BB8C893.jpeg
Ah, Hummelo. Heimat-gevoelens komen op... Ik was er enkele weken geleden nog, maar dan in het aangrenzende restaurant. Als je in het bos tussen Hummelo en Laag-Keppel wandelt, kan je Bennie (met hoed) tegen het lijf lopen. In mijn jeugd gingen we meestal patat eten bij snackbar Kobus in Laag-Keppel, dat tegenwoordig anders heet (https://www.deoldeschole.nl/).

Leuk trouwens dat je er foto's van plaatst!
Weet niet of deze in de categorie past maar een bezoek aan de Vakantiefietser in de Westerstraat te Amsterdam combineer ik vaak met een bezoek aan een Thais restaurant in die straat:
https://g.page/ko-chang-thai-restaurant?share

Masseman Nua met Singha, en je waant je weer even in Thailand.
Meneer Smakers heeft echt goede friet en echte Hamburgers, zitten een paar zaken in Utreg zo goed gaan de zaken :wink:
Kruimelig frietmakerij in Wageningen heeft ook goede friet.
Cafetaria Koning aan de Bedumerweg in Stad - Groningen - behalve patat de de veelgeprezen aaierbal. Familiebedrijf sinds 1945 waar de tijd heeft stilgestaan.
FrietFabriek aan de ingang van het Amsterdamse Bos op de grens van Amsterdam en Amstelveen. Naast café 1870